Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
A második világháború alatt gyártott legnagyobb teherszállító repülőgép !

A Messerschmitt Me 323 Gigant a második világháború idején gyártott és alkalmazott német szállító repülőgép. A Me 321 szállító vitorlázó repülőgép átalakított, motoros változata. A Messerschmitt AG. leipheimi és obertraublingi üzemei gyártották. Néhány Me 321 vitorlázóból átépített példánnyal együtt összesen 213 darab készült.

Története

A háború kezdeti szakaszán az égboltot a Luftwaffe uralta. Lengyelország, Norvégia, Dánia, Belgium, Hollandia és Franciaország lerohanása után már csak Nagy-Britannia tartotta magát és a fogadóirodákban elég kis eséllyel fogadtak volna angol sikerre. Hitler úgy tervezte, hogy miután végez a britt légierővel, amivel csak tud átkell a csatornán és meghódítja Nagy-Britanniát is.

A Junkers és a Messerschmitt 1940. október 18-án kapott megbízást arra, hogy rövid időn belül egy jövőbeni Nagy-Britannia elleni invázió során használható nagyméretű szállító vitorlázó repülőgép kifejlesztésére tegyen javaslatot. A német hadvezetés komoly elvárásokat támasztott az új repülőgép teherbírásával szemben. Képesnek kellett lennie a német 88 mm-es légvédelmi és páncéltörő ágyú, féllánctalpas vontatók, valamint a PzKpfw IV közepes harckocsi (ez végül nem sikerült) szállítására.

A Junkers már 1940 őszén elkészítette a Junkers Ju 322 Mammut terveit, de csak egy prototípust építettek meg a csupaszárny kialakítású vitorlázó repülőgépből.

A Messerschmitt által készített Me 321 vitorlázóból ugyan több példányt gyártottak, de a nagy mérete miatt nehézkes és veszélyes volt az üzemeltetése, vontatásához ugyanis több motoros repülőgépre volt szükség.

A 321-es története röviden:

Az első Messerschmitt Me 321 V1 jelű prototípus 1941. február 25-én emelkedett először a levegőbe. A típus olcsó és hatékony teherszállítónak tűnt, de akadtak problémák. Az első repülésen mindössze 3 tonna ballasztot szállító V1-es Karl Baur tesztpilóta szerint igen nehezen volt irányítható. Ezt orvosolandó elektromos szervomotorokat építettek be (ezekre a hatalmas kormányfelületek miatt szükség is volt), továbbá a biztonság kedvéért ejtőernyőt is mellékeltek.

A típus vontatására kiszemelt Junker Ju 90-es kb. 3200 lóerős teljesítményű motorjai nem bizonyultak elégnek, ezért három BF 110-es nehézvadászt alkalmaztak (becenevén Troikaschlepp). Ez igen komoly veszélyt hordozott magában: mivel a gépek nagyon közel repültek egymáshoz, magas volt az összeütközés esélye, különösen kanyarodáskor.

A megoldás a Heinkel He 111Z „Zwilling” (németül; iker) repülő megalkotása volt, mely két darab Heinkel He 111 összeépítésével létrehozott ötmotoros vontatógépet takart. A 6700 lóerős összteljesítményű jármű elég anakronisztikusan festett, viszont a célnak kiválóan megfelelt, ráadásul így csökkent a balesetek kockázata és kevésbé képzett vagy összeszokott pilóták is vezethették. )

A Me 321 vitorlázóval végzett többszöri próbálkozás után végül döntés született arról, hogy az órást saját motorral kell ellátni, így a hatalmas szállító repülőgépet hat darab francia Gnome–Rhône 14N csillagmotorral szerelték fel. A motorok a megszállt Franciaországban rendelkezésre álltak, és a szárny megerősítése után egyszerűen beépíthetőnek bizonyultak. A motorok mellett mindkét szárnyban egy-egy kabint alakítottak ki a fedélzeti mérnök számára. A motorok kezdetben kéttollú fa légcsavarokat hajtottak, a későbbi példányokra háromtollú fém légcsavarokat szereltek. A Me 321 négykerekes főfutója helyett a Gigant nyolckerekes főfutót kapott. A gép tömegközéppontja a hátsó futó vonalába esett. A futóművek kialakítása megkönnyítette a tábori repülőtereken történő üzemeltetést. Teherbíró képessége elmaradt a vitorlázó változatától, hasznos terhelése 10-12 tonna volt. Felszálláshoz gyakran használtak startrakétákat. A legyártott Me 321 vitorlázók egy részét átépítették motoros változattá, de a Me 323 Gigantok többségét már eredetileg is motoros gépként kezdték el építeni.

A sorozatgyártás 1942 májusában kezdődött, rakterében 120 főt, vagy 11-12 tonna tömegű terhet volt képes szállítani.

Az orrésznél kialakított, a teljes törzskeresztmetszetet megnyitó nagyméretű tehertér ajtó lehetővé tette gépjárművek berakodását. A 11 méter hosszú, 3 méter széles és magas raktérben könnyedén elfért két négytonnás teherautó, vagy egy 88 mm-es löveg, vontatóval, lőszerkészlettel és kezelőszemélyzettel együtt. Bár eredetileg öt 13 mm-es MG 131-es géppuska védte, alacsony sebessége és nagy mérete miatt igen sebezhetőnek bizonyult. Az egyetlen olyan német gép volt, amely akár egy önjáró tüzérségi löveget is szállíthatott. A két változatból - Me 321 tehervitorlázó és Me 323 nehéz szállítógép - összesen 350 darabot gyártottak, ami tekintélyes szállító kapacitást jelentett. Legelőször Észak-Afrika, majd a keleti front hadszín- terein végeztek fontos szállítási feladatokat.

Az első elkészült gépekből a tunéziai hadjárat idején alakították meg a KGzbV 323 különleges rendeltetésű alakulatot, amelyet 1942. novemberétől Rommel Afrika Hadtestének ellátására irányítottak, mert a szövetséges flotta miatt csak légihídon volt lehetséges az utánpótlás. Természetesen a németek biztosításként Bf 109 vadászokat adtak melléjük, de azt brittek is tudták, hogy a megrakott, kis sebességgel repülő gépek képtelenek védekezni. És 1943. április 22-én hét Spitfire és P-40 század találkozott a 27 darab Me 323-ból álló német szállító kötelékkel. Ezt a találkozót csak 6 darab Me-323 élte túl, míg a brittek oldalán csak 3 darab P-40 volt a veszteséglistán.

A Me 323 ennek ellenére nagyon rugalmas repülőgép volt és képesek voltak sok találatot elviselni – persze hacsak nem üzemanyaghordókkal voltak megpakolva. Az Afrika Korps katonái viccelődve csak "Leukoplastbombázó"-nak hívták őket, ami nem tükröz nagy megbecsülést, de ennek ellenére, a korlátozott számú Me 323 felbecsülhetetlen értékű volt a németek számára és azokat intenzíven használták Észak-Afrikában és a keleti fronton is, például a Krim félsziget kiürítésekor. Egyes források szerint Magyarországon, Szentesen is leszálltak 1944-ben.

A Me-323-ból összesen 213 darab készült el míg 1944-ben áprilisában a gyártást leállították. Épségben megmaradt repülőgép nem maradt fenn.

Adatok

Funkció: szállító repülőgép
Gyártó: Messerschmitt A.G.
Gyártási darabszám: 201 darab Me 323 és 12 darab Me 321-ből átalakított 323-as, azaz 213 darab.
Fő üzemeltetők: Németország
Személyzet: a személyzet két pilótából, rádiós lövészből, két fedélzeti mérnökből, illetve két lövészből állt, azaz 7 fő repülte ezt az órást.
Szolgálatba állítás: 1942

Méretek

Hossz: 28,5 m
Fesztáv: 55,24 m
Magasság 10,15 m
Szárnyfelület: 300,5 négyzetméter

Tömegadatok

Szerkezeti tömeg: 27.000 kg
Hasznos terhelés: 10–12 t kg
Max. felszállótömeg: 43.000 kg

Meghajtás

Hajtómű: 6 darab Gnome–Rhône 14N, 14 hengeres csillagmotor
Teljesítmény: 740 kW (962 LE)

Repülési jellemzők

Max. sebesség: 235 km/h
Hatótávolság: 1000 km
Legnagyobb repülési magasság: 4700 m
Emelkedőképesség: 3,6 m/s

Fegyverzet

Beépített fegyverzet: 2 darab 20 mm-es MG 151 gépágyú,
2 darab 13 mm-es MG 131 géppuska

Forrás: wikipedia.hu, elfnet.hu, users.atw.hu, jetfly.hu, masodikvh.hu, 2colorfarbe.blogspot.hu

31 hozzászólás

  • cjvt 2017. június 18. 15:43

    7
    Apróság, de...

    "Hitler úgy tervezte, hogy miután végez a britt légierővel, amivel csak tud átkell a csatornán és meghódítja Nagy-Britanniát is."

    Ezt nem igazán erősíti meg semmi, a legvalószínűbb, hogy Hitler közömbösíteni akarta az angolokat, kikapcsolni az európai háborúból, akár tűzszünettel, akár a kontinensre való angol átkelést lehetetlenné téve. Átkelés, megszállás, hódítás nem szerepelt az elsődleges és másodlagos tervek között sem (persze N+1. forgatókönyvként, mint mindig, minden felmérhető eshetőségre számítani kellett, így erre is voltak alapvető kialakítási tervek). Ugyanakkor Hitler számára is világos volt, hogy ez nem lesz egyszerű, hiszen amíg Nagy-Britannia a közte és Lengyelország között fennálló megállapodásra hivatkozva hadat üzent Németországnak, miután utóbbi lerohanta a lengyeleket, ez a megállapodás alig három hét alatt teljesen elfelejtődött, a lengyelek elleni szovjet agressziót már nem követte semmilyen nyugati hadüzenet (idetartozik még a Molotov-féle 1940-es küldöttség megállapodás módosítási javaslata, amelyben a szovjetek saját érdekszférájukba követelték a Közel-Kelet felé vezető egyetlen európai kijáratot, ami egyértelműen kényszerhelyzetbe hozta németeket, egyfelől az afrikai hadműveletekhez, másrészt a Szovjetunió elleni támadáshoz járult hozzá nem kis mértékben, harmadpediglen a német hadvezetés számára világossá válhatott, hogy a britek és a szovjet között már a háború előtt megszülethettek közös forgatókönyvek, háttér-megállapodások). Ráadásul, miután egy eltévedt német bombázóraj angol civileket támadott, az angolok elrendelték a terrorbombázás rendszerét (azaz szándékosan kezdtek civil célpontokat támadni), ez pedig kiváltotta a német viszontválaszt, amely lehetséges "pozitív" hozadéka a német stratégia számára az lett volna, hogy adott esetben a polgári lakosság kényszeríti tűzszünetre az angol vezetést.
  • Cíke 2017. június 18. 18:03

    8
    grat A 14 hengeres csillagmotoron megfőttem, évtizedekig éltem abban a biztos és megnyugtató tudatban, hogy csak páratlan lehet a hengerek száma. Erre most tessék, egy világ omlott össze... xd rotfl
  • Inhouse 2017. június 19. 08:23

    9
    #4 Ez betegebb, mint a topic főszereplője! Jöhet a poszt róla!
  • képtelenség.hu #1 2017. június 20. 07:08

    10
    @nagyarpi0011: sry. javítottam.
  • Árpi #7 2017. június 24. 08:28

    11
    @cjvt: Ez érdekes volt, köszi ! :D
  • Árpi #8 2017. június 24. 08:28

    12
    @Csirkeláb: Francia baszki, ne lepődj meg :D
  • Árpi #9 2017. június 24. 08:29

    13
    @Inhouse: Lesz-lesz !
  • Árpi #10 2017. június 24. 08:29

    14
    @cadmagician: Köszi ! kalap
  • LongJohnHolmes #8 2017. december 15. 23:41

    15
    @Csirkeláb: A 13-as hengerszámot nem osztották ki, babonából.
  • kisokka #15 2017. december 16. 06:17

    16
    @LongJohnHolmes: Nem hinném, hogy emiatt lenne. Ez az amcsik bu­zeránskodásai egyedül, az is a '70-es években kezdődött. Akkoriban kezdtek el úgy építeni, hogy a 12 után a 14. emelet jött. Azt hiszem az Apollo 13 katasztrófája után döntöttek így ezek a brokkoli köcs­ögök.
    Bár gondolom viccnek szántad, de leszarom, ma is okosabb voltam valakinél :D
  • Cíke #15 2017. december 16. 15:03

    17
    @LongJohnHolmes: @kisokka: Most teljesen összezavartatok! XD Akkor lehet egy csillagmotor páros hengerszámú is? Meg mi köze a Messerschmittnek az amcsikhoz, meg a 70-es évekhez? huhh
  • Cíke #15 2017. december 16. 15:44

    18
    @LongJohnHolmes: @kisokka: És egy idézet a szakirodalomból: "...csillagmotorok minden esetben páratlan hengerszámmal készülnek, a gyújtási problémák kiküszöbölése érdekében. Páros hengerszámot vizsgálva belátható, hogy ebben az esetben a gyújtási sorrendet nem lehet úgy megalkotni, hogy az egyes gyújtások közötti szögelfordulás azonos legyen, miközben minden hengerre gyújtás is essen a körfolyamatban. Ez a motort egyenetlen járásnak, rázkódásnak, esetleg rezonancia-frekvencia kialakulásának tenné ki, ami a motor gyors tönkremenetelét okozhatná..."
    Magyarázatot követelek! XD
  • LongJohnHolmes #18 2017. december 16. 17:01

    19
    @Csirkeláb: Sajnos nem tudok válaszolni. Elég ritkán találkozom ezzel a problémával.
  • Árpi #18 2017. december 16. 17:25

    20
    @Csirkeláb: Én azt nem tudom felfogni, hogy az olajozást hogy oldják meg ? :| Néztem egy csomó rajzolatot, de nem láttam, hogy lenne egy elvezetés az olajnak a hengerfejnél. De akkor, hova lesz az olaj egy fejjel lefelé álló hengerben ?
  • kisokka #17 2017. december 16. 17:30

    21
    @Csirkeláb: Én nem tudom, csak bekavarni jöttem ide :D
  • Cíke #20 2017. december 16. 17:35

    22
    @nagyarpi0011: Mittomén, talán az olajlehúzó gyűrű nem engedi az égéstérbe az olajat? De csak tipp... xd
  • Cíke #21 2017. december 16. 17:36

    23
    @kisokka: Kicsit több komolyságot... xd rotfl
  • Cíke #20 2017. december 16. 17:42

    24
    @nagyarpi0011: Ja közben felfogtam a kérdést, a szelephimbák meg a vezerműtengely kenésére gondolsz? Jó kérdés... huhh Viszont rajöttem a 14 henger titkára! Ez két 7 hengeres motor egymás mögött, így jön ki a 14. Medzsik bazdmeg, medzsik... rotfl
  • Árpi #24 2017. december 16. 17:48

    25
    @Csirkeláb: Űűűgyes ! Ja nem. Nincs ez egymás mögé helyezve, csak kicdit eltolva. Mihez hasonlítsam ?:D Amúgy egyáltalán nem mondtâl hülyeséget. :)
  • Cíke #25 2017. december 16. 18:21

    26
    @nagyarpi0011: Kuss, egymás mögött vannak, paraszt! rotfl
  • Árpi #26 2017. december 16. 18:56

    27
    @Csirkeláb: Neked kuss ! rotfl Akarsz megint egy kis spermát inni ? rotfl
  • Árpi 2017. december 16. 18:56

    28

  • Árpi #26 2017. december 16. 18:57

    29
    @Csirkeláb: Annyira tetszik magamnak, amit csináltam rotfl
  • Árpi #26 2017. december 16. 18:57

    30
    @Csirkeláb: degetszivagyok rotfl
  • Cíke #30 2017. december 16. 19:20

    31
    @nagyarpi0011: Nem vagy te az, csak simán bUzi... És ne vetítsd ki rám az elfojtott vágyaidat! fucku
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!