Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

29 hozzászólás

  • SirFilo 2018. május 3. 22:11

    5
    Mindenki nyugodjon le a p*csába, kisebb sérülésekkel megúszta. Bár egy órát dekkolt ott bent mire kiszedték a tűzoltók...
    Linket nem kaptok tanuljátok meg használni a zinternetet. (istanbul turkey escalator accident)

    Amúgy gondolom úgy tervezik a mozgólépcsőket, hogy ne váljon belőle daráló, ha bármi gigszer van...
  • Cíke #5 2018. május 3. 22:15

    6
    @SirFilo: Jó ezt hallani! Köszi az infót! yougod ( A zintrnet meg megint átbaszott... bazmeg )
  • KillHates #5 2018. május 3. 22:36

    7
    @SirFilo: Így igaz! A lájvlíken is fent van! kalap
  • kléni #3 2018. május 3. 22:41

    8
    @Csirkeláb: Ez itt a baj. Nem tudsz róla, hogy vótmá!
  • AcIv55 2018. május 3. 22:46

    9
    De a multkori édesanyát(nőt) bedarálta egy ilyen... A kisfiát épp, hogy csak megmentették. :( Az is durva volt.
  • kisokka #5 2018. május 3. 22:48

    10
    @SirFilo: Volt már rá példa, hogy egy nő alatt ugyanígy megnyílt, a fickó aki a segítségére sietett végül "megúszta" két letépett karral, de a nővel gondolhatod mi lett...
  • SirFilo #10 2018. május 4. 07:59

    11
    @kisokka: komoly... hát ha erre az esetre is azt írják hogy meghal, szó nélkül el eleht hinni. Ember vs gép darálások mindig durvák, főleg annak, aki bármilyen nagy gépen dolgozik.
  • black235 #11 2018. május 4. 08:14

    12
    @SirFilo: Nekem inkább az az érdekes, hogy 0:05-nél látszódik, hogy elszakad, de csak 0:11-nál áll meg teljesen. Ez kb 6 másodperc. Ekkora reakció időről azt feltételezném, hogy valaki megnyomta a stop gombot. Nincs semmi automatika ezeken, hogy hiba esetén megállítsa az egészet?
  • SirFilo #12 2018. május 4. 08:38

    13
    @black235: Ezen gondolkoztam én is. Nagyon gyorsan megállt, szerintem biztos vészgomb lenyomása miatt.
    Az a gond, hogy akkora terhet és erőt fejt ki maga a mozgólépcső mechanikája, hogy észre se veszi ha épp daráló funckiót tölt be. Talán olyasmi lehet benne, ami figyeli mennyi utat tesz meg maga a szalag, és ha túl sokat vagy épp túl keveset megáll. A túlzott érzékenységgel is lehet gond, hiszen ha minden ok nélkül megáll hírtelen, nem jó dolog 20 métert gurulni a mozgólépcsőn, ha épp pl nem kapaszkodtál..
    Fene se tudja.... néha elnézem Pesten a 3as metró mozgólépcsőit amikor szerelik és fel van nyitva napokig, na ha oda beesel, nem fongak gondolkozni, hogy nyitott koporsós temetésed legyen vagy inkább hamvasszanak el ... :DD
  • black235 #13 2018. május 4. 09:24

    14
    @SirFilo: Hangosan gondolkozom: Egy villany motornál a lecsökkent/megnövekedett áramfelvételt elég gyorsan lehet detektálni <1s. Vagy az áramerősség görbe alapján, ahogyan ezt a vasútnál a váltóknál is csinálják. Ez alapján arra tippelnék, hogy egy ilyen szakadásnál a detektálás + a mechanika tehetetlenségéből kifolyólag kb 2s alatt meg lehetne állítani. Neten annyit találtam, hogy egy mozgólépcső kb 0,4 - 0,75 m/s sebességgel mozog. Vagyis 0,8 - 1,5m lenne amit még tovább mozdulna. A videón több métert tett még meg miután elszkadt. Abban igazad van, hogy eléggé oda kellene figyelni, hogy ne álljon meg minden apró hülyeségre.
  • kisokka 2018. május 4. 09:50

    15
    Szerintem van erre megoldás, elég egy egyszerű szalag, ami ugyanúgy elszakad, ha a lépcső is nyílik, ami megállítja a lépcsőt.
    Ahogy nézem, itt az a gond, hogy maga a rendszer megállt, de az emberek súlya forgatja még a mechanikát. Látszik is az embereken, hogy kapaszkodnak ezerrel, mert csúsznak lefelé. Viszont, hogy erre miért nincs megoldás, azt passzolom.
  • SirFilo #14 2018. május 4. 09:55

    16
    @black235: Ez igaz, de a kérdés hogy mekkora a tűrése a lecsökkent/megnövekedett áramfelvételnek. Mert ha épp üresen vagy 1 ember alatt megy, vagy van rajta 50 ember teljesen más teljesítményen megy. Bár az is igaz, hogy 1-2 sec alatt nem tud fel vagy leszállni rá csak max 2-3 ember, szöval az időegység alatt bekövetkezett terhelés változásra lehetne alapozni. Akkor számolni kell azzal mekkora a szerkezet tömege amit mozgat, vagy azzal, hogy amikor a baleset megtörtént, lehet úgy gyűri be maga alá a lépcsőt, hogy az is plusz terhelést ad a villanymotoroknak, így nem is történik nagy teljesítmény változás.

    És a legvégén számolni kell azzal, hogy egy ilyen védelmi "rendszer" mekkora kockázatot jelent, mekkora hibaforrás önmagában. Mert ha épp valamiért hibásan áll meg hirtelen, és valaki a lebukfencezik az se túl egészséges. És ha annak nagyobb az esélye, hogy néha meghibásodik akármi miatt, mint annak hogy a videón látható baleset történik, akkor marad a vészmegállító gomb. És azért lássuk be, annak hogy a videón látható eset megtörténjen (vagy hasonló) nagyon kicsi az esélye, ha azt nézzük napi hány százezer mozgólépcső üzemel a világon.
    Én is csak hangosan gondolkozom :D
  • black235 #16 2018. május 4. 10:26

    17
    @SirFilo: Vasútnál a váltókat az áramfelvétel görbe alapján tartják karban és ez is szolgál részben arra hogy monitorozzák, hogy minden rendben van-e. Persze egy ilyen védelmi rendszer is meghibásodhat, de ezt rendundaciával is lehet kompenzálni pl.: 2 a 2-ből rendszer.

    Ahogy írod valószínű elég kicsi a valószínűsége hogy ilyen eset mint a videón előfordul, ezért eddig nem foglalkoztak vele. Viszont a világon már annyi mozgólépcső üzemel, hogy előfordul az a kicsi valószínűségű eset is. Vagyis ha van egy mozgólépcsőm ami 1 ember fogyaszt 100 évente akkor nem foglalkozok vele. Viszont ha ebből a típusból van 100 darabom akkor már átlagban 1 embert fognak fogyasztani évente ami már csúnyán néz ki :)
  • Cíke #17 2018. május 4. 10:43

    18
    @black235: Az a görbe nem egy erőgörbe véletlenül, amit a csapszeg helyére betett mérőfejen mérsz? Csak azért kérdezem, mert ilyeket csinálok nap mint nap. Persze mérjük az áramot is, az egyik fázist legalábbis, meg az ellenőrzőáramot.
  • törölt felhasználó 2018. május 4. 10:58

    19

    Lehet olyat kérni, hogy ez a taknyos orrú gusztustalanság egyszer, s mindenkorra eltűnjön a csába mert felfordul a gyomrom, minden alkalommal, mikor megjelenik... mostanában elég sokszor... barom bazmeg :S
  • black235 #18 2018. május 4. 11:00

    20
    @Csirkeláb: Ha jól emlékszem ez a módszer a 3 fázisú motor által felvett áramot rögzíti elég nagy gyakorisággal (ms nagyságrendben). Az így kapott görbét több szakaszra osztják: amikor elindul az egyik végállásból, közép állás és másik végállás. A szakaszokat is külön-külön értelmezik, mert oda más-más görbe az elfogadható. Ennek a módszernek az lenne a lényege, hogy normál üzemben is figyeli a váltót és ez alapján lehet jósolni előre meghibásodást, mert pl adott szakaszok mozgás közben túl sok áramot vett fel, vagyis "meg kéne kenni"....
  • Cíke #20 2018. május 4. 11:09

    21
    @black235: Érdekes, ilyenről nem is halottam még, mi az erőt mértük mindig is, de a lényege ugyanaz mindkettőnek! :) Ezek szerint te is hasutas vagy?
  • black235 #21 2018. május 4. 11:15

    22
    @Csirkeláb: Informatikus vagyok, de vasútirányítással foglalkozom pár éve, azon belül leginkább tengely számláló.
  • SirFilo #22 2018. május 4. 11:56

    23
    @black235: érdekes amit írsz, leszögezem pont az elektronika a gyengém, de van mérnöki tapasztalatom.
    Nem hittem volna, hogy így ellenőrzik a váltókat, kicsit túl bonyolításnak tűnik, pedig teljesen logikus.
    Azonban a váltóknál 0 értékről indulsz, és lerajzolsz egy görbét, majd ismét 0 értékre tartasz. Ezt ez után már könnyű elemezni. És pont erre akartam kilyukadni, hogy egy folyamatosan változó terhelésű mozgőlépcsőnél, hatalamas eltérések vannak alapból, talán az időegység alatt ebkövetkezett változásból lehet következtetni. Kérdés ez mennyire megbízható infó arra hogy vészelállás legyen.
  • SirFilo #15 2018. május 4. 12:05

    24
    @kisokka: bocsi csak most vettem észre a kommented.
    Lehet ez a verzió is igen. Talán ez lenne a legdurvább, maga a mechanikája az emberek tömege miatt mozgásba marad. Ezt a legkönyebb kiküszöbölni, hiszen a vészmegállító gomb itt nem csak áramtalanítás funkciót lát el, hanem gondolom reteszelnie is kellene. Persze csak HA így történt..
    Amikor történt az eset jó pár hete láttam a videót valamelyik külföldi oldalon, és alatta írták kommentben, hogy kínaiak végezték a buszpályaudvar felújítását, köztük az új mozgólépcső beszerését is ami természetesen kínai gyártmány...
  • black235 #23 2018. május 4. 12:12

    25
    @SirFilo: Pont arra gondoltam amit írsz, hogy nem csak maga az amplitudó lenne érdekes, hogy x ampert vett fel a motor, hanem a differenciálja is, hogy mekkorát változott adott időn belül.
    Gondolom lehetne látni, hogy éppen 1-2 ember felszállt, mert olyankor megemelkedik az áramfelvétel a plusz tömeg miatt, vagy éppen leszállt, és akkor csökkent. Egy túl nagy mértékű csökkenés vagy növekedés alapból hibára utalhat.
    Azon kívül lehet olyat is csinálni, hogy megfigyelni hogy mennyi ideig áll fenn az az állapot, pl hogy 0.1 másodpercre megugrott a fogyasztása, lehet mérési hiba eredménye is, viszont ha mondjuk 1 másodpercig fenáll akkor az már elég jó valószínűséggel meghibásodásra utal.
    A parametrizálás pedig éppen a valószínűségek alapján mehetne, hogy mondjuk az évente 2x indokolatlan vészmegállás elfogadható cserébe viszont nem darál be senkit, de a 100 indokolatlan megállás már nem és inkább a másik oldalra dönteni a mérleget.
  • SirFilo #25 2018. május 4. 12:29

    26
    @black235: igen talán ez lenne a legjobb megoldás, erre a hibára. Talán már rég használják ezt a normálisabb gyártók :D
  • black235 #26 2018. május 4. 12:53

    27
    @SirFilo: Meglehet, akkor elméletben újra feltaláltuk a kereket ;)
  • [ törölt felhasználó ] #19 2018. május 4. 22:13

    28
    @törölt felhasználó: a dúrva címke miatt van . szerintem is törölhetnék azt a "Macsók" posztot.
  • törölt felhasználó #28 2018. május 5. 19:17

    29
    @laci86: ha a főképet megváltoztatják már az is yó wolna ;) akkor talán nem ezt látnánk a macsók alatt
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!