Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Gyakran látom weboldalakon és fórumokon, hogy az emberek helytelenül írják le a Panzerkampfwagen VI Ausf. B, azaz közismertebb nevén a Királytigris két változatát, vagyis mint Henschel és Porsche tornyos tigris. Ezért gondoltam csinálok egy értelmező posztot, hogy eloszlassam a tévhiteket.

És hogy mik is a tévhitek ?

Nos, az igaz, hogy így nevezzük ezt a két harckocsi típust, de valójában teljesen helytelenül tesszük ezt. Az igazság az, hogy mind a Tiger II (H), mind a Tiger II (P) tornyát ugyanaz a cég tervezte és gyártotta, azaz a Krupp. A téves megnevezés abból ered, hogy miközben Dr. Erwin Aders a Henschel tervezője a Tiger II (H), azaz a VK 45.03 (H) jelű harckocsi fejlesztésén dolgozottt, addig Dr. Ferdinand Porsche is megtervezte a VK 45.02 (P) jelű prototípus alvázát, de ez végül nem készült el soha. Az erre a tankra szánt toronyból viszont 50 darabot legyártott a Krupp, akik viszont hamar rájöttek, hogy a hajlított tornyot nehézkes legyártani és nem is olyan hatékony, így gyorsan megváltoztatták a terveket és elkészítették a "Henschel" tornyot.

Viszont felmerül a kérdés, hogy akkor miért Henschel torony az elnevezése ? Nos, nem a torony Henschel, hanem a harckocsi alváza. Pontosabban a tervei, ugyanis az alvázakat is ugyan úgy a Krupp gyártotta le. Végül mivel nem tudtak mit kezdeni az 50 darab legyártott toronnyal, így rászerelték azokat a Henschel által tervezett tirgisekre.

7 hozzászólás

  • bishop 2018. szeptember 29. 22:17

    1
    De szeretem az ilyen dokumentum jellegű posztokat,amikből lehet tanulni.Mondom ezt annak ellenére, hogy nagyon messze áll tőlem a téma.
  • Árpi #1 2018. szeptember 29. 22:28

    2
    @bishop: Nincs azzal baj. A lényeg, hogy érdekes volt a poszt számodra is. :) Én nagyon sokat olvasok harckocsikról. Leginkább azért érdekelnek, mert hatalmas szerepeüük volt az utóbbi 100 év történelmében. De mint már oly sokszor mondtam; nem szeretem őket. Gyilkolásra teremtetett gépek. Egy rossz érdekből kifolyólag jöttek létre. Szóval nem szeretem őket, csak érdekesek, mint gép, és érdekes a történelmük.
  • Pirattyca 2018. szeptember 29. 23:52

    3
    Én is nagyon szivesen olvasom az ilyen posztokat. Ez is nagyon jó lett
  • Árpi #3 2018. szeptember 30. 00:07

    4
    @Pirattyca: Ennek igazán örülök. :)
  • jk88 2018. szeptember 30. 13:32

    5
    Ettől még a hajlított tornyot Porsche tervezte. :) Ami amellett, hogy nehezebb volt legyártani, magában hordozott egy olyan problémát, hogyha a lövés a frontoldal ívének alsó részét érte, akkor a lövedék szépen bepattant a vékony tetőlemezen át a harckocsi belsejébe.
  • Árpi #5 2018. szeptember 30. 14:11

    6
    @jk88: Tudtommal a tornyot a Krupp tervezte csakúgy, mint a Tiger H1 esetében. Dr. Porsche csak a harckocsi alvázát tervezte. A fentebb említett Type 180 mellett volt több másik terve is egyébként. Magát a tornyot azért is a Krupp tervezte, mert nekik kellett megoldaniuk a löveg jó elrendezését benne, lévén a KwK 43-as löveget is ők csinálták. Bár egyesek úgy vélik, hogy lehetett valamennyi beleszólása a tervekbe Porschének, mert a hajlított toronyfront leginkább az ő szokásaira vallott. Ezzel kapcsolatban ugyan csak vita övezi a Maus V2-es tornyát is, ami hasonlóan hajlított. Egyébként nem csak a hajlítás miatt létrejött lövedékcsapda (amit te is mondasz) miatt változtatták meg, hanem állítólag nagyon költséges volt az elektronikai berendezése a toronynak. Hogy ez milyen összefüggésben van a kialakítással, azt nem tudom és nem is értem.
  • VAndreasz v1.0 #5 2018. október 21. 23:33

    7
    @jk88: Ugyan ez a jelenség volt probléma a "Párduc" harckocsiknál. Ott gyors megoldásként egy acélcsíkot hegesztettek a lövegpajzsra ami megfogta vagy lelassította a lefele irányba lepattanó lövedékeket. A t34-es családdal összehasonlítás ott ez a jelenség elfogadhatóbb mert a lövegtorony előrenyúlik a homloknépcél fölé így egy lepattanó lövedék azzal találkozik.
    Királytigrisre térve. Szerintem a Porsche-torony legnagyobb hibája rossz belső elrendezés miatt kiemelkedő parancsnoki torony. Lényegében megtöri a ferde oldalpáncélt egy függőleges síkkal.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!