Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A fekete lyukak a világunk legtömörebb részei.

Annyira sűrű és nagy a gravitációs vonzerő, hogy még a fény sem szabadulhat ki onnan. Bár sokan gondolják úgy, hogy a világegyetem süllyesztője ahol Isten zéróval osztott, de bármennyire furcsa van mérete. Minél több anyagot szippant magába ő is annál nagyobbá válik. Ebben a videóban az ismert nagyságú fekete lyukakat hasonlítják össze a látható világ méreteivel.

37 hozzászólás

  • _V_ #10 2016. augusztus 15. 18:25

    13
    @JohnFly: Köszönöm szépen! Kipróbálom! :D :beer: Am látom te is imádod a csillagászatot, fizikát, azaz a tudományokat. :D Szerintem arról kéne még, egy poszt, hogy hogyan állapítják meg a bolygók, csillagok és egyéb dolgok összetételét a fény hullámhossza alapján. Érdekes lenne. Na Arka? (Ezt egyébként a csillagászok között először egy nő találta fel)
  • _V_ 2016. augusztus 15. 18:26

    14
    A "még" után nem véletlen van vessző!
  • ArkaChopa #11 2016. augusztus 15. 18:28

    15
    @JohnFly: Ezt fejtsd ki "a fekete lyukak eseményhorizontjának átmérőjének szükségképpen növekednie kell a termodinamika harmadik főtétele alapján"
    A harmadik főtétel azt mondja ki, hogy az abszolút 0 fokot nem lehet elérni, csak végtelen számú kis lépéssel megközelíteni. Ez hogy kapcsolódik a méretéhez?
    Mondjuk rég olvastam Hawking könyvét, de én másképp emlékszem, és azóta rajtam kívül Hawking is sokat hülyült. :D
  • HUBERTUS 2016. augusztus 15. 18:41

    16
    Ez nektek fekete lyuk ? Lattatok volna a Pentek esti cigo kurvat, na azon volt lyuk rotfl
  • JohnFly 2016. augusztus 15. 18:42

    17
    Nem röhög! Együtt érez! Második főtétel.
  • ArkaChopa #17 2016. augusztus 15. 18:53

    18
    @JohnFly: te írtad, hogy harmadik főtétel wink
    amúgy a második főtétel szerint a hőáramlás egy irányú (melegtől a hideg felé), ennek a mérethez mi köze?
    Kicsit részletezhetnéd.
    Most jön az, hogy nem röhög első tétel? :D wink
  • kléni #10 2016. augusztus 15. 19:01

    19
    @JohnFly: Én sose kapcsolom ki film közben se. Bár akkor a monitor kijelzési módját szoktam átállítani, ha hosszabb filmet nézek.
  • LongJohnHolmes 2016. augusztus 15. 20:16

    20
    Sok évinyi gondolkodás után nekem az a gyanúm, hogy nem sok gőzük van a csillagászoknak ezekről a dolgokról. Fantáziájuk az van, aztán, ha azt elfogadják a főnökeik, akkor publikálják. Így kerül be aztán a köztudatba a tudományos csatornák által. Aztán, ha a technika fejlődésével mégis valamire rájönnek, akkor pontosítják vagy megmásítják.
  • Cody78 2016. augusztus 15. 20:26

    21
    Ami nem öl meg az megerősít. Kivéve a medvét mert az megöl.
  • JohnFly #18 2016. augusztus 15. 21:26

    22
    @ArkaChopa: Igen, a hő úgy áramlik, hogy a melegtől a hideg felé, DE amint elkezded vizsgálni a hő anyagi megjelenési formáját (a részecskék hőmozgása, vagy Bohr mozgás) onnantól entrópiáról beszélünk, és amint különbséget teszünk nyílt, és zárt rendszerek között, akkor a termodinamika második főtétele egy logikailag teljesen más töltetű posztulátummá alakul.
  • ArkaChopa #22 2016. augusztus 15. 21:47

    23
    @JohnFly: Figyelj, én tudom a választ, de te még nem tettél róla bizonyosságot, hogy tudod. Nagy szavakkal én is tudnék dobálózni de nem teszem, és eddig még nem derült ki a mondandódból, hogy mi köze a termodinamikai törvényeknek a mérethez. Meggyőződésem, hogy te ezt most kevered a fekete lyukak egy másik aspektusával. Méghozzá a várható létezésüknek az időben való kivetülésére. wink
    Ráadásul most én konkrétan elolvastam rotfl
  • dark_kutya #21 2016. augusztus 15. 23:28

    24
    @Cody78: igen, mert a medve és a fuga nem játék.. ahogy tavaly a székely burkoló mester felvilágosított, amikor a fürdőmet csinálta.
    Amúgy Hawking.. követem, követem a mai csillagászat állását, de van köztetek olyan, aki beveszi pl. a párhuzamos univerzumok elméletét?
    Fekete lyukak mérete? Miközben a NASA: "Mars: áá, ott nem lehet víz, vagy várjá' mi? van víz? mégis van víz vazze!" ... a legközelebbi bolygó... Fingjuk sincs..
    Pár éve kíváncsiság képp ' megmutattam egy mezei gyári munkás nőnek ezt, hogy mi a véleménye:
    Nikon | Universcale - www.nikon.com
    Végignézte, rám bambult és annyit mondott: "aha, húú. De nem tudod meddig van nyitva ma a Tesco?"
    És k@rvára igaza volt! Mit számít? lehet rajta elmélkedni, de bármit változtatni vagy beleavatkozni?
    Arra nem vagyunk képesek, hogy nyugalomban együtt éljünk ezen a bolygón, naponta robbantjuk vagy gyilkolásszuk egymást.
    Nem beszélve a környezetszennyezésről, amikor csak egyetlen városban, Rió-ban kórházba kerül a sportoló a víztől?
    K@rvára okosak lehetünk és elméletben tudhatjuk mi történik egy fekete lyuk belsejében, miközben az emberiség 100 éven belül kihal az óriási intelligenciájával.
    A másik kedvencem, hogy "a Föld haldoklik". Persze, vazze, a 4,5 milliárd évből mit számít ez a 100e? A Föld minden csapást túlél, csak pár élőlénnyel lesz kevesebb, meg sem kottyanna neki az atom, mert "vótmá" néhány jóval nagyobb kiütése.
    Szóval, szerintem nem kell ezeket a dolgokat túlságosan komolyan venni, fontosabb, hogy működjön ez az oldal, meg, minőségi legyen a párlat hukkk.
  • eight 2016. augusztus 16. 06:50

    25
    megdöglünk mind!
  • ArkaChopa #20 2016. augusztus 16. 07:01

    26
    @LongJohnHolmes: Ezzel teljesen egyetértek! :D
  • ArkaChopa #22 2016. augusztus 16. 07:21

    27
    @JohnFly: Leírom emberi nyelven, mert lehet elfogytak a nagy szavak :D
    A fekete lyukak méretét két dolog befolyásolja. 1- a belehulló anyag mennyisége 2 - a Hawking sugárzás
    A Hawking sugárzás pedig a következő. A 80-as évekig a tudósok úgy gondolták a fekete lyukak megtörik a termodinamika azon törvényét, miszerint az energia állandó. Ugyebár a fekete lyuk elnyeli az energiát és elveszik, ez viszont sérti az alaptörvényt. Hawking ekkor állt elő azzal az elmélettel, hogy bizonyos helyzetben veszít a tömegéből a fekete lyuk (ergo csökken a mérete - de nem a termodinamika törvénye miatt!).
    A lényege a Hawking sugárzásnak, hogy a kvantum fizika szerint az üres térben páros részecskék jelennek meg véletlenszerűen a semmiből (közben megkérdezem, akik a teremtés ellenzői, hogy erre mit reagálnak, mert a teremtés még mindig folyamatában van - semmiből létrejövő részecske!)
    Ezeknek a semmiből létrejövő részecskéknek az energia eredőjük 0. Tehát szinte azonnal kioltják egymást. Így az energiamegmaradás törvénye sem sérül, megjelenik - eltűnik. 1 energia egység megjelenik - eltűnik.
    Viszont a fekete lyukak közelében ahol hatalmas gravitációs erők mozognak (Hawking szerint) hatalmas energiájú páros részecskék jelennek meg, amiből előfordul, hogy az egyik beleesik menthetetlenül, de a másik párja kikerül a rendszerből. Ezáltal kívül megjelenik egy pozitív energiájú részecske pár nélkül. Ezt ellensúlyozva a fekete lyuk kisugároz egy negatív részecskét. Így egy részecskényit veszít a tömegéből. Tehát csökken a súlya ergo a mérete.
    A termodinamikai törvénynek csak úgy van köze hozzá, hogy nem boríthatja azt fel még a fekete lyuk sem. De nem a törvény miatt változik a mérete, hanem a kisugárzott részecske miatt, ami a törvényt követi, hogy egyensúlyban maradjon a világ.
    Utószó - Azóta már úgy gondolják, hogy a hatalmas gravitációs hullámok által amit gerjeszt egy ekkora tömeg, szintén energiát veszít a fekete lyuk. Mert ugye semmi sincs ingyen. Energia nem termelődik. Csak a létező fogy el (szintén termodinamikai törvény) Tehát a magában forgó fekete lyuk azáltal is megszabadul a dagadt testétől, ahogy energiát sugároz ki a gravitációs hullámok által,.
    A tudósok szerint egy átlagos fekete lyuk kb 150-200 milliárd év alatt sugározza ki magából az energiát vissza az üres térbe.
  • MadPjotr #27 2016. augusztus 16. 15:44

    28
    @ArkaChopa: Ha jól értem amit mondasz akkor a feketelyukak is teremtenek világokat maguk körül? Így feltételezhetően mivel az 150-200 milliárd évnek "csak" itt van jelentősége a feketlyukban nincs ott lehet egy pillanat is, így ha valami belekerül elképzelhető, hogy ugyan úgy kerül elő "csak" 150-200 milliárd évvel később persze és annak a valaminek nem változik a relatív kora?
  • ArkaChopa #28 2016. augusztus 16. 15:59

    29
    @MadPjotr: A helyzet az, hogy ezek a részecskék mindig is teremtődnek, még most ott melletted is. Csak azért nem látod mert eltűnnek azonnal. A fekete lyukak körül Hawkings szerint viszont nagy energiájú részecskék teremtődnek, mert a gravitációs energia besegít ebbe. Felpumpálja, ha így érthetőbb. De amíg a melletted levő részecske anihilálódik, addig a fekete lyuk mellőli elmenekülhet szerencsés módon.
    A korukról senki nem tud nyilatkozni, hisz nem érvényesek a jelen tudásunk szerint a fizikai törvények a fekete lyuk belsejében. Akár állhat is az idő.
    A 150 milliárd év a fekete lyukra vonatkozik, hogy addig tart legalább amíg kiadja magából azt ami belül van.
    Másik érdekesség - az anyag nem teljesen semmisül meg azon belül. Az információja megmarad. Ezt onnan tudjuk, hogy pl. egy fekete lyuk foroghat is, illetve magának az anyag tömegének az infója is megmarad hisz mitől keletkezne ott egy kráter a tér szövetében? Hawking először azt mondta, az információ nem szabadulhat ki, de később rájött hogy mégis. Csak a kifelé áramló információ egy katyvasz. Véletlenszerű sorrendben áramlik ki, így nem lehet belőle ujjá építeni a bezuhant anyagot.
    Itt jön egy analógia erre - ha az információ örök és sosem pusztulhat el, hasonlóan az energiához, akkor azok akik a lélek öröklétében hisznek vajon tévednek? Hisz maga a lélek is egy info, egy adott lényről....
  • MadPjotr #29 2016. augusztus 16. 16:05

    30
    @ArkaChopa: Pont erre gondoltam, hogy az energia szemszögéből nézve ami belekerült a feketelyukba annak fel se tűnik, hogy fekete lyukba került max annyiban, hogy a körülötte lévő világ megváltozott, de ő változatlan maradt...
  • dark_kutya 2016. augusztus 16. 16:32

    31
    Én mondjuk azt nem értem, ha ilyen gravitációs erő hatására lelassul, vagy megáll az idő, akkor hogyan zajlódhat le benne bármiféle fizikai folyamat, hiszen amíg a lyukban a másodperc tört része alatt történik valami, addig a külvilágban eltelhet több 100 milliárd év.
  • MadPjotr #31 2016. augusztus 16. 16:38

    32
    @dark_kutya Hát ez a gondolat fogalmazódott meg bennem is... mivel ott elméletileg meg áll a mi álltalunk ismert idő, így hogyan és mi módon történhet bármilyen átalakulás is... minden folyamat végbe meneteléhez idő kell még akkor is ha elenyésző... Hacsak nem egy feketelyuk idő pillanatig léteznek a feketelyukak és csak a külső szemlélőnek tűnik úgy, hogy több száz milliárd év telik el...
  • JohnFly #23 2016. augusztus 16. 17:38

    33

    @ArkaChopa: Ezt már megint túltoltad.....
  • ArkaChopa #33 2016. augusztus 16. 17:41

    34
    @JohnFly: rólad meg az a véleményem, hogy csak nagy szavakat hangoztatsz, de igazából lényegi információt nem közölsz. Így úgy tűnsz az avatatlanok számára mint aki okos, de akik értenek hozzá, azok rögtön levágják, hogy csak egy köntösbe bújt okoska. :D
    Vázold fel , hogy a kérdésemre milyen konkrét választ adtál? Mert 1 azaz egy konkrét választ nem adtál. Szép napot kalap :D
  • JohnFly #27 2016. augusztus 16. 17:57

    35
    @ArkaChopa: Egy bajom van Hawkingnak eme elméletével: Ahhoz, hogy a fekete lyuk sugározzon, ahhoz a részecskepárok negatív töltésű részének kell nagyobb arányban az eseményhorizont felé zuhannia, és a pozitív energiával bíróknak kell kisugárzódnia. Amennyiben ugyanakkora arányban zuhannak negatív energiájú részecskék mint pozitív energiájú részecskék a fekete lyukba, akkor egyszerűen a pár nélkül maradt pozitív energiájú részecskék annihilálódnak a pár nélkül maradt negatív részecskékkel, és a kisugárzott energia továbbra is zérus marad........ Ha le tudod írni, hogy Hawking mivel oldotta fel ezt az ellentmondást (mondjuk véleményem szerint elég erőltetetten- ez az elmélet leg kevésbé elegáns része), akkor megérdemled a sósperecet, de addig ne pattogj itt nekem, hogy nagy szavakkal dobálózok fucku
  • JohnFly #27 2016. augusztus 16. 18:04

    36
    @ArkaChopa: Egyébként az entrópiának, és az eseményhorizontnak azzal a példával tudom szemléltetni számodra az összefüggését, amikor két fekete lyuk összeolvad .Ugyanis míg korábban úgy gondolták, hogy a két összeolvadó fekete lyuk eseményhorizontjának területe (két dimenziós metszetének) összeadódik azaz A+B=C, addig a thermodinamikai számításaival Hawking rámutatott, hogy A+B<C , ahol C a keletkezett test eseményhorizontjának metszetének felülete
  • AcIv55 2018. március 8. 23:06

    37
    Wáó.. cool
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!