Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Aki az adatokat elolvassa, annak biztosan leesik az álla... wink :|

Az Airbus A380 kétszintes, négyhajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgép, az európai Airbus vállalat terméke.Első felszállását 2005. április 27-én hajtotta végre a franciaországi Toulouse-ból, első menetrend szerinti útját 2007. október 25-én teljesítette Szingapúr és Sydney között a Singapore Airlines színeiben. Méretei miatt hamar ráragadt a "Superjumbo" becenév. A repülőgép magyar repülőtéren (a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren) először 2011. október 2-án, vasárnap délután fél 1 után néhány perccel szállt le, kimondottan reprezentációs céllal. (Az L.F.N. Repülőtér jelenleg nem teljesen alkalmas az Airbus A380-as kiszolgálására.) A Lufthansa tulajdonában lévő gép két órát töltött itt, a sajtó képviselői kívülről-belülről megnézhették, majd látványos manőver keretében elrepült. Magyarország légterében is rendszeresen megfordul.
Fejlesztése
Az Airbus az 1990-es évek elején kezdett egy minden addiginál nagyobb, több mint ötszáz férőhelyes gép tervezésébe. Az európai nagyvállalat vezetői a Boeing 747 Jumbo ellenfelének, majd örökösének szánták az óriást. A tervezés 1994 nyarán kezdődött A3XX néven. Amikor az első gép 2005. április 27-én felemelkedett, majd 4 órányi próbarepülés után sikeresen földet ért, a manővert több mint 70 000 ember figyelte. A típus légialkalmassági bizonyítványát 2006. december 12-én kapta meg (egyszerre az amerikai FAA-tól és az európai EASA-tól). Első példányának átadása az első üzemeltető, a Singapore Airlines részére 2007. október 15-én történt. Az első menetrend szerinti repülésre (Szingapúr-Sydney, SQ380 járatszámmal) 2007. október 25-én került sor. A jegyeket a Singapore Airlines az eBay aukciós portálon értékesítette. A jegyek kikiáltási ára a turistaosztályra 3,80 dollár, az első osztályra 380 dollár volt. A jegybevételből befolyt 1,25 millió $-t jótékonysági célokra ajánlották fel.
Az előzetes rendelések alapján eddig már 16 légitársaság jelezte az Airbus új óriásgépe iránti igényét, így a gyártás néhány éven belül fedezhetné a tervezés költségeit, amely az eredeti számítások szerint mintegy 250 gép eladása után megtérül. Ez azonban mára már kérdésessé vált, mivel az eredeti tervekhez képest - több halasztás után - egyelőre két évet késnek a gépátadások. Az amerikai FedEx az első megrendelő, amely a csúszás hatására 10 darabos lekötött és 10 db opciós rendelését 2006. november 7-én lemondta (a FedEx egyúttal bejelentette 15+15 db Boeing 777-es tehergép megrendelését).
A program eddigi legnagyobb megrendelője, az Emirates a késések miatt szintén bizalmatlanná vált. A 2009-re tolódó A380-800F-átadások miatt ezek helyett is utasváltozatot rendelt. Az Emirates ezután 2006 októberében 20 Airbus A340-600-as rendelést és opciót törölt, illetve saját szakértőket küldött a gyártóhoz az A380-as típus módosított átadási menetrendjének ellenőrzésére. A sorozatgyártás 2007-es indulása után a program 2008-ban már zökkenőmentesen folytatódott, a 2007-es első átadott gépet 2008-ban már az erre az évre betervezett tizenkét darab követte.
Jellemzői
Az Airbus A380 legjellemzőbb, ezidáig egyedülálló tulajdonsága a két, a gép teljes hosszában elnyúló utastér. A sugárhajtású utasszállító repülőgépek közül két szinttel eddig egyedül a Boeing 747-es típusa rendelkezett, de azon az alsó utastéren kívül fent csak a pilótafülke és egy kisméretű (első osztály: 8-16, új típusú business class 20-22, turistaosztály körülbelül 60 utas) utaskabin található, amely nem húzódik végig a test teljes hosszában, míg az Airbus A380-ason mindkét szinten, teljes hosszban, teljes értékű utastereket alakítottak ki, és ezeket változatos módon lehet variálni a megrendelők kívánsága szerint. A Singapore Airlines gépén a luxusosztályon tizenkét hálószoba áll az utasok rendelkezésére, amely külön ülésekkel és fix ággyal rendelkezik. A közel-keleti megrendelők bizonyos gépeikre éjszakai klubot és játszóteret is megálmodtak, míg a kínaiak olyan változatot is fontolgatnak, ami a nagy utasforgalom kiszolgálására csak turistaosztályú helyekkel rendelkezne. A két szintet két lépcső köti össze, a gép elején egy egyenes, a végén egy félköríves. A pilótafülke a Boeinggel ellentétben az alsó szinten található.
Típusváltozatok
A380-800
A jelenleg gyártásban lévő, utasszállító típus.
A380-900
Az A380 hosszabb és nagyobb kapacitású változata. Az A380-800-tol eltérően hossza 79 méter lenne, befogadóképessége normál kivitelben 650 utas, de maximálisan körülbelül 900 utast tudna szállítani. 2010 májusában az Airbus bejelentette, hogy az A380-900 fejlesztését elhalasztották addig, amíg az A380-800 gyártása stabilizálódik. Az e változatból rendelő légitársaságok: Az Emirates, a Virgin Atlantic, a Cathay Pacific, az Air France-KLM, a Lufthansa, a Kingfisher Airlines és az ILFC.
A380- 800F
Az Airbus A380-800F az A380 teherszállító változata, de a tervezése bizonytalan ideig szünetel. Erre a változatra az ILFC, az Emirates, a FedEx és a UPS adták le a rendelésüket, de a késések miatt a rendeléseiket törölték vagy az utasszállító változatra váltották át.
Balesetek
Az Airbus A380 típussal repülés közben eddig egy baleset történt, aminek nem voltak áldozatai, és a repülőgép sem szenvedett javíthatatlan sérülést.
2010. november 4-én a Qantas Airways egyik A380-842 (VH-OQA) repülőgépén hajtóműhiba lépett fel. A személyzet repülés közben rendellenességet (PAN) és lehetséges hajtóműhibát jelentett. A hajtóművön nyílt sérüléses hiba (ún. uncontained engine failure) keletkezett, a repülőgép szárnya is megsérült, a tüzelőanyag folyni kezdett, valamint hidraulikai és elektromos rendszerek is sérültek. A repülőgép sikeresen landolása után az 1. számú hajtóművet nem lehetett leállítani, ezért az utasokat a gép jobb oldali ajtóin keresztül szállították ki. A bal oldalon járó hajtóművet két órával később a tűzoltók segítségével lefojtották. A sérüléseket a 2. számú hajtóműből elszabadult kompresszorjárókerék-darabok okozták.
2011. április 11-én az Air France egyik A380-asa egy New York-i repülőtér kifutópályáján összeütközött a Comair légitársaság Bombardier CRJ700ER típusú repülőgépével. Személyi sérülés nem történt.
Műszaki adatok
(A380–800)
Hossz: 72,73 m
Magasság: 24,10 m
Törzsátmérő: 7,14 m
Utastér szélessége: fő fedélzet: 6,54 m, felső fedélzet: 5,80 m.
Utastér hossza: fő fedélzet: 49,90 m, felső fedélzet: 44,93 m
Szárny fesztávolsága: 79,8 m
Szárnyfelület: 846 négyzetméter
Szárnynyilazás: 33,5 fok
Futómű tengelytáv: 31,88 m
Nyomtávolság: 14,3 m
Legnagyobb gurulótömeg: 562 t
Legnagyobb felszállótömeg: 560 t
Legnagyobb leszállótömeg: 386 t
Legnagyobb tömeg (üzemanyag nélkül): 361 t
Üzemanyag mennyisége: 310 000 liter
Hajtóművek (4 db): Rolls-RoyceTrent 970, Engine Alliance GP7270.
Hajtóművek tolóereje egyenként: 348 kN
A négy hajtómű együttes tolóereje: 1392 kN (Ez 1.392.000 Nm (Mint 1114 darab Bugatti Veyron W16-os motorjának a nyomatéka))
Személyzet: két pilóta + utaskísérők
Hatótávolság: 15 200 km
Utazósebesség: Mach 0,89 (945 km/h)
Max. repülési sebesség: Mach 0,96 (1020 km/h)
Ára: 414,4 M USD
Érdekesség
Az Airbus A380 megjelenésének és 2005-ös próbarepülésének hatására döntöttek úgy filmesek, hogy a 2006-os Casino Royale című James Bond filmben is szerepeltetnek egy prototípus óriásgépet, amely az addigi legnagyobb utasszállító a világon. Ez a fiktív gép a "Skyfleet S570" névre hallgatott, és a British Airways egy leselejtezett Boeing 747-200-as gépének CGI-s módosításával hozták létre.
grat

23 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!