
A Kirovets K701-es elődjét, a K700-ast 1962-ben - kettő év tervezés után - kezdték el gyártani a Szentpétervári gyárban. Az első évben mindössze 50 darabot gyártottak, és bár a Kirovets-et a legtöbben mezőgazdasági gépként ismerik, valójában eredeti célja nagytömegű rakéták hordozása volt.
Az oroszok meglátták a gépben a mezőgazdasági lehetőségeket, így 1967-től már nem csak a hadsereg számára értékesítették a traktorokat, hanem átlag polgárok is megvásárolhatták, 1968-tól pedig már exportálták is.
Ahogy teltek az évek a hatalmas traktor egyre népszerűbb lett köszönhetően brutális erejének és a hozzá kapható rengeteg tartozéknak.
1972-ben megjelent a K701-es, melyen nem csak külső ráncfelvarrást végeztek, hanem a teljes hajtáslácot megújították. Az új traktor hamar nagy sikert aratott európa szerte, és ezzel együtt természetesen jöttek a becenevek, mint az "orosz szörnyeteg", "keleti szörnyeteg", vagy mint a "szovjet óriás". Talán semmi nem árulkodik jobban a gép elképesztő erejéről, mint a becenevei.
Az óriási gépet sikereinek köszönhetően még egészen 2002-ig gyártották, bár idő kőzben megjelent egy még erősebb típus a K701M, mely már 300 lóerővel büszkélkedhetett.
Megtörtént eset, hogy egy traktoros egyszer sebességben hagyta a nagy K701-est, amikor kiszállt, hogy bemenjen egy-két felesre a TSZ melletti kocsmába és mire kijött a Kirovets lebontotta a TSZ irodáját.
Az oroszok már rég rákényszerültek arra, hogy minden terepre alkalmas gépeket készítsenek, ezért a sárga szörny teljesítményének nem kellene meglepetésként hatnia.Mégis lenyűgöző, ahogy maga alá gyűri a folyót, sarat, iszapot, földet, ellentmondást nem tűrően.
(K701)
Motor: JAMZ-240 B (V12-es, folyadék hűtéses dízelmotor)
Névleges teljesítmény: 202 kW / 275 LE
Névleges fordulatszám: 1900/perc
Üzemanyag fogyasztása: 252 g/kWh
Furat/löket: 130/140 mm
Össz lökettérfogat: 22,3 dm3
Vonóerő: közel 50 kN
Levegőszűrő: 2 darab papírszűrű és ciklonos porleválasztó
Üzemanyagtartály térfogata: 640 l
Kenési rendszer: kényszerolajzású
Olajszűrő: főáramkörű, fapor-alapanyagú szűrőbetéttel
Olajcsere szükségessége: 240 üzemóránként
Feltöltési űrtartalom: 45 dm3
Hűtési rendszer: zárt, kényszerkeringetéses
Feltöltési űrtartalom: 95 dm3
Tengelykapcsoló: gumituskós csillapítású tárcsa
Sebességváltó: homlok-fogaskerekes, terhelés alatt is kapcsolható
Sebességek: 24 sebességes, 16 előre, 8 hátra
Differenciálmű: önzáró, szabadonfutó hajtáseloszlásos
Kormánymű: hidraulikus szervorendszerű
Szivattyú szállítási képessége: 175 dm3/perc
Maximális nyomás: 100 bar
Üzemi fék: pneumatikus működésű összkerékre ható dobfék
Rögzítőfék: pneumatikus működésű szalagfék
Gumiabroncsok mérete: 1740 x 720 mm
Gumiabroncsok nyomása:
-elöl: 1,4-1,7 bar
-hátul: 1,1-1,6 bar
Nyomtávolság: 2115 mm
Tengelytáv: 3200 mm
Legkisebb fordulási sugár: 7200 mm
Névleges emelőképesség: 46 kN
Emelési magasság: 1200 mm
Szivattyú típusa: NS-67 L
Névleges szállítóképesség: 125 dm3/perc
Névleges nyomás: 117 bar
Feltöltési űrtartalom: 126 dm3
Hosszúság: 7400 mm
Szélesség: 2850 mm
Magasság: 3530 mm
Hasmagassága: 545 mm
Teljes tömeg: 13400 kg
Első tengelyre eső tömeg: 9020 kg
Hátsó tengelyre eső tömeg: 4380 kg
Forrás: Wikipedia.en, vezess.hu, mezogeparchivum.hu, belsoseg.blog.hu, tractordata.com, tractors.wikia.com, www.oldrussiancars.com
Malac 2016. augusztus 29. 17:11
1Hengerürtartalmat és nyomatékot tud valaki mondani? Meg egy fogyasztási adatot
0