A Northrop XB-35 annak a merész innovációs szellemnek a bizonyítéka, amely az 1940-es évek elején meghatározta a repülési ipart.

A Northrop Corporation által az Egyesült Államok Hadseregével (USAAF) együttműködve kifejlesztett XB-35 kísérleti repülőgép volt, amely a repüléstechnika határait feszegette. Forradalmian új repülő szárny kialakításával, lenyűgöző hasznos teherbírásával és ambiciózus céljaival az XB-35 forradalmasította a nagy hatótávolságú stratégiai bombázást. Az XB-35 úttörő kialakításának magja a repülő szárny konfigurációja volt. Ez a nem szokványos megközelítés zökkenőmentesen integrálta a szárnyat és a törzset, így nincs szükség külön farokszerelvényre. A hagyományos farrész hiánya nagyobb stabilitást, csökkentett légellenállást és megnövelt emelkedést tett lehetővé, ami végső soron jobb teljesítményt és üzemanyag-hatékonyságot eredményezett. A részletes tervezés 1942 elején kezdődött. A szárnyba törzsszerű személyzeti kabint kellett beépíteni; benne volt a hátsó élből kiálló farokkúp.

Ez a farokkúp tartalmazta volna a bombázó lövészeinek megfigyelő állomásait és a sorozatgyártású repülőgépek hátrafelé tüzelő géppuskáit. A kabin közepén összecsukható ágyak voltak a szolgálaton kívüli személyzet számára a hosszú küldetéseken. A repülőgép bombaterét hat kisebb bombatérbe kellett szállítani, mindegyik szárnyrészben három, lehajtható ajtókkal ellátva; ez az eredeti terv kizárta a nagy bombák és a korai atombombák szállítását a bombatér áttervezése és módosítása nélkül. A négy hátrafelé néző légcsavarral hajtott XB-35 és YB-35 közepes sikerrel repült. A repülőgép tényleges repülési tesztjei több problémát is feltártak: az ellentétesen forgó nyomatékok állandó, erős hajtótengely-rezgést okoztak, a kormány által szállított sebességváltókban pedig gyakori meghibásodások jelentkeztek, és csökkentették a propellervezérlés hatékonyságát. Mindössze 19 repülés után a Northrop leállította az első XB-35-öt; a második repülőgépet nyolc tesztrepülés után letiltották. A program végül a technikai nehézségek és a dugattyús légcsavaros hajtóművek elavultsága, valamint az ütemtervben való messze elmaradás és a költségvetés túllépése miatt szűnt meg.

A program kudarcához hozzájárult az is, hogy a Northrop számos kísérleti programban részt vett, ami túlságosan szétterítette kis mérnöki személyzetét. Míg a konkurens légcsavaros B-36-os ekkorra már elavult volt, és ugyanannyi, vagy még több fejlesztési problémája is volt, a légierőnek nagyon nagy hatótávolságú, háború utáni atombombázóra volt szüksége a vélt szovjet fenyegetés ellen. Régóta léteznek összeesküvés-elméletek a Flying Wing program törlésével kapcsolatban; konkrétan Jack Northrop vádja, miszerint Stuart Symington, a légierő titkára megpróbálta rákényszeríteni, hogy egyesítse cégét az Atlas Corporation által ellenőrzött Convairrel. Egy 1979-es felvételi interjúban Jack Northrop azt állította, hogy a Flying Wing szerződést azért mondták fel, mert nem hajlandó beleegyezni az egyesülésbe, mivel Convair egyesülési követelései „nagyon igazságtalanok Northroppal szemben”. Amikor Northrop visszautasította, Symington állítólag elintézte a B-35 és B-49 program törlését. Symington, a Convair elnöke lett, miután nem sokkal később elhagyta a kormányzati szolgálatot. Más megfigyelők megjegyzik, hogy a B-35 és B-49 terveknek jól dokumentált teljesítmény- és tervezési problémái voltak, míg a Convair B-36-nak több fejlesztési pénzre volt szüksége.Az XB-35 öröksége túlmutat a technológiai fejlesztéseken. A felfedezés szellemét és a kiválóságra való törekvést szimbolizálja, amely előremozdította a repülési ipart. Az XB-35 programban részt vevő mérnökök és tervezők merészsége és víziója továbbra is a repülés szerelmeseinek generációit inspirálja, emlékeztetve bennünket az emberi találékonyság által lehetővé tett figyelemre méltó eredményekre. A koncepciót az 1980-as években újragondolták, mivel a repülő szárny karcsú profilja miatt kevésbé volt valószínű, hogy visszaveri a radarhullámokat. Ez a felismerés, valamint az elektronikus stabilizálás fejlődése vezetett a mára ikonikus B-2 Spirit lopakodó bombázó megalkotásához.

17 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!