Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Gyönyörűek! :yeah: :beer:

A JAWA név a Janeček és Wanderer név első két betűjéből áll össze.A Kelet-Csehországi Frantisek Janeček 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában. A legismertebb találmánya a kézigránátja volt. Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. A Wanderer 500 köbcentis motorját választotta.Janečeknek nem volt semmi tapasztalata a motorkerékpárok területén,de a gyártási technológiákhoz nagyon értett.Az első Jawa 500 már egyből fejlett módszerekkel,alkatrészekkel került piacra.A harmincas években a legtöbb motorkerékpár 500 cm3-es volt oldalkocsival, és később egyre több lett a 750-es. Janeček másként gondolkodott,és elkezdett kisméretű kétütemű motorokat gyártani. Közösen épített G. W. Patchett angol mérnökkel egy könnyű és egyszerű motorkerékpárt. Ez az olcsón megvásárolható motor közkedveltté vált. 1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában, és a gyár leállította a nagyobb cm3-es járművek gyártását.Egy erősebb motor igénye miatt Janecek kifejlesztette a JAWA 350 SV négyütemű, egy évvel később a JAWA 350 OHV négyütemű motort.A II. Világháború a JAWA motorkerékpárok fejlesztésének és gyártásának végét jelentette. Amikor 1938-ban a németek elfoglalták Csehszlovákiát a gyárat átszerelték repülőgépmotorok és generátorok meghajtó motorjainak gyártásához. Eközben 1940-ben Janeček elkezdett dolgozni egy új motorkerékpáron. 1941-ben Frantisek Janeček elhunyt és a céget fia, Karel üzemeltette tovább. Az új modellt katona zöldre festették és a német megszállók őrizete alatt tesztelték. Megengedték,mert a németek járműveit is ők szervizelték.Az hogy a német megszállás közben motorkerékpárokat gyárthatott nagy előny volt a későbbiekben, hiszen a háború után már rögtön egy bevált és modern új motorkerékpárt tudott a piacra dobni. Ebbe a motorkerékpárba 249 cm3-es egyhengeres, kétütemű motort építettek. Sajnos a JAWA gyárat államosították és Karel Janeček elhagyta az országot. 1948-ban megjelentek a 350 cm3-es kéthengeres motorkerékpárok a régi 250-es vázára építve.Ez volt az első modell,melyet JAWA-Ogar néven vezettek be, mert ezt a harmadik legnagyobb csehszlovák motorgyár készítette,az Ogar. Az Ogar 1948-ban a Jawa gyárba olvadt. 1952-ben kijött a JAWA 500 cm3-es négyütemű OHC motorja. Ezt 1958-ig gyártották. Azért csak eddig,mert a négyütemű motor gyártása nehézkes volt és gazdaságilag nem érte meg. Maradtak a kétüteműk gyártásánál. 1954-től az új 250 és 350 cm3-es modelleket a JAWA-ČZ gyártotta. A hivatalos megnevezése JAWA-ČZ 353 és 354 volt.Ezeket a modelleket a JAWA-ČZ készítette 125 és 175 cm3-es motorokkal is. Amikor a Szovjetunió piaca megnyílt,a JAWA 354-es gyártását vették előtérbe, mivel ehhez lehetett oldalkocsit kapcsolni. Ebben az időben Csehszlovák miniszterelnök azt mondta,hogy a szocialisták nem vezetnek motorkerékpárt. Ennek ellenére a JAWA még mindig folytatta a tevékenységet. Az 1980-as években újabb fejlesztéseket eszeltek ki. Ekkoriban Magyarországon virágzott a Jawa eladás. Majd a 90-es évek vége felé elég rosszul mentek a dolgok a JAWA gyár tekintetében és megszüntették Magyarországgal a kereskedést. Ennek oka főleg az volt,hogy nem csak eladni kellett a motorokat,hanem a szervizhálózatot is fenn kellett tartani. Erre viszont a magyarországi árbevételük nem volt elegendő.Ezzel egy időben több más cég is ugyanígy döntött. 2007-ig lejött a gyártósorról néhány típus, melyeket mi Magyarok is örömmel vettünk volna, mert megfizethető áron készültek. A gyár több részre szakadt. A JRM Jawa Divišov a.s. salakmotorok motorjainak gyártásával, A JAWA Moto spol sr.o. továbbra is a hétköznapi motorkerékpárok gyártásával foglalkozott. A Struktura Motoscoot, as.a kisebb kategóriát képviselik.Mint sok más, a motorgyártás is egyre jobban áthelyeződött a Távol-Keletre, és ma már kínai licenc alapján JAWA néven jönnek ki modellek… Jelenleg főként a 640-est forgalmazzák, de nemrég jött ki a kaliforniai 250-es is. Ezeket Magyarországon sajnos már nem tudjuk megvásárolni.
Érdekesség, hogy készült kis darabszámban JAWA autó is, 1934-ben a 750-es és 1938-tól 46-ig a Minor, illetve Minor-kabriolet.
Hát nem csodásak? :D :beer:

44 hozzászólás

  • Árpi #11 2016. január 31. 18:57

    20
  • Árpi #16 2016. január 31. 18:58

    21
    @apuciCZ: kár! :(
  • laszlov8 #15 2016. január 31. 19:16

    22
    @qqriq64: Volt vlami bowdenes dolog és átállt töltés helyett inditomotorrá mint a japán hibrid autok de elég homályos 7-8éves voltam mikor utoljára találkoztunk a vassal
  • laszlov8 #21 2016. január 31. 19:29

    23
    @nagyarpi0011: Elbírnék egy jol összerakott pannoniás posztot bármennyi van a neten szanaszét valahogy még nem találtam ilyen részletes teljeskörű történetet mint ez is.Annál is inkább érdekes lenne mert ismerek embereket akik ott dolgoztak a csepel művek különböző részein sokat meséltek de igy könnyebb elképzelni ahogy te megcsinálod.
  • F4RR3LL 2016. január 31. 19:36

    24
    blokkolnam blokkolnam blokkolnam grat grat grat
  • qqriq64 #19 2016. január 31. 19:57

    25
    @nagyarpi0011: Igen, Valóban sok motorgyártó volt fegyvergyártó. Legismertebb az angol BSA aminek a logója három gúlába rakott puska. De a Belga FN is fegyvergyártó volt valamikor. Olyan nagynevű cégek mint a Jaguár szintén alulról kezdték. A jaguár az oldalkocsikat gyártott mégpedig vesszőből. Olyan vesszőből mint a karkosár.
  • qqriq64 #18 2016. január 31. 19:59

    26
    @nagyarpi0011: Nem volt Jawam, de a haveroknak én szereltem a motorjait még fiatal csikó koromban. Aztán mikor meguntam a sok Jawwat MZ-t akkor fordultam az öreg motorok felé és vettem a Zündappot majd a BMW-t. Szereltem nagyon sok öreg motort.
  • Árpi #25 2016. január 31. 19:59

    27
    @qqriq64: Az FN mèg ma is fegyvereket gyárt :D De a jaguárról ezt nem tudtam. :o
  • Árpi #23 2016. január 31. 20:00

    28
    @laszlov8: Meglessz! :D
  • Árpi #26 2016. január 31. 20:04

    29
    @qqriq64: Nekem eddig csak mondhatni népmotorokhoz volt szerencsém, mármint szerelni, mint pl. Romet, simson,mz... De egyszer volt szerencsém egy ritka géphez - Garelli 80 sport, csak pár darab készült belőle. Ja meg aprilia tuareg rally, az ugye német rotax blokkos, stb...
  • Árpi #24 2016. január 31. 20:05

    30
  • qqriq64 #22 2016. január 31. 20:08

    31
    @laszlov8: Nem, nem bowdennal működött. Az a lényege hogy minden dinamóra ha áramot adsz akkor villanymotorként működik. Minden villanymotor, ha megforgatod akkor dinamóként áramot termel. Mivel a Velorex rokkantkocsi volt és 350-es Jawa motor volt benne nem lehetett elvárni a rokkantaktól hogy berúgják a motort. Indítómotor kellett rá. A dínastartert választották. Ez egy túlméretezett dinamó hogy mikor áramot adnak rá akkor legyen benne akkora erő hogy a 350-es motort meg tudja forgatni. Aztán mikor a motor elindult akkor már dinamóként működve töltötte az akkumulátort. Viszont ha a dinamóra álló helyzetben áramot adunk de megcseréljük a pólusokat akkor visszafelé forgatja a motort. Ha elég kicsi az előgyújtás vagy pláne felsőholtponti gyújtás van akkor könnyen elindul hátrafelé. Volt egy nagy alumínium fedelű doboz amin volt egy nyomó-húzó kar. Ha nyomtad előre indult el, ha húztad hátrafelé és az volt a rükverc a Velorexen. A cshek aztán ugyanezen az elven egy robogót is csináltak ami szintén dinastarteres inditással rendelkezett. Tatraplan volt a neve.
  • qqriq64 #29 2016. január 31. 20:12

    32
    @nagyarpi0011: A Rotax blokk az egy népmotorblokk. A BMW is használta az F sorozatú egyhengeres motorjaihoz sőt talán még most is. Egy rendkívül jó motorblokk. Rengeteg kisrepülőgépbe is szerelnek négyhengeres boxer Rotax blokkot. Kiváló szerkezet.
  • qqriq64 #29 2016. január 31. 20:14

    33
    @nagyarpi0011: A Garelliről tudok mint olasz motorról de nem ismerem. Én valamikor Gilera-t szereltem amelyiknek a hátsó teleszkópja vízszintesen volt a nyereg alatt.
  • qqriq64 #27 2016. január 31. 20:17

    34
    @nagyarpi0011: Az angol Morgan manufaktúra valamikor háromkerekű autókkal kezdete, az elején egy burkolatlan V2-es JAP blokkal. Azért háromkerekűekkel mert azoknak kedvezőbb volt az adóbesorolása. Aztán most a legújabb Morganok megint háromkerekűek és egy burkolatlan V2-es van az elejükön.
  • qqriq64 2016. január 31. 20:18

    35
    A kép helyén egy 2-esnek kéne lenni.
  • qqriq64 2016. január 31. 20:19

    36
    Hogy rohadjon meg. Szóval a kép helyén egy KETTESNEK kéne lenni.
  • Árpi #36 2016. január 31. 20:32

    37
    @qqriq64:Hmmm, na hát ezt se tudtam, amúgy én nem vennék 3 kerekűt, mert borzasztó a stabilitásuk... Plusz egy kerékcsere... hát bonyolultabb, mint általában az biztos... Am igen a rotax egy elèg faja blokk, bár ebben az apriliában csak egy 1 hengeres 123 köbcenis volt. De jó volt, viszont, ami olasz volt az ment is tönkre a motoron egyfolytában... A láncfogaskerekek mintha papírból lettek volna úgy koptak... Ja am a blokk-nak egy hibája volt: az önindítója, na hát az nem keveset szaroskodott. De a 123 köbcentihez képest bivaly erős volt!
  • Árpi #36 2016. január 31. 20:33

    38
    @qqriq64: Pontosan ugyan ez volt 1992-es.
  • qqriq64 #37 2016. január 31. 21:04

    39
    @nagyarpi0011: Biztos valami kínai beszállító gyártotta az önindítóját mint a Harley Davidsonnak. Azt is echte amerikai motornak hirdetik aztán van benne kínai alkatrész bőven.
  • Aztaaaa.. #3 2016. január 31. 21:08

    40
    @V8: Nem indult, így ezután az asszonykát dugdosta.
  • Árpi #39 2016. január 31. 21:08

    41
    @qqriq64: Hát lehet... Az új Ford Mustang váltója pl. Mazda....
  • qqriq64 #41 2016. január 31. 21:26

    42
    @nagyarpi0011: Ja. A Ford és a Mazda már régóta együttműködik.Kölcsönösen adnak egymásnak motorokat, váltókat padlólemezeket.
  • Árpi #42 2016. január 31. 21:46

    43
    @qqriq64: Az ember fejét meg jól átkúrelják... Azt hiszed,hogy egy ízig vérig amerikai csődört veszel, aztán na... Nem mintha bajom lenne a japán autókkal, sőt imádom őket, de márcsak nem kellett volna egy Mustang-ba japán alkatrészt rakni. Bár sajnos egyenlőre nem fenyeget az a veszély, hogy egy ilyen autót veszek. rotfl
  • Árpi #3 2016. január 31. 21:50

    44
    @V8: Na én azért, ha választhatnák, hogy egy Jawa Mustang vagy Selena , akkor tuti, hogy Selena-t választanám! blokkolnam rotfl
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!