Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

37 hozzászólás

  • noed2 március 23. 14:35

    13
    Ha egy geodétát hívtak volna az jobban elvitatkozott volna, mert ő végzi a méréseket.

    A valóságban a földméréskor az alapfelületre így tekintenek:
    R < 4 km ,akkor sík
    4 km < R < 13 km akkor ellipszoid
    R > 13 km akkor geoid

    Ez a mért terület a középpontól, az adott sugarú körben. Nyilván bele kell számolni a mérési hibákat, amúgy a leolvasott adat is változhat akár attól is, hogy 5 percet áll a napon a készülék. összetett a téma, de a lényeg ez.

    21. század, DE tény, hogy tényleg nem készült teljes alakos fénykép a Földről. Ebben legalább igazuk van.
  • yust #12 március 23. 17:12

    14
    @ArkaChopa: Valahogy nekem is kb 465méter jött ki... :S
  • ArkaChopa #14 március 23. 17:37

    15
    @yust: ha ez így lenne, akkor a Balaton végéről bizonyos a balcsi túloldalán levő hegyek (pl.:Badacsonytomaj) nem lennének láthatók, és a görbületet szabad szemmel látnánk is. Rosszul számoltak, és egy rossz számításra hivatkozni nem szerencsés.
    Amúgy hogy jön ki a 465 méter?
    Az én számításom is hibás, mert az elhajlás exponenciálisan nő, azt nem adtam hozzá. Csak az első km-re igaz a 78 mm.
    De találtam egy elte-s számítást, viszont abban az a hiba, hogy ha a föld sugarát írjuk be a képletbe mint távolság, akkor 1000 km kisebb (cirka 5000 km) lehajlást számol. Az nem stimmel, mert ha északi sarktól eltávolodunk az egyenlítő felé 6371 km-t, akkor annak (ha lapultságot is beleszámítjuk ami 0.33%) 6350 km-t kéne lefele hajolnia pont az egyenlítő vonaláig. Akkor miért csak kb. 5000-et számol?
    Google kereső : föld görbület számítás
  • yust #15 március 23. 17:55

    16
    @ArkaChopa: "ha ez így lenne, akkor a Balaton végéről bizonyos a balcsi túloldalán levő hegyek (pl.:Badacsonytomaj) nem lennének láthatók" :D hát de nem ezt mondják ők is! A végén még hívő leszel! :D
  • yust #15 március 23. 18:19

    17

    @ArkaChopa: Én nem gúgliztam görbületet, csak a pitagorasz tételt használtam, lásd a képet. X2+Y2=Z2, és a Z-ből kivontam az X-et: √(6371^2+77^2)=6371,465 és 6371,465-6371=0.465km=465m. Tudom, az Y nem helyes, mert a két sugár közötti a 77km, de a végeredményt nem nagyon befolyásolja...
  • noed2 #17 március 23. 18:31

    18
    @yust: Ahogy számolsz az konkrétan 8 km-ig megengedett, minden jó amit írtál, de e felett már a görbületet is figyelembe kell venni. A Balatonon amit számoltak úgy rossz ahogy van, példaként a Dunát említeném, végigmegy az országon, a legmagasabb és a legkisebb pontja között van vagy 150 m (nem tudom pontosan), úgy folyik le.

    A Balatonnál ők kiszámolták, hogy van görbület, de rá fogták arra, hogy vizuálisan torzít az egész, és azért.
  • ArkaChopa #17 március 23. 18:37

    19
    @yust: megzavarodtam mint a béka a gólyabálon :D
    Na várj. Ha az X=6371 (föld sugara), és az Y=6371, akkor a Z=9009. Pedig a gömb lehajlása nem lehet több mint maga az X.
    Csak nézd meg ezt az ábrát

    Az "e" betű végénél ha az egyenlítő felé mész lefele, akkor az maximum az "o" és a "p" közti távolság lehet. Vagyis a fenti képletben nem lehet több X=6371 km-nél, de mégis többet ad ki.
    Kész vagyok rotfl
  • ArkaChopa #19 március 23. 18:38

    20
    @ArkaChopa: hülye vagy, már rájöttem mi a hiba
  • yust #20 március 23. 18:43

    21
    @ArkaChopa: Amúgy, hogy még bolondítsam itt a népet: Ő csinálja jól! Kléni csütörtöki posztja szerint ha a föld gömbölyű, akkor akár már most felvagdoshatjuk az ereinket. (Na jó, előtte egy kis szex... :P ) Az alternatíva meg az, hogy hiszünk abban, hogy a föld lapos, és négy teknősbéka tartja a hátán, aztán röhögünk egy jót. :)
    képtelenseg.hu - Szerető munkatársak
  • yust #21 március 23. 18:44

    22
    @yust: :O miért lett ez "szerető munkatársak"? Ez nagyon nem az! CAAAD!!! :O
  • yust #18 március 23. 18:46

    23
    @noed2: Na de nem azért folyik le mert a földnek görbülete van :D Annak ehhez semmi köze. :D
  • kléni #17 március 23. 18:48

    24
    @yust: Pedig de, befolyásolja az Y. :D Sok ezer kilométeres nagyság mellett a kis pontatlanság is érezhető számítási eltérést eredményez. Ha a Balaton két pontja által bezárt szöget használod fel annál a háromszögnél, már rögtön más eredményt kapsz, pedig ugyan azt a geometriát, számítási módszert alkalmazzuk. Itt is számít a pontosság. A Google szerint a Föld kerülete 40075 km, pedig ha azt használjuk, hogy az átmérője 12742 km, akkor 40030 km jön ki. Nem sok az a 45 km, ugye? De arra elég, hogy a Balatonos számításnál sokszorosát kapjuk a tényleges eredménynek, és ha valaki más átmérőt használ, mint Arka, mondhatja, hogy neki nincs igaza... Ha még hozzávesszük az N+1 dolgot, ami mérési pontatlanságokat is okozhatott, amikor a Földet mérték, meg azt a tucatnyi tényezőt, ami mostani mérést befolyásolják, mint pl. a levegő összetétele, már jókora eltérést kapunk. Így van ez a fizikában is: ha vákuumban vizsgálod a dolgokat, ahol minden tökéletes, akkor kaphatsz egy szép eredményt, aztán jön a valóság, és beint neked. Így lett a relativitáselmélet. :D
  • yust #19 március 23. 18:48

    25
    @ArkaChopa: Hogy tudsz te ilyen szép kis ábrákat beszúrni? Nekem mindig felnagyítja! :(
  • noed2 #23 március 23. 18:49

    26
    @yust: Pontosan, ettől függetlenül van ez a differencia. Csak példaként hoztam fel, ami szerintem megcáfol mindent. De amit az ember lát, mint horizont, azt a tudomány is síknak fogja fel.
  • yust március 23. 19:03

    27
    Na OK, akkor kiszámolom pontosan: a föld kerülete 2x6371xPI=~40030km. Ebből (77/40030)*360=~0,69248foknyi a Balaton hossza a kerületen. Ebből szögfüggvénnyel 6371/(cos0,69248)=~6371,465. 6371-6371,465=0.465km...
  • yust #27 március 23. 19:04

    28
    @yust: Persze gondolom, benne van a gravitáció fény terjedésére gyakorolt hatása, de annak számítását nagyvonalúan másra bízom :D
  • yust #24 március 23. 19:12

    29
    @kléni: Na... pont eggyel előrébb számoltam ki, hogy az általam elhanyagolt dolog semmit nem befolyásolt...
    Most kiszámolom 40075-el is: sokadik tizedesben van csak eltérés. Ugyanúgy 465m.
    Amúgy engem nem kell meggyőznötök a gömbölyű földről, csak ez a számítás az, amit nem tudok úgy számolni, hogy ne 465m jöjjön ki...
  • yust #27 március 23. 19:14

    30
    @yust: Ja és mielőtt valaki belekötne: nem a fenti értékekkel számoltam, végig benne hagytam a gépben a teljes értéket, csak ide írtam ki az 5 helyiértékre kerekített értékeket.
  • yust március 23. 19:17

    31
    Ez tök jó, úgy győzök meg mindenkit a lapos földről, hogy én magam sem hiszek benne! :D
  • kléni #29 március 23. 19:18

    32
    @yust: Hm, oké, sorry. Én nem számoltam utána, mennyi az eltérés. :D Csak a kerekítésről, helyettesítésről írtam általában, volt szerencsém megtapasztalni, ezek a pontatlanságok mennyire meg tudják keseríteni az életünket. :D
  • kléni #31 március 23. 19:19

    33
  • yust #19 március 23. 20:35

    34
    @ArkaChopa: Na... Most, második olvasatra jött csak ki rendesen: Elsőre "béka a gályaLÁBon"-t olvastam :D
  • bazeee március 26. 13:52

    35
    The Flat Earth Society -- Home - www.alaska.net

    tessék, lehet csatlakozni hozzájuk :D
  • Kakukk tojás március 26. 18:33

    36
  • MJoe március 28. 19:08

    37
    5:14-nél: "A nap ráhajlítja a nézőpontra a fényt."
    Én megvilágosodtam, és már hiszek benne! rotfl rotfl rotfl
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!