Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
(És egy kis ráadás.)

A posztsorozat utolsó része.

Az előző kettő részt itt (1.rész) és itt (2.rész) nézhetitek meg.

Története

Bár a He 111 már önmagában is különleges gép, készült belőle egy még érdekesebb típus, a Zwilling duplatestű változat.

A Zwilling (magyarul "iker") altípust a Messerschmitt Me 321-es nagyméretű szállító gépének vontatására építették.

(A Me 321-es továbbfejlesztett motoros változatáról, a Me 323-ról itt olvashattok. )

A Zwilling egy két közös szárnydarabbal összekötött H-6-os gép volt. Az összekötésébe (a belső szárnyrész közepére) beépítettek egy ötödik motort. Ez egy radikális, egyszerű és sikeres ötlet volt, ráadásúl gyorsan és olcsón megvalósítható. Az öt darab Jumo motor 7500 lóerőt biztosított. A He 111Z maximális sebessége így elérte a 437 km/órás maximális és a 394 km/órás utazósebességet. Repülési magossága 6500-ról 10200 méterre nőtt.

A He 111Z-ket 1942-től a háború végig használták. Képesek voltak 400 km/órás sebességgel vontatni Me 321 vagy Gotha Go 242 vitorlázó szállítógépeket. Egy Zwilling két teljes terhelésű Go 242-est akár 1500 kilométerre is elvontatott.

A Zwilling adatai

Személyzet: 7 fő (1 pilóta és 3-3 fő a két géptörzsben. )
Szárnyfesztávolság: 35,20 m
Hossza: 16,4 m
Magasság: 4 m
Szárnyfelület: N/A
Üres súlya: 21.500 kg
Teli tankal: 28.600 kg

Meghajtás

Hajtómű: 5 darab Jumo 211, vízhűtéses V-12-es.
Teljesítmény: egyenként 1300 Le (986 kW)

Végsebesség: 440 km/h
Hatótáv: 4.000 km

Gyártási darabszám: 12 (2 prototípus és 10 melyet használtak. )

https://m.youtube.com/watch?v=LGG0n-PIlp8

A He 111-ből körülbelül 70 különböző típus készült, melyek között legtöbbször csak nagyon kicsi eltérés volt, mint például a géppuskák száma, vagy azoknak típusa. .. A sok gép közül végül csak kevés került sorozatgyártásba.

A sorozatgyártásba került, illetve a főbb prototípus gépek a teljesség igénye nélkül:

He 111 V-1(Néha V-0-ként említik. ): Az első prototípus, melyet a He 70-esből fejlesztettek ki.

He 111 A-0: Ennek a gépnek az orrészén jelent meg először az üvegezett buborékrész.

He 111 P-2: Az első géptípus, melynek az egész elejét üvegezettre csinálták, s egyben az első gép melynek a hasán is kialakítottak egy lövészállást.

Az alapszéria adatai

Funkció: Bombázó, szállító
Gyártó: Heinkel Flugzeugwerke
Tervező: Siegfried Günter, Walter Günter

Gyártási darabszám

32 prototípus
12 polgári repülőgép
808 háború elötti
5.656 (1939 és 1944 között)
Teljes: 6.508

Fő üzemeltetők: Németország (Luftwaffe)
Magyarország (Magyar Légierő)
Spanyolország

Személyzet(általában): 5 fő (1 pilóta,1 rádiós vagy parancsnok és 4 lövész)
Típusváltozatok: He 111B, He 111, He 111D, He 111P, He 111H, He 111Z
Első felszállás: 1935. február 24.
Szolgálatból kivonva: 1945

Méretek

Hossz: 16,4 m
Fesztáv: 22,5 m
Magasság: 4 m

Tömegadatok

Szerkezeti tömeg: 8.680 kg
Hasznos terhelés: 2000 kg
Max. felszállótömeg: 14.000 kg

Meghajtás

Hajtómű: légcsavaros, 2 darab, egyenként 1300 lóerős (2600 lóerős összteljesítménnyel) (Junkers Jumo 211, folyadékhűtéses, ”V” hengerelrendezésű, 12 hengeres)

Motorok

Daimler-Benz DB 601A/601N (korai)
Junkers Jumo 211/213

Repülési jellemzők

Max. sebesség: 440 km/h
Hatósugár: 2000 km
Legnagyobb repülési magasság: 6500 m

Fegyverzet

Beépített fegyverzet: 6-7 darab 7,92 milliméteres MG 15 géppuska, opcionálisan 1 darab 20 mm-es MG FF gépágyú.

Bombák: 2500 kg bombateher a géptörzsben, és 3600 kg ha a szárnyakra is függesztettek.

He 111(H)-széria

A "H" széria volt a legfejlettebb, illetve a legtöbbet gyártott az összes közül, ennek a szériának a gyártását 1942-ben kezdték meg és egészen a háború végéig tartott. Ez idő alatt mintegy 32 különböző altípust gyártottak. Ezek között voltak egyszerűbb felderítőgépek, de voltak különlegesebb típusok is, melyek közül érdemes külön megemlíteni a H-16-os típust, melyet a V-1-es rakéta hordozására alakítottak át.

(A videó leírásában valamiért "C" típusként nevezik a gépet, melyről a V-1-es repülő bombát indítják, de ez helytelen, lévén, hogy a C széria polgári utasszállító repülő volt. )

https://m.youtube.com/watch?v=Bj9aroevjWE

A "H"-széria adatai

Személyzet: 5 fő (Pilóta, parancsnok, rádiós, és vagy bombakioldó, vagy lövészek.

Méret és tömegadatok

Hossza: 16,4 m
Szárnyfesztávolság: 22,60 m
Magasság: 4,00 m
Szárnyfesztávolság: 87,60 négyzetméter
Üres súlya: 8.680 kg
Súlya legnagyobb bombateherrel: 12.030 kg
Max. felszállási tömeg(teli tankolva): 14.000 kg
Legnagyobb bombateher: 3.600 kg

Meghajtás

Hajtómű: 2 darab Jumo 211, vízhűtéses V-12-es.
Teljesítmény: egyenként 1300 Le (986 kW)

Végsebesség: 440 km/h
Hatótáv: 2,300 km
Szolgálati magasság: 6,500 m
Emelkedési sebesség: 20 perc alatt 5200 méteres magasságba tudott emelkedni.
Szárnyterhelés: 137 kg/négyzetméter

A CASA 2.111

A háború után a spanyolok megvásárolták a tervrajzokat és ezek alapján elkészítették a saját gépüket. Az egyetlen komolyabb eltérés a CASA és Heinkel gépek között a motorja. Mivel a Junkers Ju 211-es motortípus már nem állt rendelkezésre, ezért a spanyolok a Rolls-Royce-tól vásároltak hajtóműveket.

CASA 2.111 adatok

Személyzet: 5 fő

Méret és tömegadatok

Hosszúság: 16,4 m
Szárnyfesztávolság: 22,5 m
Magasság: 3,9 m
Szárnyfelület: 86,5 négyzetméter
Legnagyobb felszállási súly: 14.000 kg

Meghajtás

Hajtómű: 2 darab Rolls-Royce Merlin 500-29, V-12-es, vízhűtéses motor.
Teljesítmény: Egyenként 1577 Le (1,176 kW)

Végsebesség: 440 km/h
Hatótávolság: 1950 km
Szolgálati magasság: 7,800 m

Forrás: wikipedia.hu, elfnet.hu, wikipedia.en, warbirdsresourcegroup.org, worldwarphotos.info, wiki.warthunder.com, warhistoryonline.com

Köszönettel tartozom Kinglog Barátomnak, aki nélkül ez a posztsorozat nem jött volna létre !

Mégegyszer köszönöm a segítséget !

8 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!