Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Brutális gépek! :yeah:

A Rába cégbejegyzés szerinti nevén a Magyar Vagon és Gépgyár nevet viselte, amely először a vasúti járműgyártásban majd teherautók, kamionok, futóművek illetve diesel motorok gyártásában szerzett világhírnevet és elismerést. A járműgyártás és mezőgépgyártás házasságát évtizedek óta több vezető világcégnél meglehetett figyelni. A két fajta tevékenység együttes folytatásának nálunk is vannak hagyományai. A Magyar Vagon és Gépgyár Hanomag W.D. Német licenc vásárlással 1914-ben valósította meg a K-1 és K-11 típusú motoros ekék gyártását. A gépgyár 40 lóerős Rába motorekéje 10 óra alatt 7-8,5 holdat tudott fölszántani. Már az első világháború előtt keresettek voltak a Német gyártók által kifejlesztett motorekék. Ezek a merev tengelyű, a munkagéppel összeépített erőgépek könnyebbek, mozgékonyabbak és olcsóbbak voltak (beszerzési ár, fenntartási költség vonatkozásában) az egyéb szántógéprendszereknél. A kis fogyasztású motorekék a háború idején különösen fontosakká váltak. A Rába kistraktor kéthengeres, négyütemű benzin vagy petróleum üzemű motorral készült. A Magyar Vagon és Gépgyár Rt. 1930-ban jelentkezett a Rába kistraktorral. Az új konstrukció hiánypótló volt a hazai piacon, a kisebb mezőgazdasági üzemek erőgépellátását szolgálta, és a Rába-15 nevet viselte A győri kistraktor 15 lóerős benzin vagy petróleum üzemű motorjával, 900 kg-os önsúlyával és kedvező árával- amely a 20-24 lóerős traktorokénak a felét tette ki - versenyképes termék volt. Elterjedését egyrészt a világgazdasági válság következtében összeomló piac, másrészt a gép szolgáltatásainak szűkössége (előremenetben csak egy sebességgel rendelkezett, vontatásra nem volt alkalmas) akadályozta meg. Mindössze 45 darab készült belőlük. Az 1924-ben megszületett Rába Mindenes kistraktor, melynek gyártását és értékesítését csak az 1930-as években tudták megkezdeni. A Rába, a kistraktorok hiányosságain okulva, erősebb és nagyobb tudású benzinmotoros erőgépet épített. A 20-25 lóerős Rába Mindenes traktor már négyfokozatú sebességváltóval rendelkezett. Gumikerekei és megnövelt sebessége révén alkalmas volt vontatásra is. Győr ennek ellenére sem vált a traktorgyártás fellegvárává, hiszen 1944-ig csak mintegy 250 traktort készítettek. A második világháborút követően a gyár államosítása után a járműgyártás fellendítése került újra a középpontba és a mezőgazdasági erőgépek gyártását teljesen abbahagyták. Időközben a Magyar mezőgazdaság jelentős fejlődésen ment keresztül. Kialakult a nagyüzemi gazdálkodás, megalakultak a Termelő Szövetkezetek és az Állami Gazdaságok, illetve a több gazdaságot átfogó termelési rendszerek, amelyek munkája nyomán elismerésre méltóan növekedtek a termelési hozamok.A mezőgazdaságban végbement szervezeti változások a termelési eredmények, azok stabilizálásának és továbbfejlesztésének igénye újfajta, hazánkban eddig nem látott mezőgazdasági termelő eszközök használatát és gyártását követelte meg. A kialakult helyzetben a mezőgazdasági termelési rendszerek és az állami irányítás kérésére (utasítására) a Rába 1974-es év végén újra mezőgazdasági erőgépek gyártását kezdte meg az amerikai Steiger Cougar II traktor kooperációs gyártásával, A Rába-Steiger 245 traktor szériagyártása még a központi gyárban indult, de a sorozatgyártást a nemzetközi hírű Vörös Csillag (korábban HSCS) Traktorgyár kispesti gyárában folytatták 1975 közepétől. A Rába-Steiger a nagyüzemi talajművelés meghatározó jellegű erőgépe lett. Forgalmazása és használata szükségszerűen erősítette a Rába és a mezőgazdasági szervezetek, a termelési rendszerek üzleti és műszaki kapcsolatát. 1976-os év végén megjelent a Rába-180-as univerzális, korszerű négykerékmeghajtású, többcélú eszközhordozó erőgép. A kispesti gyár 1977 augusztustól állt át az Rába-Steiger gyártásáról az új Rába-180-asok előállítására és közel másfél év alatt, összesen 605 darabos szériát készítettek belőle. A 180-as típus megépítésével közel egy időben elkészítették a Rába-500 traktor prototípusát, melyet 1977 tavaszán mutattak be először. Dupla, egyenként 245 lőerős motorral készült, így a közel 17 tonnás gép 490 lőerős volt. 1978-ban a Rába MVG.–hez csatolták üzemegységeivel együtt a Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyárat, ahol IH licenc alapján gyártottak nagy teljesítményű erőgépekhez megfelelő munkaszélességű eszközöket. 1979-ben bemutatkozott a Rába-Steiger új 250 és 360 lóerős változata, sőt a Rába-S. 250 nagysorozatú gyártását elkezdték a kispesti üzemben, de rákövetkező évben egy tucatot a 360-asból is készítettek az IKR Bábolna rendelésére. 1982 júliusában, a kispesti üzemből a traktorgyártás Győrbe, a központi gyárba költözött. A Győr-i gyár a 80-as években kb. 100-200 darab Rába-Steiger erőgépet gyártott évente, amelyek döntő többsége itthon állt munkába. Az 1984-es év elején az új Rába D11 TL motor kipróbálásra került a Rába-Steiger erőgépekben is. A három új prototípus motorral szerelt traktor a Rába-Steiger 280 jelzést kapta és rajtuk került bevezetésre szériában az új traktor futómű is. Ekkortól kezdődött el az új Rába-15 kistraktor gyártása is, amelyből több ezer darab készült és rendkívül népszerű lett hazánkban. Az 1985-ös OMÉK-on bemutatkozott a fentebb említett Rába D11 TL típusú új motorral szerelt, teljesen új konstrukciójú korszerű nagytraktor, a Rába-300 erőgép. A hazai formatervező által megálmodott külsővel rendelkező traktorból, a bemutatkozás évében három prototípus készült, majd 1987 elején egy 12 darabból álló kis sorozatot is készített a gyár.Az 1990-es év végén a gyár átmenetileg befejezte a Rába Steiger traktorok gyártását és más import traktor forgalmazásában látta a jövőt. Szűk három év szünet után 1993-ban újra beindították a Rába-250 traktor gyártását 3 db traktor elkészítésével, 1996-ban már 30 korszerű Rába D10 TL motorral szerelt 250-es készült. 1997-ben 35, 1998-ban 20, 1999-ben pedig 5 darab erőgépet gyártottak, igaz ekkorra már egy 320 lóerős típussal is kiegészült a választék. Az utolsó erőgépek 2002-ben hagyták el a gyárat.2003-óta a Rába átállt speciális gépkocsik gyártására a honvédség számára.
:beer:

54 hozzászólás

  • ulaci79 #24 2016. január 22. 20:19

    30
    @Ruszki:

    Aha,szóval Rábáztál.........felénk elég kemény gyerekek a Rábások,mint a linken is látható. www.keptelenseg.hu/kozlekedes/a-rabas-tolja-70207…

    És Te??? :) :)
  • qqriq64 #29 2016. január 22. 20:33

    31
    @nagyarpi0011:
    Na szóval...
    A Rába 15 fasza kis traktor volt. Olasz 18lóerős Lombardíni motor volt benne.
    A Rába 180 a világ egyik legszarabb traktora. A kutyának se kellett így csak úgy tudták eladni hogyha például egy TSZ rendelt néhány kombájnt akkor venni kellett neki egy 180-ast is. Félreállították a gépudvarban aztán ott ette meg a fene.
    A bátyám 15 évig volt Rábás 320assal.

    Az IKR egyébként Iparszerű Kukoricatermesztési Rendszert jelent.
    Az a lényege hogy időjárásra érzéketlen fajtákat nemesített ki a Martonvásári Kutatóintézet és egy meghatározott technológia szerint művelték a földet. Így egyenletes(iparszerű) hozamokat értek el a száraz években is.
  • Árpi #31 2016. január 22. 20:47

    32
    @qqriq64: Basszus, Te mindig hozzá tudsz tenni valamit a posztokhoz. :D grat
  • Árpi #31 2016. január 22. 20:48

    33
    @qqriq64: Am tényleg akkora szar volt? És miért?
  • qqriq64 #32 2016. január 22. 21:39

    34
    @nagyarpi0011:
    Eredetileg traktorosiskolába jártam.
  • qqriq64 #33 2016. január 22. 21:44

    35
    @nagyarpi0011:
    Megbízhatatlan volt rossz volt a súlyelosztása valamint a kategóriájában a 100-200lóerős gépek között klasszisokkal jobbak voltak például a Zetor Crystal-ok vagy az orosz T-150esek
  • qqriq64 #32 2016. január 22. 21:49

    36
    @nagyarpi0011: Amúgy dolgoztam a Zetor gyárban is Brno-ban. Ugyan csak két hetet szakmai gyakorlaton de jó volt.
  • qqriq64 #32 2016. január 22. 21:50

    37
    @nagyarpi0011:
    Valmint egy bábolnai gépkiállításon láttam azt a traktort amelyik magyarországon rekordot döntött mert fődarab megbontás nélkül 20ezer üzemórát ment.
    John Deere.
  • Árpi #37 2016. január 22. 22:04

    38
    @qqriq64: Hát nem semmi! grat És a traktoros sulit be is fejezted vagy abbahagytad? :)
  • qqriq64 #38 2016. január 22. 22:40

    39
    @nagyarpi0011:
    Persze hogy befejeztem. Okleveles TSZ traktoros vagyok.:)))))
    Jogosítvány F kategória. MG vontató nehézpótkocsival.
  • Árpi #39 2016. január 22. 22:46

    40
    @qqriq64: És mond, mi mindenre van még jogsid? :D Egyébként látom Te is nagyon szereted a gépeket, meg hát ugye te is nehézgépes vagy. Volt úgy, hogy bántad, hogy ez lettél? Nem akarok tolakodni, csak kiváncsi vagyok. :D Mert pl apám megutálta a kamionos szakmát. Rengeteget volt úton távol a családtól stb...
  • qqriq64 #40 2016. január 22. 23:31

    41
    @nagyarpi0011: Vezetői jogosítványom csak A, B és F kategória van.
    Nehézgépkezelői már összetettebb.
    A magyar szerint kezelhetek gumikerekes és lánctalpas forgókotrókat súlykorlát nélkül valamint univerzális kotrót minden típust és homlokrakodót minden típust.

    Az angol gépkezelői jogosítvány a CPCS kártya. Adnak egy piros kártyát először és két év múlva a magasabb fokú kék kártyát. Nekem kék kártya van lánctalpas forgókotrókra 10tonna alatt és fölött. Ehhez kapcsolódik a géppel való daruzási engedély. Vagyis akinek kék kártyája van az daruzhat munkagéppel.

    Én már 35 éve vagyok a szakmában és még nem untam meg. Minden pillanatát élvezem. 17évesen kezdtem azóta mást se csináltam. Nekem ez az életem a hobbim a munkám mindenem.Öt éve Londonban nyomom.
  • Ruszki #30 2016. január 22. 23:31

    42
    @ulaci79: én nem értek hozzá megengedték kipróbáltam. :) bár elég sok mindent kipróbáltam így LKT Forwarder(ponsse,Komatsu,JohnDeere)Zetor,Fendt.....
  • Ruszki #41 2016. január 22. 23:37

    43
    @qqriq64: Az igen minden elismerésem.
  • Árpi #41 2016. január 23. 00:30

    44
    @qqriq64: Az igen! Szép! grat És örülök, hogy ezt mondod, ezt szerettem volna hallani! :D Én is erre a pályára szeretnék rálépni, bár én saját gépet és vállalkozást akarok majd.De persze ezek még tervek. :) Nekem amúgy
    1111:traktoralapú univerzális földmunkagép
    4511:hidraulikus rakodók forgó,kotró,teleszkópos
    És 3324:vezetőüléses targoncára van jogsim. De mentem 19 éves létemre már mindennel. :D
  • qqriq64 #44 2016. január 23. 11:13

    45
    @nagyarpi0011:
    Angliában semmilyen nehézgépkezelői jogosítványt nem fogadnak el. Újra kell vizsgázni. Először kell CSCS vizsga aztán CPCS. Itt a gépek 90%-a lánctalpas forgókotró. Én az öt év alatt dolgoztam már kb 20 márka 50különböző súlyú modelljével 1,5tonnától 35tonnáig. Ha 19éves vagy előtted a jövő és soha olyan lehetőséged nem lesz mint itt. Iszonyatosan felpörgették az építőipart és most minden vállalkozás sikerre van ítélve. Ha én 20évesen jöttem volna ki akkor már saját cégem lenne sok géppel.
  • Árpi #45 2016. január 23. 12:08

    46
    @qqriq64: Jól esik ezt hallani! :D Köszi! Én is bízom benne, hogy majd idővel minden összejön. Neked is a legjobbakat kívánom! Ne add fel! Összejöhet az a saját cég nem? :D
  • Ruszki 2016. január 23. 12:57

    47
    egy ilyenre pályázok de esélye közelebb áll a nullához mint eddig valaha
    ?oh=a9af1ef68059a1837d04809f10c57eac&oe=5745C451
  • Ruszki 2016. január 23. 13:03

    48
    " alt="" class="bb-image" />
  • qqriq64 #46 2016. január 23. 14:40

    49
    @nagyarpi0011: Köszi de én már lekéstem erről. Angolul sem tudok.
    Te viszont fiatal vagy. Ez itt a lehetőségek országa. Jó angol tudással egyenes utad van.Hajrá fiatal barátom.
  • Árpi #49 2016. január 23. 15:31

    50
    @qqriq64: Nagyon szépen köszönöm! yougod De mégegyszer mondom, hogy SOSE add fel! Ekkora tudással és ilyen sok ismerettel kár lenne letenni róla! :D
  • apuciCZ #47 2016. január 23. 19:29

    51
  • ulaci79 #42 2016. január 23. 20:39

    52
    @Ruszki:

    Szerencsés helyzetben vagyok,amibe sikeresen bele tudtam ülni arról videó is van. :)
    Na nem olyan sok,maradt még pár márka későbbre is. :)
  • Ruszki #52 2016. január 23. 21:54

    53
    @ulaci79: nekem 98% elveszett tavaly októberbe hdd hiba miatt
    Youtubera meg nem raktam fel mindent mert felesleges így is egy csomót le kellet tiltanom
  • ulaci79 2016. január 24. 09:40

    54
    No,le kellet tiltanod???
    Nekem a tubi automatice megteszi,főleg a zene miatt. :)
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!