@kléni: Akkumulátor? ESZEDNÉL VAGY? Amúgy ezek a mozdonyok a lendületmegmaradás miatt tudnak menni egy darabig felsővezetéki táplálás nélkül is. Van bennük egy bazi nagy villanymotor meg dinamó közös tengelyen, és azok forgórésze akkora tömeggel rendelkezik hogy táplálás után is forognak percekig, a dinamóból meg kivehető a mozgáshoz szükséges energia. Persze ezt alapból nem engedi a vezérlés ezért hekkelni kell, de mint látható aki tudja mit csinál az megoldja.
@szürke szamár: Hát nem? Nemtom annyira nem ismerem. Úgy rémlett lehet a dízelesnél írták hogy amúgy csak feltölti elektromossággal a dízelmotor, utána meg már ugyan úgy pörgeti a kereket mint az áramszedős.
@kléni: troli van akkumulátoros. a mozdony elég nagy tömeget kell, hogy mozgasson (jellemzően van mögötte pár kocsi), amihez a teljesítményt aksiban nem tárolod el. olyan van, hogy a dízel motor generátort hajt és azzal megy a villanymotor. sőt, még olyan kamion is volt(van?), ami gázturbinával termel áramot, azzal meg meghajtja a kerekenként egy-egy villanymotort
@szürke szamár: Wow... nem is sejtettem, hogy te ebben a témában így benne vagy! Meddig megy ez így el a motor lendületéből? Meg amúgy miért kell motor+dinamó (meg akkor még egy motor??)? Esetleg poszt születhetne a témában?
Hát én nem értek hozzá, de a "lendületben van a dinamo, meg a motor" szerintem nem működne. Legalábbis ennyi ideig nem. Valószínű, hogy van benne egy kis dízelmotor ami áramot termel direkt ilyen eseti jelleggel ha szükség van rá.
@szürke szamár: úgy van ahogy mondod; az egyfázisú-háromfázisú átalakító amíg forog a tehetetlenségéből kifolyólag, addig van benne szufla és tud felsővezeték néklkül menni. Olyan mintha egy bazi nagy lendkerék lenne benne.
@yust: Pár évtizedet eltöltöttem már közöttük, egy kicsit belebuzultam bevallom. Pár száz méter a "hatótáv" amíg a forgórészek perdülete kitart. Miért jó ez? Régen nem voltak félvezetők és így oldották meg a szabályzást. A szabályzás a dinamó állórész tekercsein valósul meg, és a vontatáshoz szükséges egyenáramot a forgórészről szedik le. A dinamó állórészének gerjesztéséhez relatíve kis teljesítmény is elég, jóformán egy nagyobbacska potméterrel megoldható, ráadásul fokozatmentesen. Csak hát ugye sok a mozgó alkatrész, főmotor, dinamó, vontatómotorok, így nyugdíjazta ezt a rendszert a félvezetők elterjedése. A wikin utána tudsz nézni, asszem Ward-Leonard a neve ennek a megoldásnak.
@KillHates: Bizony, a szilivel is meg lehet csinálni ezt a trükköt, csak valami fűtőkocsi kell mögé. Láttam róla videót, kajak elindult álló helyzetből leeresztett pantográffal.
@szürke szamár: Ez tenyleg igy van. Amint el veszed a forrast akkor meg "gozerovel" mukodnek az alkatreszek, igy azonnal 100-200 metert meg lehet vele tenni. Viszont minel tobbet varsz ( ugye annal jobban lassulnak a gepek) idoaranyosan annal kevesebb lesz a hatotavolsag is. 15-20 perces forgast emlitesz, viszont perc utan ez a lendulet annyira vissza esik, hogy a terheles rakapcsolasa utan iszonyat modon csokken a hatotav is. Tehat ha azonnal nem kapcsolsz ra, akkor 0,5-1 perc utan a megteheto tavolsag a 100-200 meterrol le csokken 30-50 meterre..
@pixel: uhh, kicsit hulyen fogalmaztam, de remelem ertheto. A lenyeg, hogy a 15-20 perces forgas addig all fent amig nem utkozik ellenallasba. Amint lesz ellenallas, ez az ido tizedere is csokkenhet ( a vontatott [ontomegu] sulytol fuggoen) .
kléni 2022. június 6. 21:53
10