Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

7 hozzászólás

  • Sheldon 2016. július 26. 13:06

    1
    Ez valahog lemaradt:
    … 1987 decemberében egy fiatal, a Magyar Néphadseregtől frissen leszerelt tengerészmérnök jelentkezett a MAHART (Magyar Hajózási Részvénytársaság) Központi Személyi Vezénylési Osztályán a mielőbbi munkába állás reményében. Arra gondolt, hogy a karácsonyi és újévi ünnepekre hazakészülő tengerészek váltása okán könnyebben juthat majd hajóra. Kérését azonban elutasították. Az indoklás szerint tengerésztisztekből és jelöltekből már akkor is többen álltak rendelkezésre a szükségesnél. Többszöri kísérletezés után végül 1988. január 5-én próbálkozásait siker koronázta: felvették. Hivatalosan fedélzeti tisztjelöltnek, a valóságban matróznak, de számára ez mit sem számított, hiszen már január 6-án útnak indulhatott Jugoszláviába, ahol a számára kijelölt hajó, a „Budapest” horgonyzott. A hajó úti céljának az indiai Bombayt jelölték meg, de már az indulásnál, a Keleti pályaudvaron társai sejtelmesen utaltak rá, hogy talán mégsem pontosan ide fognak utazni. Január 7-én délelőtt megérkezett a hajójához, amit addigra már félig megraktak. A rakomány jellegét a feltűnő zöld, „katonazöld” színéből rögtön ki lehetett következtetni. A berakodást helyi munkások végezték. Figyelmüket külön felhívták a speciális áru óvatos kezelésére, amivel ők nemigen foglakoztak. Kardeljevóban (ma Ploce) ez megszokott dolognak számított, innen szinte csak hadianyaggal megrakott hajók indultak távoli céljaik felé. Közel ugyanebben az időszakban, pár nap átfedéssel, a kikötőben egy másik magyar hajót, a „Sió”-t is a „Budapest”-éhez hasonló speciális áruval töltötték fel. Elvileg nem ismerhették a „Sió” rakományának összetételét és célállomását, mert a kifelé történő kommunikáció tiltása miatt a két magyar hajó között sem – és más hajókkal sem – lehetett (hivatalosan) kapcsolatot létesíteni. Ekkor már a legénység újonnan érkező tagjai körében is nyílt titok volt: a hajó nem Indiába, hanem Iránba készül. A frissen érkezettek is ennek köszönhették munkájukat. Korábban – még 1987 decemberében – a kapitány tájékoztatta a személyzetet a következő feladatról, egyben felajánlotta a váltást azok számára, akik nem merik vállalni a háborús övezetbe történő küldetést. A legénység egyik tagja szerint 8-9 fő, az állomány nagyjából negyede élt a váltás lehetőségével, míg más vélemény szerint csak 5-6 fő távozott. …
    … A szállított áru tényleges összetétele kiderül a dokumentumokból: 20 000 láda (2000 tonna) sorozatvető rakéta, 963 láda (46,2 tonna) gyújtófej, 328 láda (5,6 tonna) szabályozó gyűrű, 21 429 láda (621,4 tonna) AK lőszer. A „Budapest” személyzetének tagjai között volt, aki úgy vélte, a „Sió”-ba kétszer annyi árut pakolnak, de a rendelkezésre álló adatok ezt cáfolják: 18 500 láda (1850 tonna) sorozatvető rakéta, 21 429 láda (621 tonna) AK lőszer, 5209 láda (96,4 tonna) AK vaklőszer, 13 láda (37,4 tonna) alkatrész. Ez azonban csak a speciális szállítmány első része volt. Pár hónappal később, májusban – szintén Kardeljevóból –, ugyancsak a „Budapest” közreműködésével 27 000 láda (2700 tonna) sorozatvető rakétát, 676 láda (32,4 tonna) gyújtófejet, 226 láda (3,8 tonna) szabályozógyűrűt és 21 429 láda (621,4 tonna) AK lőszert fuvaroztak Iránba. Az utóbbi forrás az iráni utak mellett említ egy szomáliai, 270 tonnás AK lőszerexportot is. ...
    … Visszatérve a „Budapest” útjára, a megbízást ez esetben is, ahogy általában, a Technika Külkereskedelmi Vállalat adta. Erre a MAHART és a Technika között 1979. január 12-én megkötött „Szerződés” – mint egyfajta keretszerződés – adott hivatkozási alapot. A feltételek pontos tisztázása érdekében a konkrét megrendelésekhez megállapodásokat kötöttek. Az iráni fuvarra az 1987. október 5-én megkötött megállapodás alapján került sor. Ez rögzítette az akció fedőnevét – India-2 (I-2) –, és rendelkezett arról, hogy mindenki számára, így a hajó leendő személyzete számára is, Bombayt adják meg úti célként. Ennek megfelelően három B/L-t állítottak ki.
    Az első fuvar Bandar Abbasig nagyjából két és fél hetet vett igénybe, 1988. január 31-én érték el a Hormuzi-szoros közelében található iráni kikötőt.

    Forrás:
    A teljes cikk az Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának internetes folyóiratának honlapján olvasható. A szerző: Orbán-Schwarzkopf Balázs.
    India-2 | BETEKINTŐ - www.betekinto.hu
  • Árpi #1 2016. július 26. 13:12

    2
    @kinglog2000: Kérdezni is akartam, hogy ehhez nem kéne leírás. De látom van. :D Pill. elolvasom.
  • Árpi #1 2016. július 26. 13:17

    3
    @kinglog2000: Hát ez nem semmi :| Még nem is hallottam erről. grat a posztért !!! grat
  • Matula 2016. július 26. 14:13

    4
    Kurva érdekes poszt lett grat Azért nagy kópék voltunk mi magyarok is fegyvernepperkedésben.
  • KillHates 2016. július 26. 14:27

    5
    Tetves komcsi elvtársak már akkor eladták az országot...
  • JohnFly 2016. július 26. 15:59

    6
    Ezeket a fegyvereket a ruszkik biztosították, mi csak a technikai hátteret biztosítottuk, és egy qrva forint haszna nem volt rajta az országnak, legfeljebb néhány fejesnek. Ha ezt a mennyiségű fegyvert mind mi adtuk volna el, az meglátszódna az országon!
  • A Tengerész 2016. július 26. 23:23

    7
    Hát ez csak a kívülállóknak újdonság, amúgy meg nézve a kommenteket a hülyéknek okoskodnivaló. Magam is vittem hadianyagot a "testvéri" Iraknak, a cikk némi barokkos túlzástól eltekintve igaz ('87 Karácsonyától '88 január 5.-ig többször próbálkozott eredménytelenül" Hány nap is az ?? Mondjuk voltak akik évekig voltak várakozólistán. Aztán mindenki tanuló matrózként vagy gépápolóként kezdett, csak ha megvolt hozzá az iskolája tisztjelölt volt a hivatalos besorolása, nincs ebben semmi pejoratív. A "sejtelmesen" nem volt divat tengerészkörökben, hacsak nem azt gondoljuk annak, hogy "bazmeg bőrlyukasztót viszünk megint Plócséból";). Némely kommentek hülyeségek. Magyar árút vittünk, sőt Izraelnek is szállított Magyarország nem csak az araboknak, hogy hogy ment ez nem tudom, de volt, hogy ugyanabból a vasúti szerelvényből rakodott Plocséban magyar és izraeli hajó. Az izraeli hajóról átszólt (persze magyarul, hogy másképpen) egy tengerész, hogy
    -Hova viszitek a cuccot?
    -Szíriába! És ti?
    -Hát haza Haifába!
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!