Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A PSA Peugeot Citroen két mérnöke elkészítette a levegővel hajtható autó prototípusát. A levegő, mint üzemanyag előnyei egyértelműek: mindenhol megtalálható, tiszta, és mindenekelőtt ingyen van. Viszont ahhoz, hogy az autó energiaként tárolja a levegőt, további energiát kell használnia – fából vaskarika.

Francia mérnökök találtak egy megoldást, amivel a probléma áthidalható. Ezek több évtizede létező technológiák: benzinmotornak, illetve hidraulikának hívják őket.
A saját magát hajtó vízimalom
A 2010-ben indult Hybrid Air Programban a tervezők egy kompakt autót készítettek, aminek a motorját egy civil repülőgép hidraulikájával kötötték össze.
A rendszer egy hidraulikus pumpát és egy dugattyút használ, ami összepréseli a tankban található nitrogéngázt; ehhez egy nagynyomású tartályt használnak. Ha rátaposunk a gázpedálra, a sűrített gáz kiszabadul a tankból, és mozgásba hozza a hidraulikafolyadékot.
A folyadék ezután visszafelé kezd el áramlani a szivattyún, ami ugyanúgy működik, mint egy motor: a folyadék mozgása meghajtja a kerekeket, mielőtt átkerül a második tankba. Olyan az egész, mint egy vízimalom, ami saját magát hajtja.
Vezetés közben a vezérlőrendszer a benzinüzemű és a léghajtású üzemmód között váltogat. A hibrid elektromos autókhoz hasonlóan a francia tervezők autója is benzinmotorra kapcsol, ha meredek emelkedőn vagy autópályán kell haladnia. Ugyancsak a motor végzi a nitrogén sűrítését, ha a regeneratív fékezés (a fékezéskor hasznosuló, akkumulátorban tárolt mozgási energia) ehhez nem szolgáltatna elég energiát.
Kicsi, könnyű, kompakt, kapható
A jármű tervezői, André Yarce és Karim Mokaddem szerint óránként 70 kilométeres sebesség mellett az autó 60-80 százalékban működtethető tisztán léghajtással. A hibrid, elektromos és benzines üzemmódot váltogató autóknál a Hybrid Air könnyebb és olcsóbb, ráadásul nincsenek óriási akkumulátorai, amik a csomag- vagy az utastérből vennének el helyet.
A kisautó tesztje olyan jól sikerült, hogy a Peugeot és a Citroen árusítani is fogja őket. A Hybrid Air Európában is kapható lesz, a nemzetközi piacokra 2016-ra juthat el. Az árat még nem jelentették be, de a tervezők szerint nagyjából annyiba fog kerülni, mint a benzines-elektromos hibrid autók.

8 hozzászólás

  • Nuts 2014. április 20. 21:34

    1
    "A hibrid, elektromos és benzines üzemmódot váltogató autóknál a Hybrid Air könnyebb és olcsóbb"
    "nagyjából annyiba fog kerülni, mint a benzines-elektromos hibrid autók"
    Most akkor olcsóbb vagy nem? Vagy előállítani olcsóbb, de extra-profit, mert ugyanannyiért lehet adni...
  • Athesz 2014. április 20. 21:34

    2
    És nem ölte meg őket egy bérgyilkos se mikor ezt felhozták?
  • Gpety 2014. április 20. 21:39

    3
    Sok újítás nincs benne, vagy 10 éve olvastam, hogy Mexikóban voltak/vannak sűrített levegős taxik. A legjobb ebben a rendszerben a fékezési energia hasznosítása, de arra meg nem véletlen, hogy a legtöbben mégis az elektromos rendszert használják.
  • tom555 2014. április 20. 22:11

    4
    kíváncsian várom,hogy megint mi lesz ebből a francia rakás sz@rból...
    Sok jó szerintem nem
  • SpeedFire #4 2014. április 20. 22:29

    5
    imadom a divat automarka rajongokat :yeah:
  • Evaristus #2 2014. április 20. 22:35

    6
    @Athesz: ezen csodálkozok én is, Olaj igazgatók mindig kinyirják az ilyeneket. Ha meg nem akkor meg olyan ára lesz hogy csak a gazdag veheti meg, akinek meg mindegy hogy kell e benzint venni vagy sem.
  • kléni 2014. április 20. 23:27

    7
    Majd ha 140%-ban levegővel megy, és ingyen energia lesz a föld minden pontján, szóljatok. :P
  • SzikraHuszár 2014. április 21. 04:25

    8
    Már bocsánat, de faszt működik levegővel. Ennyi erővel szinte bármilyen gáz lehetne benne. Én a klórra szavaznék. Drágább rendszer, meg baleset esetén csökkenthetőek lennének a kórházi kiadások. Plusz a holttestek fertőtlenítése helyben megkezdődne. Hm. Ezzel hol lehet pályázni?
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!