Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Poszt annak, aki szeret olvasni! :D

A Seawise Giant-ot 1974-ben rendelte egy Görög hajómágnás a Sumitomo Heavy Industries.Ltd-től, melynek hajógyára Japánban, Kanagawa megyében, Yokosuka városában van.A hajó 1979-ben készült el,ám az akkori években hatalmas zavargások voltak az olajpiacon, így a Görög hajómágnás nem tudta kifizetni az elkészült hajót.Ezért a Sumitomo Heavy Industries eladta a hajót a szintén japán C.Y. Tung-nak, mely cég akkor a világ hetedik legnagyobb tengeri árúfuvarozója volt.Miután a C.Y. Tung megvásárolta a hajót, elnevezte Seawise Giant-nak(Tenger bölcs óriása), az első vízrebocsátásnál próblámák akadtak,mivel nagyon berezgett a hajótest.Ezért kissebb javításokra volt szükség.A javítások 1981-ben befejeződtek és útjára indították az óriást.A monstrum méreti miatt képtelen volt áthaladni a La Manche-csatornán, a Szuezi-csatornán, vagy A Panama-csatornán, ezért csak Amerika és a közel kelet partjaihoz szállított.Viszonylag eseménytelen volt a hajó közlekedése, egészen 1988 május.14-ig, amikor iraki repülőgépek megtámadtak egy iráni olajfúrótornyot a Hormuzi-szorosban, annak reményében, hogy elzárhatják Irán egyik fontos olajvezetékét.A támadásban az épp a Larak sziget mellett horgonyzó Seawise Giant is megsérült és elsüllyedt a sziget melletti sekély vizben.A C.Y. Tung megvizsgálta a roncsot és teljes veszteségként írták le.Az iraki-iráni háború után a Norman International felvásárolta a roncsot és elvontatta szingapúrba a Keppel Company hajógyárba.A hajó 1991 oktoberére elkészült s a Norman International úgy döntött átkereszteli Happy Giant-ra (Boldog óriás).
Ám nem sokáig volt a hajó a Norman International tulajdonában,mert 1991-ben Jorgen Jahre Norvég hajómágnás megvásárolta 39 millió dollárért és átkeresztelte Jahre Viking-re.Jorgen Jahre 1998 április 24-én elhunyt, ám a hajózási cégének tulajdonában maradt 2004-ig, amikor az Olsen Tankers Pte.Ltd. megvásárolta a hajót és ismét átkeresztelték.A hajó új neve Knock Nevis lett.Az Olsen Tankers úgy döntött, hogy túl költséges a hajót tovább használni,ezért átalakította a hajót egy úszó tárolóvá, amit a Perzsa-öbölben Al Shaheen olajmező partjainál kötöttek ki.A Knock Nevisről körülbelül 5 évnyi olajtárolás után, úgy döntött az
Olsen Tankers, hogy már tárolónak sem éri meg fenttartani, ezért szétbontják.A Knock Nevis-t indiába szállították az Alang-Sosiya parthoz, ahol a világ egyik legnagyobb hajóbóntó telepe működik.Az óriást utolsó útjára elnevezték Mont-nak.2010 januárjában 18.000 ember elkezdte a körülbelül 1 évig tartó bontást.
A Seawise Giant túlélt egy rakétatámadást, de az olaj változó piacát már képtelen volt túlélni.
Adatok
Hossz: 458.45 méter
Szélesség: 68.8 méter
Magasság :29.8 méter
Merülési mélység: 24.61 méter
salyát tömeg: 657.019 tonna
hordképesség: 564.763 tonna (3.166.353 hordó olaj)
Kormánylapát súlya: 230 tonna
Propeller súlya: 50 tonna
horgonya: 36 tonna
teljesítmény: 50.000 lóerő,37300 kilowatt (85 fordulat per perc)
Motor: Sumitomo Stal-Laval AP gőzturbina
Végsebesség: 16 csomó (30 km/h)
A hajó nevei:
1975,Porthos (A görög megrendelő által)
1976,Oppama (Építés alatt)
1979,Seawise Giant (C.Y. Tung)
1991,Happy Giant (Norman International)
1991,Jahre Viking (Jorgen Jahre által)
2004,Knock Nevis (Olsen Tankers Pte.Ltd.)
2010,Mont (utolsó útján)
(Érdekesség)
A C.Y. Tung tulaja,Tung Chao Yung, Hitt az oktatás fontosságában,ezért 1970 szeptemberében megvette a hires oceánjáró RMS Queen Elizabeth-et és átalakítatta úszó egyetemmé,melynek neve "SS Seawise" lett volna, ám az átalakítás alatt a hajó kigyulladt és belesüllyedt a Hong Kong-i kikötőbe.A hajó roncsai szerepeltek a
"James Bond-The Man With The Golden Gun" (Az aranypisztolyos férfi) című filmben.
U.i.:Elnézést a kis minőségű képekért, de nem találtam nagyobbat!

9 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!