Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Az eddigi legkedvencebb posztom !!! :yeah: :love:

A VEB Industriewerke Ludwigsfelde nevű gyár, a KGST talán akkori legmodernebb teherautó-gyár alapkövét 1964-ben rakták le, a Berlintől pár tucat kilométerre lévő, a háború után elpusztított korábbi Daimler-Benz repülőgép-motor gyár helyén. Korábban hajómotorok, mindenféle ipari masinák, robogók készültek itt, mígnem az új csarnokban 1965-ben elkezdték gyártani a szocialista teherautóipar új büszkeségét, az IFA W50 nevű teherautót.
A kocsi elődjének az S4000 tekinthető; bár ezt a négytonnás, hatliteres négyhengeres dízellel szerelt csőrös teherautót még egy egész másik gyárban, Werdauban gyártották. (Érdekesség, hogy a W50-ből a "W" Werdaut jelenti, noha a W50-esek mindig is Ludwigsfeldében készültek.) Az S4000-est pedig a H3A típusból fejlesztették a keletnémet mérnökök, amit viszont még Zwickauban, a Horch üzemben gyártottak, kezdetben Horch emblémával. Ez a 3,5 tonna teherbírású csőrös modell még a háromtonnás H3 (Horch, 3 tonna) utódja volt – amit pedig a háború elején készült, a Horch márkát is magába foglaló Auto Union AU1500 nevű másfél tonnás autó műszaki alapjaira terveztek.
A W50 hasznos terhelhetősége öt tonna – azért ennyi, mert az '50-es évektől egy KGST-egyezmény valamiért ennyiben korlátozta a keleti blokkban készülő teherautók maximális teherbírását. Az alapkivitelben a korábbi hatliteres négyhengeresből a furat megnövelésével 6560 köbcentisre puffasztott, 90-ről 110 lóerősre erősített motor ketyegett.
A vízhűtéses, centrifugál-előszűrővel kiegészített olajos légszűrős motort az autó hossztengelyétől jobbra, hét fokban döntve szerelték be. A fékrendszer működéséhez szükséges sűrített levegőt dugattyús kompresszor termelte, de az IFÁ-n kipufogófék (bubu) is van, a gázpedál mellett, lábbal kapcsolható. Az egytárcsás száraz kuplung mögé ötfokozatú, az 1-est és rükvercet kivéve szinkronizált kézi váltó került.
A kardántengely innen a merev hátsó hídhoz viszi a nyomatékot, az IFÁ-hoz a kezdetektől opciós extra volt a kézzel kapcsolható differenciálzár. Elöl-hátul laprugókon ring az IFA, a ringást kezdetben csak elöl csökkentette teleszkópos lengéscsillapító. Az IFA legtöbb alkatrésze jóindulatúan túlméretezett, ezért is nyom üresen négy tonnát az autó.
Az alapkivitel fix platós felépítmény volt, de készült IFA billenthető platóval, mindenféle munkagépes kivitelben, dupla fülkével, sőt, nyergesvontató kialakításban is. Egy alap-IFA hivatalos végsebessége 83 km/h volt, a gyári fogyasztási adat pedig 20-25 liter százon. Ez a két érték persze nem összeegyeztethető egymással, a gyakorlatban terhelten 25 liter a minimum fogyasztás.
1967-től MAN-licensz alapján készült, 125 lóerős motorra cserélték a blokkot, 1969-től jött a nyerges változat, majd dinamó helyett generátor került a tömpe orr mögé. Az autót aztán hébe-hóba modernizálta a gyár, az utolsó szériás IFA kormányműve már nem csigás, hanem golyópályás, hátul elvileg aláfutás-gátló lökhárítónak kellene óvnia a kocsit utolérő személyautósokat (ezt az újítást a '80-as években vezették be).
25 év alatt 571.800 példány készült az IFA W50-ből. Az utolsó három évben párhuzamosan készült mellette a hattonnás, L60 jelzésű, kicsit áttervezett orrú, 180 lóerős, hathengeres, kilencliteres, de még mindig szívómotorral szerelt, nyolcfokozatú váltós változat, de a rendszerváltást ez sem élte túl. Még megpróbálkoztak egy Mercedes NG fülkés IFÁ-val, de a sorozatgyártás sosem indult el Ludwigsfeldében. Helyette igazi Mercedes LN2-eseket kezdték itt gyártani, az IFA pedig sajnos történelemmé vált.
Adatok
Motor:
1965-től '66-ig: 6000 köbcentis, négy hengeres, R4 dízelmotor.
1966-tól '67-ig: 6.500 köbcentis, négy hengeres,4 KVD 14,5/12 dízelmotor.
1967-től 6.560 köbcentis, négy hengeres, 4 VD 14,5/12-1 SRW dízelmotor.
Teljesítmény:
R4: 90 lóerő (66 kW)
4 KVD 14,5/12: 110 lóerő (81 kW)
4 VD 14,5/12-1 SRW: 125 lóerő (92 kW) és 422 Nm.
Hossza: 5830 mm
Szélessége: 2500 mm
Magassága: 2630 mm
Tengelytáv: 3200 mm
Fordulókör: 14,2 méter
Menetkész saját tömeg: 4 tonna
Teherbírása: 5 tonna
Megengedett együttes tömeg: 10 tonna
Vontatható tömeg közúton/terepen: 8000/5000 kg
Végsebesség: 83 km/h
Üzemanyag-fogyasztás: 20-29 liter/100 km
Indító berendezés: mágnesszelepes hidegindító
Tengelykapcsoló: WR-50-60 K, egytárcsás, száraz
Sebességváltó fokozatok száma: 5+1, 2-5 fokozat szinkronizált
Terepváltó: összkerékmeghajtást is kapcsolja, osztóműve forgatónyomaték kiegyenlítővel, pneumatikus kapcsolással.
Billentő berendezés: hidraulikus fogaskerék-szivattyúval, kapcsoló és nyomáshatároló szeleppel, teleszkópos munkahengerrel.
Rakterület: 7 négyzetméter
Raktérfogat: 6 köbméter
Folyadékkapacitási adatok
Üzemanyagtartály: 150 l
Hűtőrendszer: 30,0 l
Motor kenőrendszer: 16,0 l
Befecskendező szivattyú: 1,0 l
Levegőszűrő: 1,4 l
Sebességváltó: 9,0 l
Kormánymű: 6,0 l
Hidraulikus rendszer: 15,0 l
Villamos berendezések
Névleges feszültség: 12 V
Akkumulátor: 2 db 12 V (135 Ah)
Generátor: 12 V (500 W)
Indítómotor: 24 V 2,9 kW (4 LE)
Pótkocsi csatlakozó: 7 pólusú

32 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!