


A háború utáni időkben Németország nagy területeit építették újjá. Hans Liebherr, a cég alapítója ekkor még szülei építési vállalkozását vezette Dél-Németországban. Hans felismerte az építőiparban és a lakásépítésben használható szerszámok és gépek iránti igényt. Tervezőkkel és iparosokkal közösen 1949-ben kifejlesztette az első mobil forgó toronydarut, a TK-10-et.
A TK-10 könnyen szállítható volt és az építkezéseken gyorsan és egyszerűen összeszerelhető. Ez volt az 1949-ben Kirchdorfban megalapított Hans Liebherr Maschinenfabrik első terméke. A toronydaru sikereinek köszönhetően az építőcégből idővel építőgépgyár lett.
1953-ban, amikor Hans Liebherr egy vonóköteles kotrót bérelt, feltűnt neki a súly és a teljesítmény közötti aránytalanság. Nem sokkal rá, 8 hónappal később elő is állt a saját kotró gépével, az L300-al, mely négyszer könnyebb volt, mint a bérelt gép, de teljesítményében mégis felülmúlta azt. A gép 1954-ben sorozatgyártásba is került. Illetve ezzel egy időben Hans meglátta a lehetőséget egy másik géptípus, a homlokrakodók gyártásában is.
Ezzel el is érkeztünk poszt fő tárgyához, a Type 90-es homlokrakodóhoz, mely a cég legelső ilyen gépe volt. A "kis" gépet még 1953-ban kezdte el tervezni Hans és 1954-ben le is gyártották Kirchdorfban az első és egyben az utolsó darabot.
A gép valamiért sosem került sorozatgyártásba, de sok tapasztalatot szereztek a fejlesztéséből, ezzel megalapozva az azóta már több, mint 60 éve készülő Liebherr homlokrakodók sikerességét.
Érdemes megemlíteni, hogy a korának egyik legfejlettebb ilyen gépe volt. A hidraulikus és elektromos rendszere, a súlyelosztása, és a lóerő/súly aránya is jónak számított az akkori gépek között. A gép súlya körülbelül 12 tonna volt, mely tömeget egy 90 lóerős motor mozgatott. Bár ez elsőre nem tűnik soknak, de a jó áttételezésnek köszönhetően egy kifejezetten hatékony gépnek számított. Kanala 1,25 köbméteres volt.
Az Elephantnak nem mellesleg volt egy hasonló teljesítménnyel rendelkező testvére, a Mammuth 90, mely gép hasonlóan a Type 90-hez sosem került sorozatgyártásba.
Forrás: liebherr.com, theconstructionindex.co.uk, passion-liebherr.net, wikipedia.org
csirkeláb 2018. július 27. 07:42
11