Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Negyedik generáció (1992-2002)
Az új Suprával a Toyota nagy lépést tett előre afelé, hogy egy nagy teljesítményű, komoly sportautót hozzon létre. Az autó a felfüggesztés és a hajtáslánc egyes elemeit a Z30-as Soarertől (Lexus SC) kapta, az előző generációnak szintén voltak közös vonásai az akkori Soarerrel.

A tesztgyártás 1992 decemberében indult be, ekkor 20 negyedik generációs Supra hagyta le a gyártósort. A hivatalos sorozatgyártás 1993 áprilisában indult be. A kocsi korábbiakhoz képest teljesen új dizájnt kapott, gömbölyded karosszériaelemekkel, melyek modern hatást keltettek, ugyanakkor emlékeztettek a Toyota egyik klasszikus sportautójára, a 2000GT-re. A motorválaszték is felfrissült, a japán piacon az autóhoz kapható volt egy 2997 cm³-es 2JZ-GE szívómotor, mely 220 lóerős (164 kW) teljesítmény leadására volt képes 5600-as fordulatszámon, és 280 Nm-es nyomatékra 4800-as fordulaton és egy ugyancsak 2997 cm³-es duplaturbós 2JZ-GTE motor 276 lóerővel [206 kW) és 431 Nm-es nyomatékkal. Az exportra, Amerikába és Európába szánt turbós modellek a turbómotor egy erősebb változatát kapták meg, melyben többek között kisebb, acél szélkerekes turbófeltöltők és nagyobb injektorok voltak. Az autó így 320 lóerős (239 kW) teljesítményre és 427 Nm-es nyomatékra volt képes 5600-as, illetve 4000-es fordulatszámon. Ez a változat 4,2 másodperc alatt gyorsult nulláról hatvan mérföld per órás sebességre és 13,1 másodperc alatt tett meg negyed mérföldet (402 m), ami alatt 175 km/h-s sebességre gyorsult. A turbófeltöltős verzió mindenféle átalakítás nélkül 285 km/h-ra tudott gyorsulni, de a végsebessége Japánban elektronikusan le volt korlátozva 180 km/h-ra, a világ többi részén pedig 250-re. Az Európába exportált modellek motorháztetején volt egy plusz légbeömlő nyílás. A szívómotors autók légellenállási együtthatója .31 volt, míg a turbósoké .32, ezeket az értékeket a hátsó spoilerek nélkül mérték.

A két turbó szekvenciális és nem párhuzamos elrendezésben dolgozott, tehát alacsonyabb fordulaton az összes kipufogógáz az egyes számú feltöltőn ment keresztül. Ez a turbólyuk csökkentése miatt volt fontos. Ennek a megoldásnak köszönhetően már 1800-as fordulatszámon 410 Nm-es nyomatékot adott le a motor, 3500-as fordulatnál a kipufogógáz kisebb része már a második turbóba került, de csak 4000-es fordulaton kezdett teljes erővel működni a második feltöltő. A szekvenciális elrendezésnek köszönhetően alacsony fordulatszámon is van töltőnyomás és gyorsabban reagál az autó a gázadásra, tehát kisebb a turbólyuk és magasabb fordulaton még nagyobb a töltés. A gyors fordulatszám-emelkedés a turbók mellett az ACIS (Acoustic Control Induction System) nevű rendszernek is köszönhető volt, mely a harmadik generációs Suprákban is megtalálható volt, és ami szabályozni tudta a szívócsőben uralkodó nyomást a teljesítmény növelése érdekében.

A turbós modellekhez egy a Getrag és a Toyota által közösen kifejlesztett hatsebességes manuális sebességváltó (V160) járt, míg a szívómotorosokba a a korábbi generációkból már ismert W58 ötsebességes manuális váltó felújított változata került. Mindkét modellhez rendelhető volt egy négysebességes automata váltó (Toyota A340E) is, kapcsolható manuális móddal. A turbós autókat nagyobb fékekkel és kerekekkel szerelték, mint a szívómotoros verziókat. Mindkét modellhez ötküllős alumínium felnik jártak, az előző generációval ellentétben a kisebb súly miatt ezekhez az autókhoz mankókereket adtak teljes értékű pótkerék helyett.

A Toyota minden lehetséges módon megpróbálta csökkenteni a negyedik generációs Supra súlyát az elődhöz képest. Alumíniumból készült a motorháztető, a zárhíd, a motor és a sebességváltó olajteknője, a felfüggesztés felső lengőkarjai és a targatetős változatoknál a tető. Emellett üreges szálú anyagból készült a padlóborítás, magnézium ötvözetből a kormánykerék, műanyagból az üzemanyagtank és a tanksapka és egyetlen kipufogócső került az autóra. Bár az új Suprába dupla légzsák, kipörgésgátló, nagyobb fékek, nagyobb felnik, nagyobb gumiabroncsok és egy plusz turbó is került, mégis 91 kg-mal könnyebb volt, mint elődje. A manuális váltós alapmodell 1460 kg-ot nyomot, az extraként rendelhető targatető plusz 18 kg-ot jelentett, míg az automata váltó 25 km-mal tette nehezebbé az autót. A kocsi első-hátsó súlyeloszlási aránya 51:49 volt. Az ikerturbós Supra nehezebb volt, mint a sportosabb Chevrolet Corvette és Nissan 300ZX, de kevesebbet nyomott az összkerékhajtásos Mitsubishi 3000GT VR4-nél.

Az 1996-os modellévben a turbós verzió kizárólag automata sebességváltóval volt kapható az Egyesült Államokban a fedélzeti diagnosztika (OBD-II) előírásai miatt. Ugyanebben az évben a targatető alapfelszereléssé vált az ikerturbós autókon. 1997-re ismét rendelhetővé vált a hatsebességes manuális váltó, átalakultak kissé a hátsó lámpák, a fényszórók, az első lökhárító, a rádió és a kormánykerék, valamint krómozottá váltak a felnik. Minden 1997-ben gyártott Suprára került egy "Limited Edition 15th Anniversary" (Korlátozott kiadás a 15. évforduló alkalmából) felirat. A turbófelöltős modelleken alapfelszereltséggé vált a hátsó légterelő szárny. 1998-ban csak kisebb változások történtek, például háromküllős kormánykerék került az autóba és kissé átalakult a rádiósmagnó dizájnja. A Japánban árusítottturbós modellekbe intelligensen változó szelepvezérlés (VVT-i) került. A szívómotoros verziókhoz is választhatóvá vált a hatsebességes manuális váltó, mely korábban csak a turbósokhoz járt.

A Supra gyári felépítése remekül megfelelt bizonyos versenyekre is, a One Lap of America nevű versenyben nem egyszer végeztek Suprák az első húszban vagy első tízben a SSGT1 kategóriában. Az autóremekül tapadt a kanyarban, hivatalos teszteken 0,95 g-s oldalirányú gyorsulást mértek. A negyedik generációs Suprához négycsatornás ABS járt aktív farolásgátlóval (AYC), a rendszer részeként minden féknyeregre külön érzékelő került, így minden fék más-más erősséggel tudott működni a kerekek forgási sebességének és szögének megfelelően. Ez a Forma-1 ihlette rendszer lehetővé tette, hogy az autót 70mérföld/órás (113 km/h) sebességről mindössze 45 méter alatt állóra lehetett fékezni. Az 1997-ben a Car and Driver magazin által tesztelt kocsik közül egy sem tudott jobb eredmény elérni. A rekord végül egészen 2004-ig tartotta magát, amikor is a Porsche Carrera GT 44 m-es fékútjával megdöntötte.

Az amerikai és brit piacra szánt Suprákba nagyobb injektorok, acél szélkerekes turbók, és nagyobb szívószelep-vezérlő bütyök került, így az autó szén-monoxid kibocsátása 259 g/km lett az EGR szelep ellenére is. A japán piacon árusított modellek 224 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki kilométerenként. 1996-ban Kanadában, 1998-ban pedig az Amerikai Egyesült Államokban is befejezték a Suprák árusítását. Azikerturbós modelleket eladását az 1998-as év elejére több amerikai államban is betiltották. Japánban még 2002 augusztusáig folyt a gyártás, de aztán beszüntették a szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályozások miatt. A toyota supra hátsókerekes autó lett .

A modell műszaki adatai

Hossz: 4515 mm (1992–1998)
4514 mm (1998–2002)
Szélesség: 1811 mm
Magasság: 1265 mm (1992–1998)
1275 mm (1999–2002)
Tömeg: 1460 kg (szívómotoros)
1550 kg (turbós)
Alváz: A80
Tengelytáv: 2550 mm
Üzemanyag: benzin

Motor

2997 cm³ 2JZ-GE soros hathengeres, 220 LE (164 kW), 280 Nm
2997 cm³ 2JZ-GTE soros hathengeres 276 LE (206 kW), 431 Nm

Váltó

Ötsebességes manuális W58
Hatsebességes manuális V16x
Négysebességes automata A430E

Forrás: Wikipédia.

24 hozzászólás

  • Hessen 2016. július 18. 02:31

    1
    És itt is ugyan az a gond. De már rájöttem, hogy hol a bibi. Megvan, hogy menyi karakter lehet maximum a bevezető.
    Akkor nem lehetne úgy megoldani, hogy ne legyen bevezetőben és akkor hozzácsatolni a hiányzó szöveget?
    Ide is beküldöm a hiányzó részt. És még egyszer elnézéseteket kérek mindenkitől a kellemetlenségért.

    A kocsi korábbiakhoz képest telj (itt a törés) esen új dizájnt kapott, gömbölyded karosszériaelemekkel, melyek modern hatást keltettek, ugyanakkor emlékeztettek a Toyota egyik klasszikus sportautójára, a 2000GT-re. A motorválaszték is felfrissült, a japán piacon az autóhoz kapható volt egy 2997 cm³-es 2JZ-GE szívómotor, mely 220 lóerős (164 kW) teljesítmény leadására volt képes 5600-as fordulatszámon, és 280 Nm-es nyomatékra 4800-as fordulaton és egy ugyancsak 2997 cm³-es duplaturbós 2JZ-GTE motor 276 lóerővel [206 kW) és 431 Nm-es nyomatékkal. Az exportra, Amerikába és Európába szánt turbós modellek a turbómotor egy erősebb változatát kapták meg, melyben többek között kisebb, acél szélkerekes turbófeltöltők és nagyobb injektorok voltak. Az autó így 320 lóerős (239 kW) teljesítményre és 427 Nm-es nyomatékra volt képes 5600-as, illetve 4000-es fordulatszámon. Ez a változat 4,2 másodperc alatt gyorsult nulláról hatvan mérföld per órás sebességre és 13,1 másodperc alatt tett meg negyed mérföldet (402 m), ami alatt 175 km/h-s sebességre gyorsult. A turbófeltöltős verzió mindenféle átalakítás nélkül 285 km/h-ra tudott gyorsulni, de a végsebessége Japánban elektronikusan le volt korlátozva 180 km/h-ra, a világ többi részén pedig 250-re. Az Európába exportált modellek motorháztetején volt egy plusz légbeömlő nyílás. A szívómotors autók légellenállási együtthatója .31 volt, míg a turbósoké .32, ezeket az értékeket a hátsó spoilerek nélkül mérték.
  • geryhun 2016. július 18. 09:19

    2

    Tökéletes Poszt! <3 Itt egy saját darab :P
  • Malac #1 2016. július 18. 09:19

    3
    @Hessen: 4,2 az már nem semmi. Még a motorom is megszorongatná. Mindjárt le is töltöm újra a Need for Speed-et :D
  • nagyarpi0011 #1 2016. július 18. 10:26

    4
    @Hessen: Éééés elérkeztünk az a 4. generációhoz :D Nagyszerű poszt ez is és innen mondom, hogy a többi is ! :D grat grat
  • nagyarpi0011 2016. július 18. 10:27

    5
    Az "az a 4. generációhoz" azért van így mert először "az MK4"-et akartam írtni rotfl
  • nagyarpi0011 2016. július 18. 10:28

    6
    #21 blokkolnam Keresnék rajta valami nyílást azt durr bele ! blokkolnam
  • elmap2 #6 2016. július 18. 13:49

    7
    @nagyarpi0011: a hátsó kipu elég vastag nyílású :D
  • elmap2 #2 2016. július 18. 13:49

    8
    @geryhun: Te kis mázlista :D én is örülnék egynek
  • Hessen #7 2016. július 18. 16:17

    9
  • Hessen #5 2016. július 18. 16:24

    10
    @nagyarpi0011: Ja az lenne, ha nem basztam volna el a bevezetővel. Kicsit lassan eset le, hogy hol hibáztam. A bevezető jó, hogy korlátozva van, evvel nincs is semmi baj csak most az utolsó három posztomnál a bevezetőből ki kell venni a szöveget és kiegészíteni amit beküldtem, hogy teljes legyen a leírás. De ha majd valaki ráér akinek van jogosultsága az remélem majd meg csinálja, mert ez így eléggé zavar engem. :D
  • képtelenség.hu #1 2016. július 18. 18:30

    11
    @Hessen: van egy ikon, a bevezető, azt tedd oda, ahol el akarod vágni. hosszunak nem érdemes lenni.
  • nagyarpi0011 #10 2016. július 18. 18:51

    12
    @Hessen: Nembaj, így is faszányos poszt !:D
  • Hessen #11 2016. július 18. 19:03

    13
    @cadmagician: Jah, hogy az át helyezhető. No most már ezt is tudom. Köszi az infót.
  • Hessen #2 2016. július 18. 19:12

    14
    @geryhun: Látom maga is szintén zenész. :D :beer: Engedje meg, hogy megjegyezzem kíváló ízlése van kedves uram. :D:D:D
  • Hessen 2016. július 18. 19:14

    15
    Nem tudom ki javította ki a posztom, de köszönöm neki. Így már már is sokkal jobb. :)
  • geryhun #14 2016. július 20. 21:35

    16
    @Hessen: Köszi:D Kár, hogy nem Targa az minden vágyam, de ez jutott és imádom ! :D
  • Hessen #16 2016. július 21. 15:21

    17
    @geryhun: A coupé is jó. És a tied én mi duruzsol? 2 JZ GE vagy 2 JZ GTE?
  • geryhun #17 2016. július 21. 18:27

    18
    @Hessen: 2jz ge magyarul szívó, autómata is de a sport fokozat oda tesz neki :D Viszont OT ra lesz felkészítve, kb a hangszóró fejegység és a felnik nem lesznek gyáriak.
  • Hessen #18 2016. július 22. 15:23

    19
    @geryhun: Mondjuk az MK4 az már alapból is szép autó. A motorját inkább nem is fényezem, elég ha valaki rápillant a neten és kapásból talál 2000 lóerőre húzot 2JZ motort.
  • geryhun #19 2016. július 22. 19:38

    20

    @Hessen: Itt van még egy kép, ezeket a felniket nembírom lecserélni olyan szépek :D
  • Hessen #20 2016. július 22. 22:00

    21
  • Hessen #20 2016. július 22. 22:02

    22
    @geryhun: Istenverte szép autód van. grat kalap
  • Hessen #20 2016. július 22. 22:03

    23
    @geryhun: Akkor te meg érted, hogy mért is szeretem ennyire a Suprát. :D
  • geryhun #23 2016. július 23. 09:33

    24
    @Hessen: Én meg, álom autóm volt sokat güriztem érte, de megérte! :D
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!