Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Az Objekt 775 szovjet kísérleti rakétás harckocsi (páncélvadász) volt, amelyet az 1960-as évek elején fejlesztettek ki a Cseljabinszki Traktorgyárban (CSTZ). Csak prototípusok készültek, sorozatgyártására nem került sor. Jellegzetessége volt az igen alacsony építés.

Története

A harckocsi tervezését 1962-ben kezdték Cseljabinszkben mellyel viszonylag hamar, másfél év alatt végeztek. Az első 775-ös 1964-ben gördült ki a Cseljabinszki traktorgyárból. Ekkor neki is álltak a gép tesztelésének. A teszteken hamar kiderült, hogy bár a tank lapos profilja hatalmas előnyt jelentene a harcmezőn, egyben ez is okozná a vesztét, mivel a kilátás, és a legénység elhelyezése, testhelyzete egyszerűen szörnyű volt.

Tudni kell, hogy a második világháború korai szakaszában sokszor 6-7 lövést is leadtak a német páncélosok az orosz T34-esekre, mire azok egyáltalán észrevették, hogy honnan lőnek a németek. Ennek oka a T34-esekből való borzasztóan rossz kilátás, illetve a képzetlen személyzet volt.

A második világháború későbbi szakaszában aztán, amikor már a németek is képzettebbek voltak, már 2-3 lövésből megsemmisítettek orosz harckocsikat 2 kilométeres távolságból.

Ebből tanultak az oroszok és többé nem engedélyezték olyan harckocsik gyártását, melyekből a kilátás nem elég jó, így épphogy elkezdődött, már le is állították a 775-ös sorozatgyártását.

Hogy pontosan hány darabot gyártottak, az rejtély, de a szám nagyjából 2 és 5 között lehet.

Az egyetlen megmaradt darabot Kubinkában őrzik.

Felépítése és tulajdonságai

Profilja

Ha a harckocsira ránézünk, az első ami rögtön feltűnik, az az extrém alacsony profilja, melyet úgy sikerült elérni, hogy a személyzetet fekvő testhelyzetbe kényszerítették. Valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy a tank gyártását lemondták, mivel ebben a testhelyzetben a személyzet teljesítőképessége egy esetleges harcban az idő előrehaladtával hatványozottan romlik.

Meghajtása

A tank felépítéséhez mérten a motorjának is különlegesen laposnak kellett lennie, de ehhez nem kellett újat tervezni, mivel már rendelkezésre állt az 1962-ben kifejlesztett T64-es lapos motorja, az 5TDF dízelmotor.

Torony és fegyverzet

Mint a teknő, úgy a torony is igen alacsony lett, melybe egy D-126-os huzagolt csövű, külön ebbe a toronyba tervezett automatizált rakétaindító lett elhelyezve, melyből lehet "Rubin" 4 kilométeres hatótávú és "Bur" 9 kilométeres hatótávú rakétát indítani. A Rubinnal maximum 4-5-öt, míg a Bur rakétákból maximum 8-9-et lehet indítani percenként.

A fő fegyverzet mellett még beszerelésre került egy 7,62-es koaxiális, a löveggel párhuzamosított PK géppuska is.

Páncélzata

Páncélzat tervezésekor figyelembe kellett venniük, hogy a tankot nem tudják olyan nagy és erős motorral ellátni, mint például a második világháború után gyártott T10-eseket, ezért kompromisszumot kellett hozniuk, és így csupán 120 milliméteres lett a harckocsi páncélzata, mely bár elsőre kevésnek tűnik, a felső frontpáncél erős döntésének köszönhetően nagyon nehezen lehetne csak átlőni. Az alsó frontlemezt és a torony frontját, azonban még egy a második világháborúban gyártott tank lövedéke is könnyedén átütné.

Védelmi rendszer

A 775-öst ellátták vegyi, biológiai, és radioaktív sugárzás elleni védelemmel. (CBRN)

Adatok

Típus: rakétás harckocsi
Fejlesztő ország: Szovjetunió
Formatervező: Paul Isakov

Gyártó: SZKB-75, Cseljabinszki Traktorgyár
Személyzet: 2 fő

Méretei és tömege

Hosszúság: 7,2 méter
Szélesség: 3,415 méter
Magasság: 1,755 méter
Tömeg: 36 tonna

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzata: 30-tól 120 mm, melynek anyaga hengerelt acéllemez.

Elsődleges fegyverzet: 125 mm-es D-126 huzagolt csövű rakétaindító (24 darab Rubin irányított páncéltörő rakéta, 48 darab Bur nem irányított páncéltörő rakéta)

Másodlagos fegyverzet: 7,62 mm-es PK géppuska

Műszaki adatok

Motor: 5TDF kétütemű dízelmotor
Teljesítmény: 700 lóerő (518 kW)
Hatótávolság: 500 km

Végsebessége: 70 km/ó

18 hozzászólás

  • Árpi 2017. január 18. 13:33

    1
    Amúgy lehetne vele kacsázni :D
  • Sheldon #1 2017. január 18. 13:45

    2
    @nagyarpi0011: grat grat Nagyon jópofa jármű ! Szegény Iván amikor traktort akart, alkatrészenként hazalopta a hozzávalót, de otthon, amikor összeszerelte, mindig tank lett belőle ... rotfl
  • Árpi #2 2017. január 18. 13:49

    3
    @kinglog2000: rotfl Ez jó volt ! rotfl rotfl
  • Sheldon #3 2017. január 18. 13:52

    4
  • Malac 2017. január 18. 14:16

    5
    Nem sokkal alacsonyabb ránézésre mint egy T 72.
  • ArkaChopa 2017. január 18. 16:35

    6
    Csak egy történet a hozzá nem értő személyzetről -
    A T-34 kezelési és használati utasítását a legszigorúbb titokként kezelték. Amikor átvette a személyzet és nem értett hozzá, maguknak kellett rájönni a dolgokra. Képzeljünk el egy parasztgyereket, aki még traktort sem látott, oszt most itt ez a vas wink. Ekkor el kezdtek reklamálni (gondolhatjuk mennyi sötétzárka lett belőle a lázadók részére). Mindaddig nem tettek semmi az illetékesek, míg az egyik alkalommal egyszerre 50db T-34-est hazavágtak. (Legtöbbször a kuplungokat égették le, és a váltót vágták gajra)
    Ekkora műszaki egység leírás már kiverte a biztosítékot, és nagy dírrel-dúrral kiadták a személyzetnek a használati utasításokat. Természetesen ember nem nagyon volt a betanításra, mert mindenkit a frontra küldtek, és előfordult, hogy a gyári munkásokat is, amitől szintén zűrzavar keletkezett a tankok gyártásában.
    Igazi szoci bürokrácia volt. :D
  • Matula 2017. január 18. 18:42

    7
    A második világháború későbbi szakaszában aztán, amikor már a németek is képzettebbek voltak, már 2-3 lövésből megsemmisítettek orosz harckocsikat 2 kilométeres távolságból.

    (Ebből tanultak az oroszok) rotfl és többé nem engedélyezték olyan harckocsik gyártását, melyekből a kilátás nem elég jó. Ahhoz képest 17 év telt el a második világháború óta de belekezdtek a gyártásába) :D így épphogy elkezdődött, már le is állították a 775-ös sorozatgyártását. Jó lett a posztod, de ki kellett ragadni ezt :beer:
  • Árpi #5 2017. január 21. 21:41

    8
    @Malac: Hát pedig van közte 70 centi.
  • Árpi 2017. január 21. 21:41

    9
    (kb.)
  • Árpi #6 2017. január 21. 21:42

    10
    @ArkaChopa: Igen, igen. Tudok ezekről, olvasgatok azért :) De azért köszi ! :D
  • Árpi #7 2017. január 21. 21:45

    11
    @Matula: Nem telt el 17 év :) Már a T54 -1947-esen, de sőt, már a '46-os IS-4-esen is nagy szempont volt a jó optika és a kilátás. :)
  • Árpi #7 2017. január 21. 21:46

    12
    @Matula: Meg már a T34-85-ön is javítottak. Meg az IS-3-on is. :) Bár lehet rosszul értelmezem, amit mondasz, gondolom te a gyártás elkezdésére gondolsz. No igen, az mondjuk vicces, hogy elkellett kezdeniük, hogy meg tudják ítélni milyen lesz rotfl
  • Matula #12 2017. január 21. 21:49

    13
    @nagyarpi0011: A lényege a kommentemnek, hogy már tudták előre mi a hiba, de mégis évekkel később elkövették.
  • Árpi #13 2017. január 21. 21:55

    14
    @Matula: Hát de tegyük hozzá, hogy ők egy külön faj, ők a Blyatsapiensek rotfl :D
  • Matula #14 2017. január 21. 22:00

    15
    @nagyarpi0011: Néztem jópár filmet a T-34-ről de valahol egy jó harckocsinak jellemezték. Igaz a Tigriseket nemtudták lenyomni, de fürgék voltak és új technikával voltak felszerelve, pláne rohadt sokat gyártottak belőle. Ez olyan mint az AK-47, nem pontos, de erős fegyver és elterjedt a világon. Pár éve olvastam valahol, hogy 30 ezer ftból előállitható olcsó gépkarabély ami megbizható.
  • Árpi #15 2017. január 21. 22:19

    16
    @Matula: Igen, így volt, a darabszám győzött. Ez igaz az amerikai Shermanekre is. Puhák voltak, a lövedékük átütése is kAlap szar volt. Egyedül a Firefly, ami már ért valamit a 185-mm-es átütésével, de mindeddig csak úgy hullottak eredmények nélkül az amcsi tankok. A németek a H1-el 1,5-2 kilométerről 2-3, 4-5 lövéssel kiszedték őket, nem is beszélve a Tiger H2-esről, amivel több, mint 3 kilométerről is öltek meg tankokat. Ráadásul a Shermanak a csillagmotorjaikkal nagyon megbízhatatlanok voltak, hamar melegedtek. A megbízhatatlanság mondjuk igaz a németekre is. (meglepő módon)
    Olvastam egy német katona naplójában, hogy volt olyan, hogy 3-szor kellett tankot cserélniük, mire elérték a frontot, mert valami meghibásodott, a legnagyobb odafigyelés és karbantartás ellenére is. De ha elérték, akkor.... Csit-csat-dirr-durr. A T34-esek viszont megbízhatóbbak voltak, ha hozzáértők keze alatt volt. Plusz az oroszok okosak voltak, nem gyártottak mindig új alkartészeket, hanem több harckocsihoz is felhasználták ugyan azt, lásd: KV-1 - SU-152, IS-1 - ISU 152, T34 - SU-85, ezeknek mind ugyan az volt a teknője, azaz az alváza. Még a lövegek is sokszor ugyan azok voltak. Míg a németek szinte minden harckocsihoz újat gyártottak. Csak egy-két gépnek volt ugyan az a lövege, mint a Tigrisből a Henschel és a Porsche tornyosnak a KwK 43-as, vagy a Hetzernek és a Jagdpanzer IV L/48-nak PaK 39. A németek rengeteg hibát elkövettek, köztük, hogy rengeteg új gyárat és a mindig új alkatrészeket gyártó gépeket építettek. Aztán amikor lebombázták a gyáraikat, akkor baszhatták az egészet... Ez volt például a Jagdtigernél is...
  • Árpi 2017. január 21. 22:19

    17
    egyessel*
  • Jabberwoky 2017. október 28. 07:40

    18
    Nem tudom hová tenni a dolgot a német katona naplójában irtakkal kapcsolatban.... Elindult a frontra pl. Berlinből. Zötyög a tankkal amikor Bécsben durrrrrrr..... Elszállt a motor... Facebook rá ír a Berliniekre hogy baj van küldjenek egy másik tankot. Meg is érkezett a tank a tehervonaton.... Újra úton van Metzger úr Zötyög tovább, a csodálatos új harckocsi eszi a kilométereket amikor újra be ütött a szar..... Viberen felhivja a Berlinieket hogy elhagyta a váltót a Debreceni nagy kanyarban...... Semmi baj a vonat nem vár... Meg is érkezett az új vas. Már indult is tovább a Panzer 3.0....... Amikor ismét nagy csattogas recseges.... Szentpétervár belvárosában el tört a vezermu tengely... Semmi baj. Nem törődve a magas rooming díjjal idegbol felhivja IPhone 18 árról a Fuhrert hogy ne baszakodjon vele adjon normális tankot. Ami még is érkezik a vonattal 2 héten belül... Metzger úr belül és látja hogy ajándék rezgés csillapító kispárna is van az ülésben... Mosollyal az arcán érkezik meg Moszkvába és lövi Iván elvtársat..... A kérdésem miért ment Tankkal miért nem vitték egyből oda a tankot vonattal és csak ott ül bele?
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!