Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
1971. Június 6.-án egy szép verőfényes napon dél-Kalifornia egén összeütközött egy F4B vadászgép és egy DC-9 utasszállító gép. 

Az egész azzal kezdődött, hogy a Vietnámi háború miatt sűrűn gyakorlatozott a légierő, de természetesen messze minden lakott övezettől. A Mountain Home légibázison a tengerészet F-4B Phantom II (458 kódszámú) vadászgép oxigén ellátó rendszere meghibásodott, és ezt helyben nem tudták megjavítani. Át kellett repülni El Toro-ba. A szivárgó oxigén ellátás miatt, csak alacsony magasságban közlekedhetett a gép, ezt betartva útnak indult a két pilóta: James R. Phillips, Christopher E. Schiess.
Reggel 6:06-kor Hughes Airwest DC9 706-os járata felszállási engedélyt kapott a Los Angelesi repülőtérről 44 utassal és 5 fő személyzettel. A felszállás után folyamatos emelkedésbe kezdett, hogy a menetrend szerinti útját végezze Salt Lake city felé. A kapitány Theodore Nicolay, az első tiszt Price Bruner volt.
A vadászgép egész végig 300 méteres magasságban repült, de a romló időjárás és Los Angeles megközelítése miatt felemelkedett 4650 méterre, eközben a 706-os járat is emelkedett még. A Phantom ablakaiból szűkösen lehet kilátni ezért, hogy körülnézzen egy hosszirányú orsózásba kezdett, de nem láttak semmit. A DC 9 és a földi radarirányítás szintén nem látta a közeledő vadászgépet, amely a semmiből lecsapva nekiütközött az utasszállítónak. A hátul ülő radar kezelő pilóta ugyan észrevette az utolsó pillanatban az utasszállítót és rákiáltott a pilótára, aki megpróbált egy fordulóval kitérni, de ez nem sikerült. A gép a szárnyával lemetszette az utasszállító orrát, amely irányíthatatlanul a föld felé zuhant. A Phantom szárnya leszakadt és mint egy darab kő zuhant lefelé. Schiess radarkezelő azonnal katapultált és ejtőernyővel landolt, rajta kívül mindenki más meghalt a balesetben.

Hogyan lehetséges, hogy két gép a levegőben ütközött? És miért nem látták a vadászgépet a radarok? Illetve egymást a pilóták? A vizsgálatok kiderítették.
Az elsődleges kérdés volt, hogy miért nem látta a földi személyzet a radaron a vadászgépet? A radar rendszer Los Angelesben még a háború utáni időből származott, és elavult volt. A gyorsan mozgó repülőket (legalább 500 km/h) felvillanással jelezte vagy egyszerűen meg sem jelenítette. Így már tudták miért nem értesítette a DC-9-et a közeledő Phantomról a légi irányítás. Egy felvillanó fénypont semmit nem jelent, annak egy sorozatban megjelenő fénypontoknak kell lennie, hogy értelmezhető legyen a haladás és annak az iránya.
Miért nem látta egymást a két pilóta? A vadászgép fülkéje szűkös és nehezen kilátható, bár tettek egy orsót a körültekintés érdekében de a kitakaró részek miatt az utolsó másodpercig nem észlelhették az utasszállítót. Ráadásul jobbról 103 fokról érkezett a gép, és igen nagy volt a sebesség különbség. 3 másodpercenként 1 kilométert tettek meg egymás felé. A DC-9 es kilátása jobb volt, de olyan szerencsétlenül jött össze a kitakarás, hogy amíg az ablakon bal oldalt látszott, addig a Phantom kicsi volt, amikor már észlelhető méretű lett volna, pont kitakarta egy oszlop.
További probléma volt (és emiatt külön felháborodás is volt), hogy a vadászgép útjáról a katonaságon kívül senki nem tudott, és egy olyan útvonalon reptették ami a sűrű légi folyosókon keresztül vezetett. Eredendően ezt a körzetet 10 kilométer felett repülik át, de a hibás gép csak alacsonyan tudott repülni, és még ekkor sem érezte a katonaság, hogy értesíteni kell Los Angeles légi irányítóit.
Az esetben még külön tényező a véletlen, ugyanis a Phantom pilótái ha egy másodperccel korábban, vagy később kezdik meg az emelkedést akkor elkerülhető lett volna az ütközés. Ugyanis a gép közel 200 métert tett meg másodpercenként, vagyis pont ennyivel kerülte volna el a másik gépet. 200 méter távolság bár ijesztően közel lett volna, de nem történik meg az ütközés.
Az eset után már kötelezővé tették az egyeztetést, illetve Los Angeles radarrendszerét kicserélték, valamint a légi folyosók rendszerét módosították.

Az 50 áldozatból 1 ember megmenthető lett volna, derült ki a katonaság saját vizsgálatából. Ugyanis egy hiba miatt a Phantom pilótája (Phillips) nem tudott katapultálni. Az F4B-nek volt egy típushibája a katapultülések rendszerében. Ha a hátsó ülést előbb pattintják el, akkor előfordult, hogy az első ülés kupolája nem robbant le, és nem futott le a kilövés munkamenete, vagyis a pilóta bár meghúzta a kart az ülés nem katapultált. Így történt Phillips-el is. A katonaság tudott a problémáról és már elkezdték lecserélni a hibás rendszert, de ez a gép pont nem került még sorra. Ez külön pech volt. Schiess rádiós emiatt hosszú évekig bűntudattal küszködött, mert úgy gondolta ő miatta halt meg a barátja. Őt menti az a tény, hogy körülbelül 2-3 másodperce volt dönteni, és nem mérlegelhette tovább, hogy az előtte ülő Phillips elájult, meghalt az ütközéstől vagy csak tétovázik a katapultálással.

2 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!