Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A Type 5 Chi-Ri (五式中戦車 チリ) volt az egyik utolsó japán harckocsi, amit a második világháborúban terveztek.

Története

1943 szeptemberében kezdték tervezni a harckocsit, de fejlesztése lassan haladt. A Chi-Ri-t elsősorban az amerikai Sherman harckocsik ellen fejlesztették. Megépítésének 1944-ben kezdtek neki, de nem sokkal később, 1945 májusában hirtelen abba is hagyták. Erre azért volt szükség, mert több erőforrást kellett elkülöníteni a Chi-To-hoz, ami fejlesztési szempontból közelebb állt a sorozatgyártáshoz. Valamint azért is mert kisebb és könnyebben gyárthatónak bizonyult. Ezen kívül még japán sok fegyvert fejlesztett a háború végnapjaiban is és ezekhez is kellett nyersanyag és munkaerő. A Type 5 Chi-Ri-t végül nem sikerült a japánoknak teljesen befejezni a háború vége előtt. Az első teljesen harcra kész tankba már csak a löveget kellett volna beszerelni. Japán megszállása után az egyetlen prototípust az amerikaiak foglalták le és Aberdeenbe szállították, hogy megvizsgálják azt. Végül aztán 1952-ben feldarabolták és beolvasztották más harckocsik gyártásához.

Felépítése

A Chi-Ri a Chi-To meghosszabbított alvázát kapta. Eggyel több futógörgője volt az elődjéhez képest, azaz oldalanként nyolc darab. A láncmeghajtó kerék előre került és felfüggesztése a legtöbb japán tankhoz hasonlóan spirális volt. Páncélzata a Chi-To-hoz képest nem sokat változott. Elöl 75 milliméteres hegesztett acéllemezeket kapott, ami által védettsége gyengének bizonyult volna. Eredetileg a Chi-Ri is egy Mitsubishi által gyártott dízelmotort kapott volna, ám a számítások alapján ez az erőforrás nem felelt volna meg a követelményeknek mivel nem volt elég nagy a teljesítménye. Ezért ezt egy 800 lóerős V12-es Kawasaki Type 98 benzinmotorral helyettesítették. Ennek a motornak az alapja eredetileg a BMW VI-os repülőgépmotor volt, amit a Kawasakinál licencben gyártottak. A motoron átalakításokat kellett végezni, hogy be lehessen építeni a tankba. Ha-9-IIb típusjelzéssel el is készítették, de az átalakítások miatt a teljesítménye 550 lóerőre csökkent, viszont még így is elegendő volt ahhoz, hogy a harckocsinak megfelelő mozgékonyságot biztosítson. A tankot eredetileg ugyanazzal a 75 mm-es Type 5-ös löveggel akarták felszerelni, mint a Chi-To-t azonban a tervek szerint építeni akartak egy módosított tornyú változatot is és egy erősebb 88 mm-es löveget akartak beleszerelni, ami a Type 99-es légvédelmi löveg átalakításából készült el. Ez a löveg 820 m/s-ra tudta felgyorsítani a lövedéket és a német 88 milliméteres Flak ágyúk képezték az alapját. A Chi-Ri egy 37 mm-es Type 1-es löveggel is fel volt szerelve, amit a páncéltest elejébe építettek be. A gyalogság ellen két Type 97-es géppuska is beépítésre került. Az egyik torony bal oldalába a másik a 37 mm-es löveg mellé került volna. A toronyra egy harmadikat is fel lehetett volna szerelni.

Adatok

Személyzet: 5 fő

Méret és tömegadatok

Hossza löveggel: 8,467 m
Hossza: 7,30 m
Szélessége: 3,05 m
Magassága: 3,05 m
Hasmagassága: 0,42 m
Súlya: 37 tonna

Páncélzat

Frontpáncél: 75 mm
Oldalpáncél: 50 mm
Hátsó páncélzat: 50 mm
Torony eleje: 75 mm
Torony oldala: 50 mm
Torony hátulja: 50 mm
Torony teteje: 12 mm

Fegyverzet

Elsődleges fegyverzet: 75 mm-es Type 5 L/56 löveg vagy 88 mm-es löveg.

Másodlagos fegyverzet: 2 darab 7,7 mm-es Type 97 géppuska

Meghajtás

Motor: Kawasaki Type 98 vízhűtéses benzinmotor
Teljesítmény: 550 lóerő
Fajlagos teljesítmény: 14,9 lóerő/tonna
Felfüggesztés: spirális
Sebesség: 45 km/h
Hatótávolság: ~200 km

Típusváltozatok

Chi-Ri II: A Chi-Ri erősebb páncélzattal és 800 lóerős dízelmotorral ellátott verziója. Sosem készült el.

Ho-Ri Prototype: Ez egy páncélvadász lett volna, amelyet a Chi-Ri alapjaira terveztek. Egy 105 milliméteres Type 5 ágyúval akarták ellátni, de végül csak egy makett készült el belőle. Külsőleg a német Ferdinand páncélosra hasonlított volna.

Ho-Ri II: Ugyanazt a löveget kapta volna mint az Ho-Ri Prototype, de az imént említett páncélvadásszal ellentétben a löveget és vele az egész felépítményt előrébb helyezték volna a harckocsi közepére. Ez a tank már jobban hasonlított volna a német jagdtigerre, mint a ferdinandra. Valószínűleg a németek fejlesztéseinek nyomait követték ezekkel a tervekkel a japánok.

Források

wikipedia.hu, tanks-encyclopedia.com, ritastatusreport.live, sensha-manual.blogspot.com.

7 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!