Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

Története

Az 1990-es évek elején egy orosz üzletember, név szerint Giennadij Chainow megvásárolt egy BMP-1-es
gyalogsági harcijárművet azzal a céllal, hogy a benne lévő 16 literes V6-os motor köré egy hatalmas
luxus terepjárót építsenek. Volt azonban egy "kis" gond a motorral, mégpedig, hogy repedt volt a
blokkja. Ezt viszont egy ügyes orosz szerelő megjavította és a motort teljesen üzemképes állapotba
hozta. A '90-és évek második felében megkezdődtek a tervezési munkálatok, melyben Leonid Kononov
tervezőmérnők is segédkezett. 1999-ben aztán nekiláttak a jármű megépítésének, mely rengeteg
nehézséget tartogatott magában, így az óriási terepjáró csak 2004-ben készült végül el. Ekkora
azonban az üzletember már politikussá vált és nem akarta, hogy rossz közvéleményt kapjon a
hatalmas, egyedi építésű terepjáró miatt, így nem vette át az autót.

Felépítése

Nem volt egyszerű megoldani, hogy egy autóba ilyen hatalmas motor kerüljön. Az alváznak is
óriásinak és erősnek kellett lennie, mivel csak magában az UTD-20-as motor 665 kg-ot nyom. Arról
pedig nem is beszélve, hogy ez mellé még beszerelték egy ZIL-131-es váltóját, egy BTR-60-as
tengelyeit, illetve a differenciálművét. És természetesen ez mellé a tömeg mellé nem lehetett
átlagos autókban használt felfüggesztését beszerelni, így egy LiAZ busz pneumatikus felfüggesztését
kapta meg az URAN.

Az 1000 Nm leadására képes 16 literes motor persze nem kis fogyasztással bír, ezért
szükségesnek látták nem is egy, hanem két 120 literes tartály alkalmazását. De a fogyasztáson kívül
voltak nagyobb gondok is, mint a motor hűtése, mivel bár nagyon hosszú az autó eleje, de még így
sem volt elég nagy ahhoz, hogy a blokk elé beférjen egy olyan hűtő, ami hűteni tudná azt. Ezt
orvosolandó, egy nagy hűtő helyett négy darab kisebb volga hűtőt szereltek be vízszintes helyzetbe
a kerék ívek fölé.

Kis érdekesség, hogy megpróbáltak repülőgép fényszórókat beszerelni, de azok annyira melegedtek,
hogy nagy valószínűséggel kigyulladt volna az autó, így gyorsan elvetették az ötletet.

A kasztni és a belső tér, mint ahogy az látszik is, teljesen egyedi kialakítású. Az utastér
tervezése volt az utolsó lépés az autó megépítésében. Ennek a kialakításában Wujek Jura tervező
segédkezett, aki egy bő 2 méteres ember, így nem csoda, hogy a férőhelyek is óriásiak. Nem
mellesleg kifejezetten ezért kérték fel őt a belső tér tervezésére.

Végül 2015-ben az említett politikus visszavonult és használatba akarta venni a járművet, de már
hiábavaló lett volna, mivel azóta az orosz közlekedési törvények annyit változak, hogy már nem
tudta forgalomba helyeztetni az autót. Így az óriási terepjáró a mai napig egy Moszkva közelében
lévő garázsban porosodik.

12 hozzászólás

  • Inhouse április 30. 10:48

    1
    Elfért volna a helyén egy nagy hűtő, ha nem építik be azt a nagy csörlőt.
    Komoly egy darab lett. A design elég menő, valami élhetőbb motorral, akár életképes is lehetne.
  • Árpi #1 április 30. 10:54

    2
    @Inhouse: Kinézetre nekem nagyon bejön. :D A csörlő viszont létfontosságú, főleg egy ekkora dögnél. Szóval az olyan szinten alap volt, mint maga az alváz. :D
  • Árpi #1 április 30. 10:55

    3
    @Inhouse: De amúgy nem lennék biztos benne, hogy tényleg elég lett volna oda egy nagyobb hűtő. :|
  • tepi április 30. 11:00

    4
    #7 Oroszosan precíz a motortér :D
  • Árpi #4 április 30. 11:03

    5
    @tepi: Igaz, magyar mondás, de "nem lőnek vele nyulat". rotfl
  • Inhouse #2 április 30. 11:53

    6
    @Árpi: Ez így inkább "városi terepjáró", a sárban hamar megragadna. A csörlő lehetne kívül is, bár ehhez a dizájnhoz nem illene, de nagyobb szükség lehetne a jó hűtésre, mint egy csörlőre. A szövegben az volt, hogy nem fért el, ez volt a gond.
  • Árpi #6 április 30. 12:20

    7
    @Inhouse: Hát nem is fért el. rotfl Na, de amúgy ezt írták, én meg fordítottam. :) " An interesting fact is that next to the huge engine the radiator did not fit. The problem was solved with four Volga coolers mounted horizontally above the wheel arches."
  • lacento április 30. 15:27

    8
    Ütős egy jószág. yeh
  • paraszt75 április 30. 18:07

    9
    "....mivel azóta az orosz közlekedési törvények annyit változtak, hogy már nem
    tudta forgalomba helyeztetni az autót."
    Oroszországban ez mekkora kamu, amilyen mozgó koporsókkal azok közlekednek ezt is be lehetett volna rendszámozni csak az emberünk szerintem addig politizált amíg kiesett a kosárból rotfl
  • syn7h37ic április 30. 18:17

    10
    A beltér akkor is ocsmány. ttipikus oroszos giccs, megfejelve a "minőséggel" Hogy néz már ki a kormány, és a műszerfal?#9
  • BitPork április 30. 20:59

    11
    Ez egy nagyon jó poszt lett- még több ilyet kérek szépen!
  • Grenadírf4ls #10 április 30. 21:50

    12
    @syn7h37ic: az a biztosítéktábla, az azért elég flegma így :D
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!