Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Az M1 CATTB (Component Advanced Technology Test Bed) az Abrams harckocsik további fejlesztéseinek lehetőségének vizsgálatára szolgáló prototípus gép volt.

A '80-s évek közepén már látták az amerikaiak, hogy az M1 Abrams hamar elégtelen lehet a páncélvédettségét és a fegyverzetét tekintve más országok páncélosaival szemben, illetve a többnyire Nyugat-Németországban végzett menettesztek megmutatták a tank egyik nagy gyengeségét, a turbina hatalmas fogyasztását és hajlamosságát a károsodásra. Ezeket a hátrányokat tartották szem előtt, amikor megalkottát a CATTB-ét.

1984-ben készült kép egy M1 Abramsről Németországban.

Elsősorban a vegyes üzemű turbina lecserélése volt a cél, ezért az alváznál kezdték az átalakítást. A Honeywell AGT1500 turbinát egy valamivel gyengébb, Cummins XAP1000 dízelmotorra cserélték.

Az AGT1500 turbina.

És bár utóbbi 50 lóerővel gyengébb volt az előbbinél, a hűtőrendszert úgy alakították át, hogy annak az üzemeltetése már csak 120 lóerőt vett el a korábbi 240-hez képest, így annak ellenére, hogy kicsit gyengébb volt a dízelmotor a turbinanál, a harckocsi meghajtására mégis több erő maradt.

A Cummins XAP1000 dízelmotor makettje.

E mellett a helyigénye is kisebb volt, így további lőszertárolókat alakíthattak ki az alváz hátsó felében.

A lőszertárolók a CATTB-ben.

A tárolókra pedig nagy szükség is volt, mivel a 105 mm-es löveget 140 mm-esre cserélték, aminek a hatalmas lövedékeit kézzel igen nehéz lett volna betölteni a závárzarba, ezért egy öntöltő berendezést is beépítettek az XM291-es löveg mellé. Az öntöltő a torony hátuljában kialakított tárakból nyerte a lövedékeket, melyeket a legénység az alsó lőszeres rekeszekből tudott pótolni.

Az XM291 löveg.

A 140 mm-es APFSDS lövedék átütőereje csaknem a kétszerese volt a 105-ösének. Gyakorlatilag nem lett volna harckocsi akkoriban, amit nem tudott volna bárhol beütni ez az iszonyatos lövedék.

Egy 140 és egy 120 mm-es lövedék. (Szárny-stabilizált Leválóköpenyes Páncéltörő Lövedékek. )

De nem elég csak a fegyverzetre fókuszálni, hiszen találat is érhet, illetve ér is egy tankot általában egy küzdelem során. Épp ezért a torony páncélvédettségét több, mint a kétszeresére növelték. A szegényített uránium és hengerelt acél lapokból álló toronypáncél átmérője elérte a 1270 mm-es vastagságot is, ami kinetikus energiájú lövedékekkel szemben több, mint 900 mm-es védettséget biztosított.

Az alváz frontpáncélja nem volt ennyire megerősítve, de az is bő 600 mm-es effektív védettséget nyújtott, ami bőven elég lett volna a más országok által használt lövedékekkel szemben.

Mint az jól látható, a torony páncélzatát igen komolyan kibővítették.

Végül egy év után 1988-ban leállították a tank fejlesztését, mert egyszerűen túl drága lett volna a gyártása. Sok másik hátrányáról, mint az elégtelen lőszerjavadalmazásról vagy a túl nagy össztömegről nem is beszélve.

Adatok

Személyzet: 3 fő (Parancsnok, irányzó, vezető)

Méret és tömegadatok

Alváz hossza: 7,93 m
Szélessége: 3,66 m
Magassága: 2,44 m
Súlya: 70 tonna (16 tonnával több, mint a sima M1 Abrams)

Páncélzat

Típusa: Kompozit páncélzat szegényített uránium és acél felhasználásával

Effektív páncélvastagság kinetikus energiával pusztító lövedékekkel szemben:
-Torony: 900 mm
-Alváz: 600 mm

Fegyverzet

140 mm-es huzagolatlan XM291 löveg
Lőszerjavadalmazása: 36 db

Meghajtás

Motor: Cummins XAP1000
Teljesítmény: 1450 le
Sebességváltó: Allison DDA X-1100-3B

Üzemanyagtank: 1900 l
Hatótáv: 426 km
Végsebesség: 67 km/ó

Forrás:

-zen.yandex.ru/media/kitchenmag/m1-abrams-cattb-amerikanskii-tank-so-140mm-pushkoi-5af54d4ad7bf21907250ff13

-soapbox.manywords.press/2017/12/19/m1-cattb/

-globalsecurity.org/military/systems/ground/cattb.htm