Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Az építés 1880. január 1-jén kezdődött. A mederépítési munkálatok 1882. január 22-én vették kezdetüket. kalap

A munkálatokhoz toborzott munkaerő létszáma 1888-ra meghaladta a 20 000-et, 90%-uk a karibi térségből érkező néger kétkezi munkás volt. A munkakörülmények elviselhetetlenek voltak. A francia mérnököket túlfizették, mert csak így voltak hajlandók a veszélyes munkát elvégezni. A munkásokat trópusi betegségek, különösen a sárgaláz tizedelte, az áldozatok száma 6 év alatt 20 000-re emelkedett.
1885-re kiderült, hogy képtelenség a csatornát a világóceán szintjére mélyíteni, ezért a terveket megváltoztatták. Felhagytak a csatorna további mélyítésével, az új tervek szerint a csatorna két végét zsilipekkel zárták le.
A higéniai, morális és technikai gondok mellé hamarosan pénzügyi nehézségek társultak. A munkálatok 40%-os készültségi állapotban voltak, amikor a francia csatornatársaság csődöt jelentett. Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a számla már ekkor 235 millió dollárra rúgott. A csatornaépítő társaság összeomlása hatalmas botrányt okozott Franciaországban. Heves antiszemita támadások érték a csatornaépítésben szerepet játszó zsidó származású spekulánsokat. 104 törvényhozót érintettek a korrupció szétfutó szálai. Megszületett a "panamázás" fogalma, amivel azóta is a tisztességesnek látszó, de valójában nyerészkedő, korrupt, törvénysértő, ezért botrányos üzelmeket illetik.Hamarosan bebizonyosodott, hogy a francia befektetők csak akkor szállhatnak ki "tisztességgel" az üzletből, ha folytatják a munkát. Megalapították a Compagnie Nouvelle du Canal de Panama-t (Új Panama-csatorna Társaság), hogy a megkezdett építkezést befejezzék. 1894-ben újraindultak a munkálatok. Áttekintették a terveket és újabb két zsiliprendszert iktattak be a csatorna vonalába.
Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A francia csatornatársaság e hírre megrendült, hiszen az amerikai létesítmény ellehetetlenítette volna a panamai beruházást. A francia építőknek mindössze két választása maradt: vagy veszni hagyják addigi munkájukat és eladják a megkezdett beruházást, vagy pedig felépítik és befektetésük csak nagyon hosszú idő múlva térül meg. A társaság az eladás mellett döntött. 1913 szeptemberében a Panama-csatornát próbaüzemre késszé nyilvánították :beer:

8 hozzászólás

  • Árpi 2015. november 16. 20:36

    1
    Úr isten! Ezt kiásták? Eddig erről semmit se tudtam. Elképesztő! Nem tom, hogy jól mondom e, de azt hiszem erre mondják, hogy Eposz-ba illő. le a kalappal elöttük! És király poszt! Köszi!
  • F4RR3LL 2015. november 16. 20:40

    2
    grat grat grat grat
  • AsconaB 2015. november 16. 20:42

    3
    Panoráma csatornát olvastam. Nem semmi elég grandiózus vállalkozás volt és nagy bátorságra vallott. kalap
  • Matula #3 2015. november 16. 20:47

    4
    @AsconaB: Hát tőlem kitellik, hogy panoráma csatornát irok :D
  • Matula #1 2015. november 16. 20:48

    5
  • ArkaChopa 2015. november 16. 21:23

    6
    A pontosság kedvéért, mert ez elég hanyag:
    Már a 16. században tervezték a csatorna építését, csak nem volt technikailag kivitelezhető. A Szuezi csatorna után kaptak vérszemet a Franciák, és el kezdték tervezni. A legelső összeg még 400 millió dolláról szólt, akárhányszor politikusok elé került a terv mindig faragtak belőle, így jutottak el a 120 millióhoz. Az első számot látva, már innen látható volt a tuti bukás. A terep viszonyokat persze nem kalkulálták bele az árba, ami tovább növelte az összeget. Így amikor az amcsik átvették, további 100 milliókat locsoltak rá.
    A Panamázás - minden úgy kezdődött, hogy 3x annyit számláztak mindenért. A cég 1300 millió Frank számlát adott ki, miközben csak 400 milliónyi érték és munka volt elvégezve. Így azért érthető! Szóval ez egy ismerős történet. A "zsIdó spekulánsok" meg abban kifullad, hogy volt 2 politikus-báró akiknek a felmenőik közt zsidÓk voltak. Ettől még ez egy kőkemény Francia korrupciós biznisz volt, akik benne voltak többen voltak Franciák 5 íziglen, mind harmad íziglen zsiDók. Na erről ennyit.
  • JohnFly 2015. november 16. 22:10

    7
    Annyi baleset, és nem várt katasztrófa történt, hogy az a csoda, hogy ép ésszel bírták a befektetők. Mindennaposak voltak az olyan események, ahol méregdrága gépek temetődtek, süllyedtek el, törtek össze, robbantak fel, megépített vízgépészeti műtárgyak omlottak be, infrastruktúrák semmisültek meg különböző váratlan okokból.
    Az egész egy orbitális katasztrófa volt.
  • Kenny Von Tschőrike 2015. december 4. 12:29

    8
    Tisztára mint a BUdapesti 4-es metró... :o
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!