Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Senki sem gondolta, hogy Németországban is lehet hiánygazdaság!

A nagy teljesítményű páncélelhárító lövegekre már a háború előtt gondoltak. A 37 és 50 mm-es lövegek már akkor gyengéknek tűntek. Ezért 1938-ban nekiálltak a 75 mm-es PAK40 fejlesztésének. A fejlesztés azonban lassan haladt a sok többi löveg gyártása miatt, ezért csak 1942 elején tudtak legyártani egy tucatot. Ez nagyon kevésnek bizonyult, főleg a Szovjetunió megtámadása miatt.
Ekkor jött kapóra, hogy villámháború alatt a lerohamozott szovjet hadseregtől jelentős mennyiségű 1936-os F-22 lövegeket zsákmányoltak. Az F-22 löveg kiváló teljesítményű volt, 740 m/s csőtorkolati sebessége volt, és a PzGr (külön gyártották hozzá a németek) lőszerrel 1000 méterről simán átütötte a 82 mm-es páncélt. A célnak teljesen megfelelt.
1941 decemberében megrendelték az Alkett cégtől átalakított PZ II. Ausf D harckocsikat F-22 lövegekkel. A harckocsi teljes átalakításon esett át, ami nem volt népszerű. A küzdőtér nyitottá vált, az ágyú elhelyezése miatt, és szűkös is lett. Az ágyú pozicionálása is keskeny lett, vízszintesen +/- 25 fok, függőlegesen -5/+16 fok. Viszont cserébe 10 lövés / perc volt a tűzgyorsasága. A meghajtás szintén vérszegény volt, egy 6 hengeres benzines 140 LE-s hajtómű szolgáltatta, ami terepen épp elegendő volt. A hatótávolsága pedig kifejezetten tragikus volt a mindössze 200 literes üzemanyagtartály miatt. Országúti hajtásnál 45 km/h max sebesség mellett épphogy 200 km-t tudott megtenni, terepen ez jelentősen rövidült.
1942 márciusára az Alkett 192 darab (!) harckocsit alakított át F-22 -es löveggel, majd nyár végére összesen 344 darabot (!!) állítottak szolgálatba.
Későbbiek során már PAK40-el szerelték a Marder III. -at. (ami Nyest-et jelent)
Marder III. adatai.
11 tonna önsúly (ez nagyobb volt PZ II. -nél. )
Motor - Praga típusú vízhűtéses 140 LE-s benzinmotor
Páncélzat 10-50 mm
A harckocsi alapja - Skoda TNHP-S harckocsi, illetve PZ II. Ausf D futómű, illetve F-22 szovjet löveg, később PAK típusú löveg.

7 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!