Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Az amerikai védelmi politika a 1970-es években a B-52 utódaként egy olyan repülőgép kifejlesztését tűzte ki célul, amely kétszeres hangsebességgel képes interkontinentális távolságra nagytömegű nukleáris fegyvert szállítani. Ez volt a B-1A, a hidegháború egyik jelképe. A gép közvetlen elődjének számít az XB-70-es, amelyet a 60-as években azzal a szándékkal fejlesztettek, hogy háromszoros hangsebességgel repülve elérje a Szovjetúniót. A gépet az irreális költségek miatt soha nem gyártották soroza

1981-ben a gépet áttervezték. A B-1B csúcssebessége "csak" 1,25 Mach, viszont jelentősen megnövelték a fegyverterhelését és csökkentették az üzemeltetés költségeit. A gép elektronikája is egyedülálló. Az első sorozatban gyártott B-1B 1984-ben repült először és 85-ben állt hadrendbe. Összesen 100 B-1B-t rendeltek, az utolsót 1988-ban szállították, ezeket öt amerikai támaszponton állomásoztatják. A B-1B 61 világrekordot tart sebességben, repült távolságban és hasznos teherben. A világpolitikai helyzet megváltozásával a B-1-esek elvesztették elsődleges funkciójukat mint nukleáris csapásmérő repülőgépek.

A B-1B tipikus stratégiai nehézbombázó a klasszikus követelmény szerint: képes utántöltés nélkül nagytömegű bombát/rakétát/robotrepülőgépet interkontinentális távolságra szállítani és onnan hazatérni. Változtatható szárnyállású, amelyet többféle körülmények között is kihasznál. Hátranyilazva nagy sebességgel képes repülni akár földközelben is, valamint nagy hatótávolságot biztosít neki átrepülésnél. A kiterített szárny előnyeit fel- és leszálláskor használja ki. Négy nagyteljesítményű, utánégetős hajtóműve van, amelyek a törzsbe vannak építve, hasonlóan a vadászgépekhez. Ez az elrendezés és maga a gép alakja is a vadászgépekhez hasonló manőverezőképességet tesz lehetővé 200 tonnás tömeggel! Ezt erős hajtóművei és változtatható állásszögű szárnyai mellett a pilótafülke mellett lévő előszárnyaknak is köszönheti.

Műszaki adatok
Gyártó: A: Rockwell, North American Aircraft, B: Boeing, North American
Hosszúság: 44,5 m
Fesztáv: 41,8 m kiterjesztett, 24,1 m hátranyilazott szárnnyal.
Magasság: 10,4 m
Üres tömeg: 86 000 kg
Maximális felszálló tömeg: 216 634 kg
Hajtómű típusa: General Electric F-101-GE-102 után égetős sugárhajtómű
Hajtóművek száma: 4
Hajtómű teljesítménye: több mint 150 KN/hajtómű
Maximális sebesség: 1,25 Mach
Szolgálati magassági határ: 20 000 m
Szolgálati hatósugár: interkontinentális, utántöltés nélkül
Fegyver felfüggesztési pontok: 3 bombakamra.
Személyzet: 4 fő: parancsnok, pilóta, támadórendszerek kezelője, védelmi rendszerek kezelője, katapultülésekben
Hadrendbe állították: B: 1985
Bevetették: Desert Fox (Irak, 1998), Szerbia, 1999, Afganisztán, 2002
Üzemeltető országok: csak az USA
Ára: több mint 200 millió USD

8 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!