

A VsKfz a német "Versuchs Kraftfahrzeug"-ot rövidíti, mely magyarul a "teszt jármű"-t jelenti.
Az első világháború után a taposóaknák egyre elterjedtebbek lettek, ezek ellen sokféle módon próbáltak meg védekezni, mint például a harckocsik elé kötött láncokkal, kerekekkel, vagy akár külön erre készült járművel, amely a saját "testét" használva robbantja fel az aknákat. Ilyennek tervezték a VsKfz 617-est is.
A második világháború első felében az Alkett, a Krupp, és a Mercedes-Benz közösen vágott bele ennek a furcsa gépnek a megtervezésébe. Sajnos a világháború alatt rengeteg dolog megsemmisült és nincs ez másként a VsKfz 617-es fejlesztéséről szóló papírokkal sem. Annyit azonban lehet tudni róla, hogy (mint ahogy az látszik is) a traktorok formáját vették alapul. Ennek oka talán a traktorok jó terepjáró képessége lehet, bár ez a három kerekes megoldás miatt nyílván sokkal rosszab, mint egy rendes traktornak. (Ez később be is bizonyosodott. )
Nem tudni mikor kezdték el építeni, csupán annyit, hogy az Alkett építette meg a Berlini gyárában és 1942-ben lett kész. A gépet 10 és 40 milliméter közötti vastagságú páncéllal látták el. Magától értetendő, hogy a legvastagabb, azaz 40 milliméteres páncél a gép hasára és orrészére került, míg a legvékonyabb 10 milliméteres a tetejére. Az önvédelem érdekében ellátták a gépet egy Panzer I-es tornyával, melyben kettő darab 7.92 mm-es MG34-es foglalt helyet. Érdemes megemlíteni, hogy (ha) sorozatgyártásba került volna a gép, akkor a tervek szerint már Panzer II-es tornyot tettek volna rá, amiben egy 20 milliméteres KwK 30 L/55 löveg lett volna.
Amint elkészült a különös jármű habozás nélkül alávetették a teszteknek egy Kummersdorfi területen. A próbák alatt elért eredmények lesújtóak voltak. A VsKfz 617-es túl lassan fordult, és haladt terepen, ahhoz, hogy legyen értelme kiküldeni a hadszíntérre. Tudták, hogy nem lenne jó semmire, így a további fejlesztéseket azonnal leállították és a gépet egyszerűen hátrahagyták a harckocsik kipróbálására használt földterületen. (Itt találták meg később a bevonuló szovjet csapatok 1945-ben és innen szállították el 1947-ben Kubinkába, ahol jelenleg is megtekinthető. )
Fejlesztő: Alkett, Krupp, Mercedes-benz
Gyártó: Alkett
Gyártási darabszám: 1
Súlya: 50 tonna
Hossza: 6,28 m
Magassága: 2,90 m
Szélessége: 3,22 m
Páncél: 10-40 mm
Fegyverzet: 2 darab 7.92 mm-es MG34-es géppuska.
Forrás: strangevehicles.greyfalcon.us, oldmachinepress.com, blog.tankpedia.org.
ArkaChopa 2017. augusztus 7. 05:00
15