Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Judit története eléggé vitatott ezért a Bibliába bele sem került!

Pontosabban a könyvet csak a katolikusok fogadják el, míg a zsidók és a protestánsok szerint Apokrif.

De miről is szól?
Nebukadnezár hadjáratot visel a Médek ellen, és le is győzi őket. Arfaxád király elbukik, ezután felszólítja a környező államokat, hogy csatlakozzanak az isteni Nebukadnezár királyságához. Ez persze sokaknak nem tetszik, ekkor útnak indul Holofernész az asszír hadvezér, hogy móresre tanítsa ezeket a jó népeket.
Eközben jut el a zsidó Betulia városához, akik nem adják meg magukat és küzdenek. Haditanácson felmerül, hogy hagyni kéne ezt a kis népet, erre Holofernész felháborodik, hogy Jahve isten nem védi meg a zsidókat, és csak 1 istent ismer az pedig Nebukadnezár!
A város az éhezés miatt már épp feladja magát, amikor jön Judit a fiatal szép csatában megözvegyült nő, és felajánlja magát mint probléma megoldó felszabadító. Szerinte Jahve nem tűri, hogy isteni mivoltával hivalkodjon Nebukadnezár, és általa bukásra ítéli ezt a hadjáratot!
Le is megy Holofernész táborába, ahol a hadvezér közelébe férkőzik, míg a bizalmába nem édesgeti magát. Majd egy átitalozott éjszaka után a részeg Holofernész fejét levágja (egy szolgáló segítségével), és hazaviszi ereklyeként Betulia-ba. Az asszír katonák amikor megtalálják a hadvezér testét, rémületükben visszavonulnak. Így isten ígérete megvalósult.

Mi is a mondanivaló? - Isten nem tűri a címével való hivalkodást (nevemet hiába fel ne vedd). Ehhez pedig egy szép özvegyet egyben látszólag gyenge személyt vesz igénybe, hogy megmutassa egy társadalmilag alacsony rangú embert felhasználva elbuktatja a gazdagokat, hatalmasokat.

Miért nincs benne a bibliában? - Mert a történet sehová nem illeszthető, se történelmileg nem állja meg a helyét, sem pedig mondanivalójában. A történet írója nem volt toppon se földrajzilag se máshogy, a személyek és a helyzet leírása alapján ie. 2. században íródott, (kb. Kr. e. 160–37 között) Makkabeus stílusban.
Ráadásul a durva hibák mintha direkt lennének, hisz Nebukadnezár ie. 587-ban deportálta a zsidókat, és a történet ezután kezdődik. Betulia városa nem létezik, és más szereplők létére sincs igazolás, pl. Arfaxád.
A mondanivalója is elég kérdőjeles. Judit hazugsággal és árulással férkőzik Holofernész közelébe, ráadásul mivel a hadvezér sátrába bejáratos volt, felmerül hogy megszegte a törvényt (nem csak csábított). Pedig Jahve azt ígérte csak akkor menti meg Betulia-t, ha betartják a törvényét.
Szóval sehogy se jó a történet.
De akkor miért is érdekes ez ? Lényegében azért, mert rengeteg festmény készült róla és egyéb más módon is ábrázolják a lefejezést a mai napig. Köztük Donatello szoborba öntötte 1460-ban, Michelangelo Merisi da Caravaggio 16. századi olasz festő megfestette. Később erotikus felhangú költemények is napvilágot láttak.
De mivel nem Bibliai eredetű, ráadásul egy népmese szerű azonosítatlan történet, nehezen érthető a fontossága az eseménynek.
Egy magyar vonatkozása is van a dolognak. Attila fejedelme halála körül hasonló események játszódtak le. A legenda úgy véli, hogy Attila germán felesége, Ildikó (Krimhilda) ölte meg, fülébe cseppentett méreggel. Nyilván nem véletlenül, hisz nagy hódító volt. Volt vaj (jelen esetben méreg) a füle mögött.

13 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!