Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Már létezik egy működő prototípus, de még kérdéses, hogy mire lehet alkalmas az oldalazó kerék. Egyelőre egy öreg Toyota Echón bizonyíthatja, mire képes.:|:|grat

A kanadai feltaláló, William Liddiard után Liddiard Wheelnek nevezett szerkezet tulajdonképp egész egyszerű elvet valósít meg. A gumiabroncsot helyettesítő hengeres gumitömlőt a felnibe épített apró görgők képesek a középvonala körül is körbeforgatni. Ezzel a kerék oldalazó mozgást is végezhet, ugyanakkor az autó haladhat hagyományos módon is – ilyenkor a görgők a felniben csak azt akadályozzák, hogy a gumitömlő hosszirányban elcsússzon a keréktrácsán. A megoldás meglehetősen nagy terhelést jelent a gumitömlőknek, amelyeknek elég masszívnak kell lenniük, hogy hagyományos gumiabroncsként megállják a helyüket, ugyanakkor elég rugalmasnak ahhoz, hogy az elfordításkor jelentkező jelentős deformációt maradandó károsodás nélkül elviseljék.
Liddiard persze hisz a találmányában, azt mondja, sokkal masszívabb és egyszerűbb, mint a korábbi, hasonló omnidirekcionális kerekek, bármilyen időjárásban használható és elvben sokkal nagyobb sebességet is elvisel. Amíg a Liddiard Wheelből piacképes termék lehet, persze még hosszú fejlesztési időszakra volna szükség, és egy komoly befektetőre, amely támogatná a munkát. Autó-, vagy még inkább gumiabroncs-gyártó partnert látna szívesen a feltaláló, amely a pénzen túl tapasztalatokkal is képes segíteni a fejlesztést, bár egyelőre nem tudni, hogy mutatott-e bárki érdeklődést a találmány iránt.
Eddig is léteztek oldalazni képes kerekek, de ezek egy kerék palástjára ferdén felerősített görgőkkel működnek. Ezeket az igen kis elérhető sebesség miatt egyelőre csak villástargoncákon alkalmazzák, igaz, ezeket Liddiard kerekével szemben egy ideje már szériában gyártják.

16 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!