Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A Jaguar MBT(Main Battle Tank) egy Kínai-amerikai együtműködés eredménye volt, melynek a lényege az elavult Type 59-es harckocsi modernizálása lett volna.

Története

Az 1980-as évek elején, amikor még Kína és Amerika jobb viszonyt ápolt egymással, úgy döntöttek, hogy egy közösen fejlesztett harckocsit hoznak létre, melyből mind a két fél profitálhat.

Kína, bár nagy ország, de mégis nehézségei voltak a harckocsifejlesztésekkel és azoknak utánpótlásával, ezért 1956-ban az oroszoktól megvásárolták a T-54A közepes harckocsi licenszét. Ezt követően itt-ott változtatásokat eszközöltek a felépítésén, úgy mint a páncélvastagságon és 1959-ben megkezdték a sorozatgyártását. Ez a tank azonban már a megjelenésekor is elavultnak volt mondható, de kína nem kívánt újabb fejlesztésbe kezdeni, egészen az 1980-as évekig.

Amerikai oldalról a Cadillac Cage Textron(1994 óta Textron Marine & Land Systems) míg kínai oldalról a CMC (China National Machinery & Equipment Import & Export Corporation in China) vállalat foglalkozott a fejlesztéssel. A CMC szolgáltatta a harckocsi vázát és a Cadillac Cage Textron szolgáltatta a tornyot, a páncélzatot, a fegyverzetet, az elektromos rendszereket, és a hajtásláncot.

Végül valamilyen okból 1988-ban kína elvesztette az érdeklődését a harckocsival kapcsolatban és kihátráltak a fejlesztésből. Ezt követően a Cadillac Cage még folytatta a Jaguar megépítését, mellyel aztán 1989-ben el is készültek. Mindössze két darab prototípust gyártottak le, de már teljesen hiába, mivel egy ország sem mutatott érdeklődést a harckocsival kapcsolatban, így a fejlesztést végült teljesen leállították.

Felépítése

(Sajnos a jaguárral kapcsolatban sok dolog a mai napig titkosított, ezért például a páncélzatról gyakorlatilag semmit sem lehet tudni. Így ez most kimarad a felsorolásból. )

Meghajtás

A Type-59-ben használt 500 lóerős V12-es motort lecserélték egy 750 lóerős Detroit Diesel 8V-92TA motorra. Ez mellé egy Allison XTG-411 váltót szereltek be, ami előre 4, míg hátramenetben 2 sebességfokozattal rendelkezett. A felfüggesztés szinte teljes egészében az eredeti maradt annak ellenére, hogy a Cadillac Cage Textron ennek a cseréjét is fontolgatta még a tervezés kezdeti időszakában.

Fegyverzet

A 100 milliméteres szovjet D10-T ágyút is lecserélték egy fejlettebb amerikai 105 milliméteres M68-as lövegre, ami már képes volt kilőni az M735-ös APFSDS lövedéket is, ezzel a korában átlagosnak mondható tűzerőt kölcsönözve a jaguárnak. A fő löveg mellé még beszerelésre került egy 7,62 mm-es koaxiális géppuska, illetve a harckocsi tetejére egy 12,7 milliméteres M2HB géppuska is.

A fentebbiek mellett még különböző védelmi és támadó rendszereket is beépítettek, mint a digitális tűzvezérlő rendszert, mely képes éjjel és hőlátó üzemmódra is, illetve az NBC-t, azaz a nukleáris, biológiai, és vegyi támadás elleni védelmet. Természetesen az optikákat és a túlnyomást csökkentő berendezéseket is újabbakra cserélték.

Mindent összegezve, a jaguár egy a korában nem túl kiemelkedő, de nem is elmaradott harckocsi volt. A páncélzata a 41,7 tonnás tömegét tekintve nem lehetett kimagaslóan ellenálló, a fegyverzete és a mobilitása pedig ugyancsak alig volt átlagosnál többnek mondható.

A két elkészült prototípus további sorsa ismeretlen.

Adatok

Gyártó ország: Kína/Egyesült Államok
Személyzet: 4 fő

Méret és tömegadatok

Hossza löveggel: 9,6 m
Hossza löveg nélkül: ~6 m
Szélessége: 3,13 m
Magassága: 2,62 m
Súlya: 41,7 tonna

Fegyverzete

Elsődleges: 105 mm-es M68 löveg
Másodlagos: Egy 12,7 mm-es és egy 7,62 mm-es(koaxiális) géppuska

Meghajtás

Motor: Detroit Diesel 8V-92TA
Teljesítmény: 750 Le
Végsebesség: 55 km/ó(műúton)
Hatótáv: ~500 km

Forrás: military-today.com, tanknutdave.com, fighting-vehicles.com.

11 hozzászólás

  • tepi augusztus 7. 13:02

    1
    #5 Milyen jó kis tank volt anno a wotban :)
  • Sheldon augusztus 7. 14:00

    2
    zsir grat yougod
  • VAndreasz v1.0 augusztus 7. 16:00

    3
    Remek poszt! Átfutva egész jól össze tudtad válogatni a három különböző honlap forrás anyagát. A 'Type-59' volt nekem mindig az a tank amiről olvasni akartam de sosem volt rá időm! like
    Jóleső érzés egy tank posztot elolvasni és tudni hogy ma sem a trollokkal veszekedni jöttem fel az oldalra.
  • Árpi #3 augusztus 7. 16:18

    4
    @VAndreasz v1.0: Örülök, hogy tetszett ! kalap :)
  • Foxiboxi augusztus 7. 22:00

    5
    @tepi: Anno a Wot is jó volt,most meg full csalás az egész.
  • Pepejoe augusztus 7. 22:11

    6
    Képtelenség 1: a kínaiak (!!!!!!) megvásárolták (!!!!) a licenszet???!!! Lehetetlen. :D Biztosak az értesüléseid? :D
    Képtelenség 2: a kínaiakkal leállni bármit is közösen? Még egy fesztiválos ToiToi-t sem osztanék meg velük, ezekkel a nyomorultakkal. :D
  • VAndreasz v1.0 #6 augusztus 7. 22:54

    7
    @Pepejoe: Arról hatoltál, hogy a NATO katona-politikai nyomása miatt az oroszok és kiaiak megosztották egymással a haditechnikájuk nagy részét? (Nem volt más választásuk)
  • Pepejoe #7 augusztus 7. 23:41

    8
    @VAndreasz v1.0:
    Hát persze, de az nagyjából azonos oldal volt, bár pusziba azért sosem voltak és hát az ellenségem ellensége a barátom. Na de hogy pont az amerikaiak álltak le ezekkel a kis nyomi izékkel az hihetetlen. Amerika maga a Nato.
  • Árpi #8 augusztus 7. 23:49

    9
    @Pepejoe: Hidd el, nekem is utána kellett olvasnom, hogy elhigyjem. De így igaz. :|
  • Pepejoe #9 augusztus 8. 07:35

    10
    @Árpi: Beszarás de tényleg.
  • ra tata augusztus 8. 09:53

    11
    Az oroszok sokáig félre vezettek mindenkit / szokásuk / a T-54 és a T55 között az a különbség, hogy az 55-ös ben van ABV. /NBC/ az 54-ben nincs. A sok változtatást megunva szoktak uj tipusjeleket kiadni PL; T64M, AM,stb böl- T72. A sok titkositás ellenére a Kinaiak licenszben gyártották a T-62-t, a 64-et az Orosz fél nem adta el nekik. Nem bizott bennük? KIna ezt vette alapnak de puhatolózott a Németek felé is. Aztán beverték a durcit és saját fejlesztésbe fogtak és büszkén mutatták őkis tudják a 64-est gyártani és ennek bázisán indultak tovább. Az oroszok persze röhögtek rajtuk, és az Amerikaiak is.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!