Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

Történetük

Az első világháború után az olaszok számára világossá vált, hogy az országuk hatalmas hiányt szenved önjáró harci járművek terén. Az ország azonban nehéz időszakát élte, így arról szó sem lehetett, hogy nagy költségvetést fordítsanak tankok fejlesztésére. Kis pénzből pedig nem lehet nagy tankokat építeni. .. így 1935-ben az Ansaldo vállalat megtervezte és legyártotta a két apró páncélost, a Motomitragliatrice blindata d’assaulto-t, azaz a "MIAS"-t és testvérét, a Moto-mortaio blindato d’assaulto-t, azaz a "MORAS"-t.

A bal képen a MIAS, a jobb oldali képen pedig a MORAS látható.

A gépek fejlesztése természetesen az első világháború tapasztalatain alapult, ami később nagy hibának is bizonyult, hiszen a második világháborús csataterekre már teljesen alkalmatlanok voltak. A harcok többé már nem kis, hanem nagy távolságokon zajlottak. Egy ilyen kis páncélos pedig csak egy lassan mozgó és könnyű célpont lett volna. S bár a páncélzata képes volt megállítani egy Mauser puska 7,92 milliméteres acélmagvas (Spitzergeschoss) lövedékét is, de könnyedén átüthette volna egy ennél kicsivel nagyobb puska lövedéke. Mindemellett a saját fegyverzetük is igen elavult volt. A MIAS-ba szerelt két géppuska nem rendelkezett elég nagy átütőerővel, s a MORAS grántátvetője sem tudott elég messzire lőni.

Egyébként a MIAS és a MORAS bár páncélos harci járművek voltak, de igazából nem nevezhetőek tankoknak, hiszen hiányzott róluk a forgatható torony. Illetve az a tény sem tette igazi tankká őket, hogy egy ember kezelte, akinek még csak ülőhelye sem volt a gépben, hiszen azt gyalog kísérte. Ezek a gépek tehát inkább csak személyi védelemre szolgáltak az mellett, hogy egyfajta önjáró géppuska, illetve gránátvető állásként működtek volna.

Az olasz hadsereg végtére is haszontalannak ítélte a két kis gépet és nem rendelt belőlük egyet sem. A gyártásuk tehát sosem kezdődött meg.

Felépítésük

A gépek kialakítása enyhén szólva is szörnyű volt. A kezelőnek még akkor is görnyedt testhelyzetben kellett volna kísérnie, ha felnyitja a kihajtható páncéllemezt a jármű tetején, amely épp azt a célt szolgálta volna, hogy a kezelő kiegyenesedve is vezethesse a gépet. (Ez legfeljebb egy 140 centiméter magas ember esetében működött volna. ) De a páncélzatuk sem volt jobb, mint a kialakításuk. .. Kisebb kézifegyverekkel szemben még hatékony lett volna, de például egy M2-es Browning tűzerejének már nem állt volna ellen.

Mint az látható a fentebbi képen, a gép kezelőszerveit csak előrehajolva lehetett elérni a kinyitható tetőpáncél rossz kialakítása miatt.

Az meghajtásról egy 250 köbcentis Frera motor gondoskodott, mely 5 lóerő leadására volt képes. Ezzel a teljesítménnyel a gépek végsebessége körülbelül 5,5 km/óra volt. Persze ez lehetett volna több is, de nem lett volna sok értelme, hogy egy gyalogkíséretű gép 60 km/órás sebességre is képes legyen, ezért ezt lekorlátozták.

A kis páncélosok csupán a fegyverzetük terén különböztek. A MIAS-ba két 6,5 milliméteres Isotta-Fraschini ("Scotti") géppuska volt beszerelve, a MORAS-ba pedig egy darab 45 milliméteres Brixia gránátvető. Míg az előbbinek fegyverenként 1000 lövedék, addig az utóbbinak 50 darab gránát volt a lövedékjavadalmazása. A kettő gép közül talán a MORAS lett volna a kevésbé haszontalan, mivel a Tempini által gyártott gránátvető alkalmassá tette volna tüzér állások elpusztítására is.

A MORAS-ba beszerelt Brixia gránátvető rajzolata. (Megj. : külön érdekesség, hogy a fegyver 1924-es létére már táras újratöltéssel rendelkezett. Egy tárba 5 darab 0,5 kg tömegű gránát fért bele, melyeket 2 mp-es tűzgyorsasággal tudott kilőni. )

A gránát lassú csőtorkolati sebességéből(83m/s) adódóan azonban nagyon nagy volt az esése, tehát nagyon közel kellett volna menni ahhoz, hogy célba lehessen találni vele. Ez gyakorlatilag el is lehetetlenítette a használhatóságtól.

Mindent összevetve nem lettek volna teljesen rossz és haszontalan gépek, de több sebből is véreztek. Egy kis ráfordítással egy hatékony és könnyen gyártható harcigép lehetett volna.

Forrás: tanks-encyklopedia.com, MIAS Manual, Ansaldo.

21 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!