A Ho 229 Hermann Göring "3X1000" (1000 kg bombaterhet 1000 km távolságra 1000 km/óra sebességgel) bombázó kiírására a Horten fivérek által tervezett csupaszárny repülőgéptípus, amely csak a nullszéria gyártásának megkezdéséig jutott, bevetésre nem került.
Felépítése
Az addigi repülőgép tervezési gyakorlattal szakítva - bár az elv ismert volt és több vitorlázó repülőgépet építettek már ezen elvek alapján - egy csupaszárny repülőgépet terveztek, amit sugárhajtóművek hajtottak. A repülőgépet a tervezői után Ho 229-nek nevezték el, azonban ismert a gyártója utáni Go 229 megnevezéssel is.
A repülőgép fa szerkezettel épült, aminek több oka volt:
A radar nehezebben észlelte
Jobban ellenállt a találatoknak
A háború vége felé a fémek nehezen hozzáférhetőek voltak
A fa szerkezetet kevéssé képzett munkások is össze tudták szerelni
A prototípusok legyártását nehezítették a szövetséges bombázások, a BMW 003 sugárhajtómű legyártása tervezési és gyártási okok miatt egyre többet késett, ezért a gépet át kellett tervezni a Jumo 004 használatához. A Luftwaffe a sikeres bemutatórepülést követően 40 darabos nullszériát rendelt a gépből, és a gyártásra a gothai vagongyárat jelölték ki. A gyártás megindulása után a gyárat a szövetségesek elfoglalták és a félkész repülőgépeket az Egyesült Államokba és a Szovjetunióba szállították. A gép nagy hatótávolságú bombázónak készült, amelyet 4 darab Mk 108 jelű 30 mm-es gépfegyverrel láttak el, valamint 2 darab 500 kg-os bombát volt képes hordozni.
Típusváltozatok
H.IX V1
Prototípus meghajtás nélkül, egy példány épült .
H.IX V2
Az első motorral ellátott prototípus, egy példány épült Junkers Jumo 004B gázturbinával.
Ho 229 V3
Módosított légbeömlők, módosították a motorok pozícióját.
Ho 229 V4
Tervezett kétüléses vadász, csak részben készült el.
Ho 229 V5
Tervezett kétüléses vadász, csak részben készült el.
Ho 229 V6
Tervezett együléses vadász változat eltérő fegyverzettel.
H.IXb (V6 és V7 )
Tervezett kétüléses éjszakai vadász; Nem épült meg.
Ho 229 A-0
A Ho 229 V6 tervezett továbbfejlesztése ; Nem épült meg.
Utóélete
Az egyetlen fennmaradt példány (V3 verzió) az amerikai National Air and Space Museumban található, rossz állapotban. 2011 decemberében elkezdték a restauráláshoz szükséges vizsgálatokat, hogy a gépet kiállíthassák.
A replika
A repülőgépet a rendelkezésre álló dokumentumok és a múzeumban méltatlan körülmények között porosodó példány alapján újjáépítették, a lopakodóképesség vizsgálatára.
Az eredmények azt mutatták, hogy a csupaszárny konstrukció annak ellenére, hogy a tervezés elsődleges szempontja a kis légellenállás, illetve a nagy teherbírás valóban biztosított a korabeli radarokkal szemben némi lopakodó képességet, ami a mérések szerint azt jelenti, hogy 20%al alacsonyabb a radarkeresztmetszete, ezért a hagyományos bombázók esetén 160 km-es észlelési távolság 129 km-re csökkent, ami a sebességeket is beleszámítva a légvédelemnek 19 perc helyett 8 percet hagyott volna a reagálásra.
A konstrukció messze volt a tökéletestől, valamint a sugárhajtóművek megbízhatósága is messze állt az elfogadhatótól, azonban 1945-re a német légierő kifogyott a pilótákból, üzemanyagból és az időből.
Általános adatok
Funkció: Nagy hatósugarú bombázó
Gyártó: Gothar
Tervező: Walter és Reimar Horten
Gyártási darabszám: 3 (prototípus)
Fő üzemeltetők: Németország (Luftwaffe)
Első felszállás: 1945 február
Méretek
Hossz: 7,48 m
Fesztáv: 16,75 m
Magasság: 2,81 m
Szárnyfelület: 50,20 négyzetméter
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg: 4600 kg
Meghajtás
Hajtómű: 2 db Junkers Jumo 004B
Repülési jellemzők
Max. sebesség: 977 km/h
Hatósugár: 1000 km
Legnagyobb repülési magasság: 16 000 m
Emelkedőképesség: 22 m/s
Szárny felületi terhelése: 137,7 kg/négyzetméter
Tolóerő–tömeg arány: 0,26
Fegyverzet
Beépített fegyverzet: 4 darab Mk 108-as 30 mm-es gépágyú, R4M nem irányított rakéták.
Bombák: 2 darab 500 kg-os.
Forrás: Wikipédia.
Sheldon 2016. június 16. 15:54
1[youtube,459,344,GjXr5w3M4mc
www.hortenwings.com/]
1