Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Szovjet, hangsebesség feletti utasszállító repülőgép.

1968 december 31-én szállt fel először. Nem egész két év múlva átlépte a kétszeres hangsebességet. Egészen 1970 áprilisáig a Tu-144-es volt a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe és a világ egyetlen szuperszónikus utasgépe. A Concorde a szovjet gép első felszállása után négy hónappal emelkedett a levegőbe. A gépet háromfős személyzet repülte. Maximális sebessége 2 Mach. A 65,5 m hosszú, 28,8 m fesztávú gép maximális felszálló tömege 207 tonna. Legnagyobb hatótávolsága 6200 km. A gépnek volt egy meghosszabbított törzzsel rendelkező változata, amely maximum 150 utast szállíthatott. Az Aeroflot által üzemeltetett változatok jellemzően 98 személyt szállíthattak. A típus fejlesztése és üzemeltetése során a hajtóművek teljesítménye és fogyasztása volt a leggyengébb pont. A gép nem volt képes után égető használata nélkül a kétszeres hangsebesség tartására, ami rendkívül nagy tüzelőanyag-fogyasztást okozott. Így a gép hatótávolsága soha nem érte el a kezdetben célzott 7000 km körüli értéket, az elsőként, 1975-ben szolgálatba állított változat 4500 km-t volt képes repülni. A későbbiekben egy új hajtóműtípussal sikerült elérni a 6500 km-es hatótávolságot is.
Egy Tu-144-es 1973-ban a Le Bourget-ban megrendezett légi bemutatón lezuhant. Akár csak maga a fejlesztés, ez a katasztrófa is sok összeesküvés elméletet szült. Szó volt egy közel repülő gyanús francia vadászgépről, amely a Tu-144-est fotózta, de a vezérlőrendszer módosításáról is, hogy a gép a Concorde-nál látványosabb bemutatót produkálhasson. A repülőgép 1975-től alig három évig szolgált menetrend szerinti járatokon. Egy 1978-as kényszerleszállás után a típus már csak postai és teherszállító repüléseket teljesített a Szovjetúnióban. A gép az egyébként szintén gazdaságtalanul üzemeltethető Concorde-nál is nagyobb ráfordításokat követelt, és soha sem volt gazdaságilag életképes konstrukció. A 90-es években a NASA segítségével hatalmas költséggel ismét repülőképessé tettek egy Tu-144-est, amellyel nagy sebességű és nagy magasságú kísérleti repüléseket hajtottak végre. Végül 1999-ben ezt a programot finanszírozás hiányában leállították. A gépből összesen 16 példány épült.

11 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!