Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A közepes harckocsik a II. világháború nehézfegyverei voltak, de lássuk mi volt a különbség köztük?

A PzIV előnyei - A harckocsi 1942-ben egy új löveggel lett felszerelve (75mm-es, 43 űrmérethossz - 3473 mm) ezzel megszüntették a gyenge tűzerejét. Az új löveg már 1000 méterről átütötte a T 34-es páncélzatát.
Jelentős belső tér, amely a legénység magas hatásfokú kihasználtságát elősegítette. 5 fős személyzet munkái külön funkciókra lettek tagolva, így nem kellett megosztani a feladatokat.
A PZzV rendkívül mozgékony volt terepen, ezt pedig a lánctalpak felfekvési felületének és a nyomtáv szélességének arányának a javításával érték el. Minél kisebb ez az arány szám (L/B) annál jobban manőverezhető a szerkezet. A PzIV arányszáma (L/B) volt a legkisebb a háború folyamán - 1,43. A T 34-é 1,5 volt.
A PzIV hátrányai - A harckocsi rengeteg gonddal küszködött. Főleg a berendezések elhelyezése, a motortól az erőátviteli berendezésig hosszú út vezetett, és nehezen volt szerelhető. Néha a torony leszerelésére is szükség volt, a hozzáférhetőség miatt. Mivel a meghajtás elöl volt, hosszú tengelyek vitték az erőt előre, és ez fokozott igénybevételt eredményezett. Egyben előnyt is kovácsolt, hisz a kormányberendezések "rövid pórázon" voltak közel a pilótához, gyors beavatkozást, manőverezést tettek lehetővé.
A motor benzin üzemű volt,és rendkívül gyenge. Ezt tetézték még azzal, hogy az idő előrehaladtával egyre nehezebb lett a harckocsi. 17 tonnáról 26 tonnára hízott, ami nem csak a fogyasztásban jelentkezett, de a vég sebességben is. A 17 LE/tonnáról (B változat) 12 LE/tonnára csökkent (J változat) a fajlagos teljesítmény. (A T 34 18 LE/tonnával rendelkezett) Az országúti maximális sebessége épp hogy elérte a 40 km/h-t, mondjuk ez nem volt szempont akkoriban.
A harckocsi hatótávolság szerény volt. A 420 literes üzemanyagtartállyal országúton 210 km, terepen 130 km volt a hatótáv (330 l/100 km, terepen 500 l/100 km) Az utolsó J változatnál már külön 189 literes tartállyal próbálták orvosolni a hatótáv problémát, ehhez viszont a toronyforgató motort el kellett távolítani.

A T 34 hátrányairól egy korábbi posztban szó volt.


Röviden felsorolva - rossz minőség, hamar elromló berendezések. Szűkés beltér, és sokfeladatos személyzet. Rádió és megfelelő navigáció hiánya. Gyenge páncélzat.
Az előnye a hatékony nagy erejű ágyúja volt. A könnyű alacsony fogyasztású dízel motor, amely bőséges hatótávolságot biztosított. Az olcsósága kérdéses, hisz annyi selejt készült, hogy lehet így drágább volt.

Összegezve - A PzIV rendkívül jó manőverezett a terepen, annak ellenére, hogy harmatgyenge motorja volt. A csatákat jól ki kellett számítani, hogy a rövid hatótáv ne akadályozza ebben. A gyors mozgása és nagy erejű ágyúja mellett a T 34-nek alig volt esélye. A PzIV 1000 méterről simán kilőtte a T 34-et, amíg a T 34 ilyen távolságból nem tudta átütni a PzIV 80mm-es páncélzatát. Nem túlzás, hogy bizonyos helyzetekben a németek kacsavadászatot tartottak. Csak lőszerrel és üzemanyaggal kellett bírniuk, és természetesen azt a bizonyos tisztes távolságot.

9 hozzászólás

  • jk88 2017. május 8. 19:23

    1
    Egy 1 vs 1 szituációban azért szívesebben ültem volna a Pz. IV-ben, mint az orosz budiban. :)
  • jk88 2017. május 8. 19:23

    2
    A legjobban meg egy Pzkpfw. VI. B (H)-ban éreztem volna magam. :D
  • Sheldon 2017. május 8. 19:25

    3
    zsir
  • csirkeláb 2017. május 8. 19:32

    4
    Tudom szubjektív, de szebb is. Über deutschland. :)
  • _V_ 2017. május 9. 22:26

    5
    Azt nem értem, hogy hogy nincs nagyobb nézettsége a posztnak ? ! Köszi a posztot Arka ! :beer: sokat tudnák írni ezekről, hát majd talán később. :)
  • _V_ #2 2017. május 9. 22:27

    6
    @jk88: Én meg egy JT ben. :D
  • _V_ #2 2017. május 9. 22:28

    7
    @jk88: Ha napjaink harckocsijait nézzük akkor merkavára vagy t14-re szavaznék. Mondjuk a a leclerc is kemény.
  • ra tata 2018. június 9. 10:44

    8
    Igen gondosan megirt poszt, csak ez mind a T-34/72.re igaz./Az utolsó gif pedig egy BT-7-es/ Miután a fő konstruktőr Koskin meghalt a fenti problémák miatt a helyére kerülő Morozovnak volt választása szibéria,vagy ráncfelvarrás a tankon. A megerősitett, nagyobb toronnyal ellátott gép kapott egy 85 mm-es L51,5 hk ágyút ami már 914 méterről 30fokos dőlésszög mellett átütötte a 95mm-es páncélt, és ez le is zárta a kacsavadászatot. Amelyik PzIV parancsnok nem vette észre a különbségeket kihullott az evoluciós láncból.
  • ra tata 2018. június 9. 10:47

    9
    Valamiért a hetedik képet rakta be pedig az utsón van a BT hetes
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!