Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Talán kevésbé ismert tény, hogy Amerikába a háború alatt T-34-es tankokat szállítottak tartós tesztre.

Bár nem egyértelmű, hogy csak tartós teszt, vagy esetleg a jobb alkatrész minőségért és egyben alkatrész utánpótlásért tették ezt. Mindenesetre a Hitler ellenes koalíció megkívánta a próbákat.

A tankokat 1942-ben a Harkovi gyárban készítették és a Maryland államban lévő Aberdeen-i lőtérre szállították. 1942. November 26-án érkezett meg a szépreményű T-34, egy KV-1 társaságában.
Azonnal nekiláttak a teszteknek és minden eshetőséget kipróbáltak. Beton út, sáros út, murvás út és más nehéz terepen vizsgálták megbízhatóságát, majd ebből egy jelentés készült.

A tartós teszt eredménye -
1 - a torony rendkívülien szűk, alig fér el benne 2 ember, emiatt a parancsnoknak meg kellett osztania a feladatát, vagy irányít vagy tüzel. Emiatt rendkívül alacsony a harci hatékonysága. A teljes téli öltözetben be sem fér a két fő a toronyba. Az irányítás sok gondot okozott a szűk hely miatt.
2 - a motor rendkívül hamar felmondta a szolgálatot 72.5 órát tudott csak üzemelni, ami átlagos utazó sebességnél (15 km/h) kb. 1000 km! A motor ráadásul 14.5 órát terhelés nélkül alapjáraton járt. A pozitívuma az volt, hogy könnyű volt a berendezés.
3 - Az egész építmény hossz irányban jelentősen leng, hullámos talajon szinte elviselhetetlen módon. A páncél szilárdsága magas (430-500 Brinell), de egyben hajlamos a repedésre, törésre.
4 - a légtisztító berendezés alkalmatlan az adott motor számára. Tulajdonképpen ez okozta a motor vesztét, hiszen a port majdnem teljesen átengedte. Ennek oka lehet, hogy kézi gyártásúak és szinte egy csereszabatos sincs hozzá, a filcbetétek nem illeszkednek az olajfürdő csövére. Az USA-ban gyártott szűrőkhöz mérten 100-ad annyi hatékonysággal dolgoztak.
5 - Fő tengelykapcsoló, rendkívüli nehézségekkel bír maga a funkciója, azaz a kapcsolása.
6 - Sebességváltó. Nehézkes a váltás és a harckocsivezető gyors kifáradásához vezet. Ráadásul a 4. fokozat kapcsolása rendkívül nehéz, nagy erőt igényelt ezért azt rendszerint hanyagolták,ami miatt a végsebesség is csökkent az elméleti 25 km/h-ról 15 km/h-ra. A fogaskerekek gyenge minőségűek voltak, és ez a rossz méretezés hibája volt. A fogak rendszeresen letörtek és gyorsan elkoptak. Tapasztalt vezetők azt tanácsolták, hogy fél óránként álljanak meg negyed órára, hogy a felhevült váltó és olaj lehűljön, így meg lehet kímélni.
7 - Az oldalsó tengelykapcsolók hibája. Gyakori tönkremenetelükről tudtak az oroszok, hisz Aberdeen-be eleve pót tengelykapcsolóval küldték a szállítmányt, amire rövid időn belül szükség volt. Az alulméretezett kuplungok leégtek és nem tapadtak. Ez harcmezőn rendkívül rossz helyzetet teremtett.
8 - a lánctalpak, amelyek szintén hamar kopásnak indultak a terepen, és sokszor elpattantak.
9 - pozitívum a tűzerő. A 76 mm-es lövegből kilőtt páncéltörő lövedék kezdősebessége 30,5 m/s volt.

Végső összegzés - A harckocsi 665 km-t tett meg a teszt során, ebből országúton 336 km, murván 5 km, nehéz terepen 324 km. Az út során a motor teljesen tönkrement, a harckocsi 14 törést szenvedett és egyéb más meghibásodást.

A rengeteg hiba ellenére azért tartották népszerűnek az orosz tankot mert olcsó volt. Míg 1940-ben 8000 munkaórába került elkészíteni, addig 1943-ra ez 3700-ra csökkent. míg 1940-ben 430000 rubelbe került, addig 1944-ben már csak 168000 rubel volt az ára. Ez USA dollárban akkoriban kb. 50 ezer dollárnak felelt meg. Bár olcsósága elvitathatatlan, mind tudjuk, hogy az olcsó a legdrágább!
Hisz nagyon magas volt a meghibásodási ráta - 1942-ben a T-34-ek 93%-a szenvedett valamilyen hibával, 1943-ra ez 86%-ra javult, míg 1944-re 70.6%. Az orosz elvárások is hasonlóak voltak, míg 1942-ben 66 km menet volt a követelmény ez később felkúszott 200-ra. Az USA-ba küldött tank is külön odafigyelés árán érte meg a 665 km-t.
De valljuk be a harcmezőn elromló tank nem a legnépszerűbb.
Termelés és veszteség táblázat a T-34-ről.
Termelés - Veszteség
1941 - 2800 - 2300
1942 - 12553 - 6600
1943 - 15812 - 14700
1944 - 13949 - 13800
1945 - 12110 - 44900
A teljes veszteség 96000 harckocsi, ami elképesztő szám, és ugyanebben az időben a németek mindössze 15673 tankot vesztettek. A szovjet tankok nagy számú veszteségében jelentős szerepe volt a harctéren való meghibásodásnak.

13 hozzászólás

  • ArkaChopa 2017. április 13. 17:17

    1
  • ArkaChopa 2017. április 13. 17:27

    2
    Az 1945-ös termelés - veszteség adat hibás, így a jó : 12110 termelésre 7500 veszteség jutott.
  • Malac 2017. április 13. 19:14

    3
    Orosz taktika: Több emberem van, mint lőszered.
  • pepuccso 2017. április 13. 22:05

    4
    nesze neked, orosztank-imádók! :D egy rakás szar volt ez a kocsi, de mivel volt belőle több, mint elég, mindenki elhitte a ruszki szarról, hogy mazsolás kalács.

    Az amerikai gépek sem voltak sokkal jobbak, de ott is a mennyiség győzedelmeskedett.

    A németek meg a pár százas szériáikkal mit tudtak tenni ennyi fém ellen?!

    "Sok lúd disznót győz" - mondták a dakoták anno és igazuk volt
  • kisokka #4 2017. április 14. 08:03

    5
    @pepuccso: Ezt azért eddig is tudni lehetett, hogy az akkori szovjet gépet hulladékok voltak a tűzerőt leszámítva.
    Szívesen megnéznék egy ilyen jelentést mondjuk az amcsi M4 Sherman-ekről is. Akkoriban sok tapasztalt harckocsizó mondta, hogy aki azokat a koporsókat tervezte, még életében nem látott harcjárművet :D
  • Pepejoe 2017. április 14. 10:24

    6
    Ez egy foshalmaz, kétségtelen. De még mindig jobb, mint amikor egy lovasszázad rohamozott kardokkal a Pz-k ellen, ami azért előfordult. :D
  • ArkaChopa #5 2017. április 15. 06:15

    7
    @kisokka: Szerintem akkoriban minden harckocsi egy koporsó volt. Mondjuk a Tigris-ben jobbak voltak a túlélés esélyek, de az sem volt életbiztosítás. Itt inkább a sok meghibásodás jelentett problémát. Mégis igencsak kínos, ha egy leégett kuplung miatt a harc közepén mozgásképtelen lesz a tank, onnantól már csak idő kérdése a kilövés. A német tankok hiába voltak bonyolultak , a meghibásodási rátájuk a töredéke volt ehhez képest.
    A M4 Shermannak meg utánanézek. kalap
  • ArkaChopa #6 2017. április 15. 06:30

    8
    A mellékelt cikkben írják, hogy a szűk tér miatt a legénység 75%ban okozta a tank vesztét, míg a Shermannál ez csak 18% volt. Ez hatalmas különbség.
    Rögtön írnék még egy javítást. Az F-34-es ágyú volt az amit dicsértek a nagy sebességű lövedékei miatt. Átlagosan 600 m/s volt a kezdősebesség nem 30.5, mint ahogy írtam.
    F-34 tank gun - Wikipedia - en.wikipedia.org
  • kisokka #7 2017. április 15. 16:50

    9
    @ArkaChopa: Én csak idéztem(nagyjából) az akkoriban Sherman-ekben szolgáló legénységi tagoktól. Koporsónak hívták ezeket.
  • jk88 2017. április 16. 13:35

    10
    "A szovjet tankok nagy számú veszteségében jelentős szerepe volt a harctéren való meghibásodásnak."

    Meg annak is, hogy a T-34 egy rakás hulladék volt. :)
    Itt van róla egy jó kis iromány angolul:
    WWII Myths - T-34 Best Tank of the war - chris-intel-corner.blogspot.hu
  • ferenczy 2017. április 16. 17:40

    11
    az oroszok győzték a veszteséget rotációban gyártottak a visszavitt roncsokból a németekből is megint a tankot
  • jk88 2017. április 16. 20:20

    12
    "9 - pozitívum a tűzerő. A 76 mm-es lövegből kilőtt páncéltörő lövedék kezdősebessége 30,5 m/s volt."

    Itten valami elírás van, 30 m/s az rohadt lassú lövedékmércében. Ha nem lenne ott a tizedesvessző, hihetőbb lenne. :)
  • ArkaChopa #12 2017. április 17. 17:20

    13
    @jk88: az egyEs és a nyolcAs kommentben már belinkeltem a cikket és a hibát, de azért thx. kalap
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!