Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A polgári repülés egyetlen esete amikor a déli sarkon zuhant le egy repülőgép!

Az Új Zélandi légitársaság különleges opcióval bővítette a hagyományos utaztatási szokásait 1977-ben. A déli sarkra szervezett turista járatot. A gép felszállt Auckland-ból elrepült a déli sarkig, ahol tett néhány kört a McMurdo Sound környékén. Az utasok pedig fotózhattak megkötés nélkül. Egy igazi turistalátványosságot szerveztek.

1979. November 28. -án is egy ilyen "városnézésre" készültek. A DC-10-es repülőgép minden gond nélkül felszállt és elindult a rutin útjára a McMurdo felé. Jim Collins kapitány és Greg Cassin másodpilóta vezette a gépet. A sarkköri légi irányítástól engedélyt kértek, hogy alább ereszkedhessenek 600 méterre, hogy az utasok jobb képeket készíthessenek. Nem aggódtak, mert a McMurdo egy hatalmas tengerszoros volt, amely jégtábláktól hemzsegett, semmi izgalmas. Ahogy haladtak tovább 12:49-kor váratlanul megszólalt a földközelség jelző, és rohamléptekkel diktálta a csökkenő magasságot. Collins kapitány nem sokat teketóriázott, felhúzta a kormányt és utasította Cassin-t, hogy adjon gázt, aki teljesítette is a parancsot. Ennek ellenére a gép földnek csapódott és mind a 257 ember a fedélzetén meghalt.

14 órakor kiadtak egy jelentést, hogy a gép nem válaszol, és 6 repülő a keresésére indult. Este 9 kor, amikor már tudták, hogy ennyi üzemanyag nincs a gépen, már biztosak voltak a lezuhanásban, de még mindig nem tudták hova lett a gép? A McMurdo környékén keresték a roncsokat, de egy csapat megkerülte az Erebus hegyet és ekkor fedezték fel a hegy oldalán levő törmelék mezőt. Hajnali 1 óra volt, megszervezték, hogy egy szárazföldi különítmény siessen a helyszínre. A különítmény reggel 9 órára közel 20 órával a baleset után érkezett a helyszínre, ahol nem találtak túlélőt.

Több nehézség is volt a mentésben, a hideg, a hihetetlen távolság bármitől is, és a hó. A különítmény összeszedte az áldozatokat, és külön nejlonzsákokba csomagolták majd el kellett ásniuk a hóban, mert a tengerpartról sirályok lepték el a baleset helyét, és dézsmálták az áldozatokat. Ezen kívül az Erebus oldala jégfolyásokból állt, így itt-ott szakadékok keletkeztek, ahová áldozatok estek be, ezeket is ki kellett menteni. Az külön probléma volt, hogy bizonyos holttestek széttárt karokkal,lábakkal fagytak jéggé, és nehéz volt a csomagolásuk. Sokakat a jég alól kellett kicsáklyázni, mert valami oknál fogva alá kerültek. Sok apró testrészt is össze kellett szedniük, amik szanaszét repültek.
Emberfeletti teljesítményt nyújtottak a mentőcsapat emberei és világrekordként könyvelték el később, hogy minden áldozatot haza juttattak tisztes temetésre.

A technikai vizsgálatok is nehezen mentek mert a gép porrá zúzódott a hegy oldalán. Szerencsére megtalálták a fekete dobozokat, valamint az utasok fotói nagyon sokat segített a nyomozásban.
Rögtön ez elején kiderült, hogy a gép nem a megfelelő helyen repült. A McMurdo terület helyett pontosan az Erebus hegy felé tartott és 447 méteren becsapódott az oldalába. De miért tértek el a pilóták az eredeti útvonaltól?
Kiderült, hogy a gép útvonalát programozó technikus a koordinátákat elírta, egy 4-est 6-osnak írt. Ezáltal az útvonal arrébb került (kb. 50 km), viszont a pilóták ezt nem figyelték és a rutin repülést végrehajtva okoztak katasztrófát. Így pilótahibaként könyvelték el az elsődleges vizsgálatok.
A helyzet azonban ennél bonyolultabb volt, kiderült a pilóták nem tudtak a módosításról. Az utolsó pillanatig azt hitték a tenger felett repülnek. A technikus nem értesítette őket a változtatásról. A helyzetet súlyosbította, hogy ezt felsőbb utasításra tette. Valamiért a légitársaság szerette volna a szárazföld felett utaztatni a nézelődőket, hogy jobb képeket készíthessenek, de tudták a légi irányítás erre nem adna engedélyt, főleg hogy a Ross szigetnél van egy amerikai támaszpont. Ezért önhatalmúlag átíratták az útvonalat, majd a számítógépben úgy módosították a kijelzést, hogy a pilótáknak ne tűnjön fel a változás. Ezzel teljes mértékben megtévesztették a pilótákat és tévútra terelték őket, vagyis egyenesen az Erebus hegynek vezették a gépet.
Azonban felmerült egy további kérdés, rendben hogy tévesek a koordináták, de a pilóták miért nem vették észre? Egy hegy elég feltűnő jelenség, ráadásul a pilóták képzettek tapasztaltak voltak. Ennek a megfejtésében segítettek az utasok fotói. Azokból kiderült, hogy a gép ereszkedés és fordulás közben ködszerű felhőrétegbe repült bele, amely egyfajta hóvakságot okozott. Mivel a felszín fehér volt, a felhőalap fehér volt, lehetetlen volt megállapítani hol van a horizont és a magasságot semmihez sem tudták viszonyítani. Ez tulajdonképpen vakká tette a két pilótát. Akkor eszméltek rá a problémára, amikor a magasságjelző emelkedésre szólította fel őket, amit bár haladéktalanul végrehajtottak de elkéstek. Azt hitték sík terep felett vannak biztonságban de megtévesztette őket a légitársaság és a környezet.

Amikor fény derült a légitársaság felelősségére azonnal hadjáratba kezdtek, hogy eltussolják az ügyet. A kutatócsapat megtalálta Collins pilóta ép testét a jégbe fagyva és a füzetét amibe minden fontos repüléshez használt információt tárolt. A vizsgálóbizottság előtt a légitársaság azt bizonygatta a pilóta tudott a módosításról, de a füzetből az erre vonatkozó lapokat valakik kitépték. Ez külön rendőrségi ügy lett ami végül eredmény nélkül zárult. Minden követ megmozgattak a felelősség hárítására, de végül nem jártak sikerrel, igaz a szándékosságot nem tudták rájuk bizonyítani, pedig egyértelmű jelek utaltak rá.

Új Zéland légi katasztrófája (ami egyben a második legnagyobb ember életet követelő katasztrófájuk) ilyen gyalázatosan került be a történelemkönyvekbe. A mohó pénzéhség és a felelősség eltussolása jellemezte az egészet.

12 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!