Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
1985 Március 16-án  az NDK Cottbus városára zuhant egy újabb MIG-21-es vadászgép.

A városka már talán elfelejtette a közel 10 évvel korábbi szörnyű esetet amikor többen meghaltak.



A szép szombati napon azonban újból egy lakótelepi háztömbre zuhant egy repülőgép a semmiből. De kezdjük az eseményeket a legelejéről:
1985 Március 16-án az 590-es lajstromú MIG-21M vadászgép kigurult a kifutópályára. Uwe Behrndt fiatal pilóta volt, de magabiztosan vezette a repülőgépet. 8:42-kor megkapta a felszállási engedélyt, és a pilóta a gázkart maximumig tolta. 8:43-kor az utánégetők és a startrakéták segítségével elemelkedett a pályáról. De szinte ebben a pillanatban ki is gyulladt egy piros lámpa a műszerfalon, amit döbbenten vett tudomásul Uwe - a hidraulika nyomás 0-ra csökkent. A kerekeket még megpróbálta behúzni, de csak 2/3-ig sikerült, majd visszacsapódott álló helyzetbe rántva egyet a gépen. A gyorsító rakéták hamar kifogytak és leestek a földre, a sebesség még így is elérte az 550 km/h-s sebességet és közel 900 méter magasra lökte a vadászgépet. Azonban itt vége is lett a gyorsulásnak. Uwe tudta, hogy komoly baj van ezért azonnal jelentette a hidraulika teljes csődjét. A légi irányítás arra utasította, hogy forduljon meg és tegye le a gépet a kifutóra ha lehetséges.
A pilóta azonban komoly gondokkal küszködött, a hidraulika vezérelt szinte mindent. A gép orrkúpja, ami a hajtómű légbeáramlását szabályozza kitolódott, így levegőhiány lépett fel, ezzel egy időben hajtómű gázsugarát szabályozó zsaluk nyitva maradtak. Az utánégető leállt, és a motor fulladozni kezdett, rohamosan csökkent a teljesítmény és a fordulatszám. Ezt tetézte a kormánylapátok kezelhetetlensége. A gép alábukott egy enyhe bal fordulóval. Uwe katapultálásra kért engedélyt miután ezt közölte az irányítókkal, aki azonnal megadták számára. A pilóta 8:45-kor elhagyta a pilótafülkét és földet ért. A vadászgép az Egyetemi út egyik panelházába csapódott bele.

A háztömb egy részét lebontotta a repülő és rögtön tűz keletkezett. Szerencsére szombaton történt, amikor alig voltak otthon emberek. Mindenki elutazott, így csak két sérültje volt a légi katasztrófának.
STASI itt is azonnal ellepte a helyszínt és szokásos rutinnal próbálta eltussolni az ügyet. Mindenkitől elkobozták a fényképeket, és fenyegetőztek. Azonban a 28 éves Harald Knoll nem így tett, ő készített pár fotót az ablakából majd azokat elrejtette, sőt nagy szerencséjére egy megégett repülőgépdarabot is begyűjtött. Így főleg az ő képei az eset tanúbizonyságai. A helyszín helyrehozatalában szintén jeleskedtek a hatóságok igaz a károk jelentősek voltak, de így is 1 héten belül újból állt a ház.

A légierő azonnal vizsgálatot indított, melyben több dologra is fény derült.
A gép alapvetően azért vesztette el a hidraulika nyomást, mert valamelyik szerelő túlhúzott, túlfeszített egy csőcsatlakozást ezért a csőben hajszál repedések alakultak ki, amik felszállás közben kiszélesedtek, majd eldurrant a cső. A nyomás szinte azonnal 0-ra esett, amitől a gép sorsa megpecsételődött, irányíthatatlanná vált. A nyomozás nem találta felelősnek a pilótát, bár kiderült, hogy a katapultálás előtt nem vonta vissza a gázkart 0-ra, így bár fulladozott a hajtómű de mégis tolóerő hatással csapódott a háznak. A pilóta a katapultálást 400 km/h-s sebességgel végezte, és földet éréskor megroppant a gerince. Hosszadalmas felépülés után újból megkapta a légi alkalmasságot és szolgálatba állt.

Az eset után beszüntették a város feletti repüléseket és ezt jól tették, mert még 2 másik MIG-21 zuhant le 1989-ig.

3 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!