Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A gép nevét Bertha Knight Landes-ről kapta, aki 1926 és 1928 között Seattle város polgármestere volt és egyben az első női polgármester Amerikában.

A gigászi alagútfúrót az Amerikai Washington State Department of Transportation's (WSDOT) rendelte a Japán Hitachi Zosen nevű leányvállalatától, mely cég többek között alagútfúró gépek gyártásával foglalkozik.A Bertha-t kifejezetten a Washington állam béli Dél és Észak Seattle-t összekötő Alaskan Way Street alá tervezték, mely útvonalon naponta több mint 110 ezer autó halad át ! Ez a mennyiség igen gyakran hatalmas forgalmi dugókat okozott és mivel a hely hiányában nem lehetett több útszakaszt, illetve a már meglévőt kibővíteni, ezért vált szükségessé egy ekkora alagút megépítése.Az Osaka-ban lévő Zosen 2013-ban befejezte a gép gyártását, melyet már Júniusban az alagút előre megásott gödrében össze is szereltek, így megkezdődhettek munkálatok.2013 december 6-án, 311 méter fúrás után a monstrumnak egy váratlan akadály miatt meg kellett állnia, 1 hónap vizsgálat után a WSDOT megtalálta a problémát, több 20 centiméter átmérőjű acélcső okozta a megállást, amit egy 2002-es talajvíz vizsgálat során felejtettek ott. Mivel a Bertha pengéi nem voltak képesek az acél vágására, ezért több alkatrész, köztük a vágófej is cserére szorult. Az ott felejtett acélcsövek miatt nem tudtak felelőségre vonni senkit, mivel nem tisztázott, hogy a munkások vagy a vizsgálat vezetői voltak-e a felelősek.2014 februárjában az egyik munkás észrevette, hogy a központi motor csapágyai is megsérültek.Bár a probléma és a megoldása egyszerűnek tűnhet mégsem az, mivel a gépnek ezt a részét csakis szemből lehet megjavítani.A mérnökök megvitatták, hogy mi lenne a legjobb döntés és arra jutottak, hogy a legbiztonságosabb megoldás az lesz, ha felülről leásnak a vágófejhez és leszerelése után szemből könnyen hozzáférnek a meghibásodott alkatrészekhez. Erre azért volt szükség, mert a gigászi fúrót a hatalmas talajvíz szint miatt túl veszélyes lett volna hátrafelé kihozni, mivel a vágófejtől jóval hátrébb teszi le azokat a betonelemket, amik megvédik az alagút falait a beomlástól és így fennállt a veszélye, hogy ha hátrafelé kihúzzák, akkor nem csak a gép elött de még a már elkészűlt rész is beomlik, ekkora kockázatot pedig nem vállalhattak, ezért döntöttek a fentiek mellett.2015 márciusában elkészült a 36,58 méteres gödör, amin május 31-én sikeresen a felszínre emelték a Bertha vágófejét, ekkor azzal kellett szembesülniük, hogy a károk sokkal nagyobbak, mint ahogy azt elötte gondolták.Ezért a projekt vezetői bejelentették Seattle város tanácsának, hogy a munkálatok akár 2018-ig is tarthatnak.A majd 2 éves késés miatt a finanszírozók megpróbálták beperelni a projekt vezetőit és azt a 8 biztosítót, akikkel szerződést kötöttek és ennek ellenére nem fizette ki a majdnem 85 millió dolláros károkat.A 8 biztosító annak érdekében, hogy elkerülje a 143 millió dolláros büntetést fellebezett azzal az indokkal, hogy a Bertha-nak képesnek kellett volna lennie ezt a terhelést kibírni.A tárgyalások a mai napig nem fejeződtek be.A monstrum azonban nem ált meg, a javítások óta egy 2015 szeptemberi adat szerint 19 métert haladt.
Adatok
Súlya: 7000 tonna
Magassága: 17,53 méter
Hossza: 99,36 méter
Teljesítmény: 25.000 lóerős villanymotor, melynek saját
áramforrása van, így nem fenyegeti áramszünet a gép haladását.

22 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!