Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.

Története

A T32 kifejlesztésének (nem közvetett) okát a D-napra lehet visszavezetni, azaz ha ennél is pontosabbak akarunk lenni az okot illetően, akkor a német lövegekre.

A német lövegek, mint a Pak, vagy a KwK hihetetlenül pontosak és erősek voltak. 1944-ben már olyan lövegeket fejlesztettek, amelyeknek nem állt ellen egy ellenséges harckocsi páncélja sem. Az amerikaiak pedig már a normandiai partraszállás elgondolásakor tudták, hogy a jelenleg szolgálatban lévő harckocsijaik, mint az M4 Sherman, nem lenne elég erős páncélzatú egy ilyen közvetlen és kis távolságon zajló csatához.

Az elgonolás tehát innen ered. Kellett egy olyan harckocsi, melynek a páncélja akár 10 méteres távolságból is kibírja a német lövegek erejét.

Az első fejlesztések egy ilyen páncélos megalkotására már 1944 elején megkezdődtek, melynek eredményeként elkészítették a T29-es nehéz harckocsit és annak változatait. A tesztek azonban bebizonyították, hogy ezeknek a páncélzata közel sem lenne elegendő, így hát tovább folytatták a tanulmányokat és az M26 és Jumbo tankok harci tapasztalatai alapján megtervezték a T32-t.

Az első terveket 1945. február. 8-án nyújtották be az amerikai hadseregnek, mely terveket márciusban el is fogadtak. Április közepére majdnem teljesen elkészült az első makett, de ez után valamilyen okból jegelték a terveket. (Talán a háború végéhez közeledvén a hadsereg másra fordította erőit ?) Így, majd egy évvel később és immáron a háború vége után 1946 elején tértek vissza a tervekre. Az első darab végül január 15-én lett kész.

(Mint ahogy azt fentebb olvashatjátok, a harckocsi nem készült el a háborúban, így végül a D-napon, azaz a normandiai partraszálláson sem vett rész. Ezt pótolandó, kiegészítő páncélzattal láttak el sok harckocsit. )

A tank első ránézésre jó volt, de nem elég jó. Volt ugyanis két nem túl nagy gyengepontja; egy a tornyon és egy a teknőn. Mivel elsőkörben a torony terheléses tesztjet végezték, így előszőr az derült ki, hogy a harckocsi tetején lévő vékony sáv, mely a búvónyílások előtt helyezkedik el, bár nem túl nagy és nem könnyen, de mégis belőhető. Ennek okán a tornyot újratervezték és a régebbi T99E2-es típusszámú tornyot a következő harckocsin az újabb T119-es toronyra cserélték.

A torony immáron jó volt, nem volt szemből gyengepontja, de a teknőn volt egy homlokgéppuska, melynek megtervezésekor valószínűleg nem gondoltak bele, hogy az egy igen "nagy" Achilles sarka lesz a harckocsinak.

A teknő elejét újra kellett tehát tervezni, mely tervekben már nem szerepelt a frontpáncélba beépített géppuska, illetve az első lemezt még 4 fokkal jobban, egészen pontosan 58-fokban megdöntötték és az új típusnak a T32E1-es nevet adták.

Végül ebből a tíbusból is csak kettő darab készült el. Az egyik, azaz az első darab 90 mm-es T15E2 löveggel, míg a második egy 105 mm-es T5E1-es nagyobb átütőerővel rendelkező ágyúval.

Végül a harckocsi terveit elvetették és az elkészült darabokat selejtezték.

Szerkezete

(Mivel fentebb a páncélzatra és a fegyverzetre már kitértem, így itt inkább csak a meghajtásról lesz szó. )

A T32-es egy kicsit olyan volt, mint egy öszvér, mivel a teknőjének kialakítása leginkább az M26-os harckocsi aljára hasonlított, de motorikusan a T29-es megoldásait örökölte.

A tank erejét egy 750 lóerős Ford motor biztosította, mely a hatalmas erőt egy EX-120-as sebességváltón keresztül juttatta a lánckerekekhez. Ennek a sebességváltó típusnak az egyik különlegessége, hogy magába foglalja az osztóművet is. Nem mellesleg ez volt az első olyan harckocsi, melybe ezt az újfajta váltót szerelték be. Illetve ez volt az első olyan osztómű, mely képes volt egyszerre egymással ellentétes irányba forgatni a lánctalpakat, így sokkal gyorsabban tudott a harckocsi egy helyben megfordulni. Ezelőtt csak úgy tudtak fordulni a harckocsik, hogy az egyik lánctalpat befékezték és csak a másik forgott.

(Ennek az újításnak köszönhető, hogy ma az összes lánctalpas gép képes egy helyben forogni. )

Adatok

Gyártási darabszám: 4
-T32 (2)
-T32E1 (2)

Gyártási időpont:
-No.1: 1946.január.15
-No.2: 1946. április.19
-No.3: 1946.május.14
-No.4: 1946.június.19

Személyzet: 5 fő
-vezető
-parancsnok
-irányzó
-kettő töltőkezelő.
(A sima T32 esetében egy töltőkezelő és egy homlokgéppuskás. )

Méret és tömegadatok

Tömeg: 54,430 kg (A T5E1 löveggel készült változat tömege körülbelül 800 kg-al volt több. )

Hossza:

-löveggel:
10,84 m (T15E2)
11,27 m (T5E1)
-löveg nélkül: 7,07 m

Szélessége: 3,77 m
Magassága: 2,81 m

Páncélzat

Torony

Toronyfront: 298 mm
A torony első oldala: 197 mm
A torony hátsó oldala és hátulja: 152 mm
Lövegköpeny: 298 mm

(Egyes részeken, ahol a rétegek lefedték egymást majdnem elérte a páncélzat a 600 mm-ert is !)

Teknő

Felső frontlemez: 127 mm (A T32-őn 54 fokban, a T32E1-en pedig 58 fokban döndve. )

Alsó frontlemez: 95 mm 59 fokban döntve.
A teknő oldala: 76 mm
Hátulja: 51 mm

Fegyverzet

Elsődleges:
-T15E2 90 mm-es L/73 löveg
-T5E1 105 mm-es L/65 löveg

A lövegek adatai

T15E2

Tömeg: 1.551 kg
Hossza: 6,93 m
Csőhossz: 6,3 m
Tűzgyorsaság: 4 lövés/perc
Csőtorkolati sebesség alap AP lövedékkel: 975 m/s


T5E1

Tömeg: 2.383 kg
Hossza: 7,53 m
Csőhossz: 6, 83 m
Tűzgyorsaság: 6 lövés/perc
Csőtorkolati sebesség alap AP lövedékkel: 945 m/s

(Magyarázat: az "AP" jelentése Armor-Piercing, ami magyarul páncéltörő lövedéket jelent. )

Másodlagos fegyverzet

T32:

1 darab Browning .50 (12.7 mm-es) nehéz géppuska
2 darab Browning .30 (7.62 mm-es) közepes géppuska

T32E1:

1 darab Browning .50 (. .. ) nehéz g.
1 darab Browning .30 (. .. ) közepes g.

Meghajtás

Motor: Ford GAC V12
Teljesítmény: 750 lóerő (570 kW)
Fajlagos teljesítmény: 14,36 le/t (10,71 kW/t)

Sebességváltó: EX-120-as kereszt-irányú nyomatékváltó.
Felfüggesztés: Torziós rugók

Hatótávolság: 160 km (műúton)
Végsebesség: 35 km/ó

11 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!