Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Egy többrészes poszt első része.

A 903 Luny tervszámú (NATO-kódja: Duck) ekranoplánt a Rosztyiszlav Alekszejev irányítása alatt álló, szárnyashajókkal foglalkozó CKB SZPK tervezőirodában fejlesztették ki az 1980-as évek elején Vlagyimir Kirillovih főkonstruktőr vezetésével, majd 1987-től állt hadrendben a Szovjet Haditengerészetnél, később pedig az Orosz Haditengerészetnél az 1990-es évek végéig.

Nagyméretű, de kis oldalviszonyú szárnyainak határfelületi hatását kihasználva volt képes vízfelszín-közeli repülésre. Hasonló kinézetük ellenére az ekranoplánok nem repülőgépek, nem hidroplánok, nem légpárnás vagy szárnyashajók; a határfelületi hatás egy teljesen külön technológia. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet a tengeri hajókhoz sorolja ezeket a járműveket.

A Luny nevet az orosz kékes rétihéjáról kapta.

A felszíni hajók elleni rakétahordozó csapásmérő eszköznek szánták. Eredetileg nyolc egység megépítését tervezték, de a pénzügyi háttér hiánya, valamint a korlátozott katonai használhatósága miatt csak egy darabot fejeztek be. A hajó gyenge légvédelmi fegyverzete és nagy nagy mérete erős légi ellentevékenység esetén sérülékennyé tette.

Tervezés és fejlesztés

A gép meghajtásáról oldalanként négy-négy, összesen nyolc darab, a törzs orr részéhez konzolokkal csatlakozó, egyenként 127,4 kN maximális tolóerejű Kuznyecov NK–87 kétáramú gázturbinás sugárhajtómű gondoskodott. Az úszó test aljára terelőlemezt szereltek, ami a felszállást segítette.

Fő fegyverzetét a hajók elleni P–270 Moszkit robotrepülőgép alkotta. A hat darab, párban elhelyezett tároló-indító konténert a törzs felső részére építették. A felderítő és a tűzvezető radarok az orrba és a függőleges vezérsíkra kerültek.

A típus egyetlen megépített példánya MD-160 hadrendi jelzéssel 1987-ben állt szolgálatba a Szovjet Haditengerészet Kaszpi Flotillájánál. Ezt a példányt a Volga kísérleti hajógyár építette, 1987-ben készült el. Az egységet 1992-ben vonták ki a szolgálatból és selejtezték, máig a Kaszpi Flotilla kikötőjében tárolják. Az orosz védelmi minisztérium nem tervezi a projekt újraindítását.

A Luny módosított változata, a 9037 típusú ekranoplán gyorsan telepíthető óceáni vagy parti tábori kórháznak volt tervezve. A munka mintegy 90%-ánál a finanszírozás véget ért, így nem fejezték be.

Adatok

Személyzet: 6 tiszt, 9 sorkatona

Méretek

Hossz: 73,8 méter
Fesztáv: 44 méter
Magasság: 19,2 méter
Szárnyfelület: 550 négyzetméter

Tömegadatok

Szerkezeti tömeg: 286.000 kg
Hasznos terhelés: 100.000 kg
Max. felszállótömeg: 386.000 kg

Meghajtás

Hajtómű: 8 darab Kuznyecov NK-87 gázturbinás sugárhajtómű
Tolóerő: 127,4 kN hajtóművenként

Repülési jellemzők

Végsebesség: 550 km/h
Utazósebesség: 450 km/h
Hatósugár: 1900 km
Legnagyobb repülési magasság: 4 m

Fegyverzet

Beépített fegyverzet: két 23 mm-es Pl-23 gépágyú
faroktoronyban és két gépágyú az elülső indítókonténer alatti toronyban

Egyéb függesztmények: 6 darab P-270 Moszkit hajók elleni robotrepülőgép

8 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!