Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Egy régi angol monstrum.

Az FV214 Conqueror kifejlesztése válasz volt a szovjet IS-3 nehéz harckocsira és egy nagyobb 120 mm-es löveggel volt fölszerelve, mint a kortárs Centurion harckocsi.

Tervezés és fejlesztés

Miután a szovjetek 1944-ben bemutatták az IS-3-as harckocsit, mely brutális homlokpáncélzattal és löveggel volt ellátva, az angolok tudták, hogy a jelenleg használatban lévő tankjaik, mint a Cromwell vagy a Churchill nem lenne ellenfele az új orosz tanknak, ezért tervezni kezdtek egy új harckocsit, melynek lövedéke képes átütni az oroszok új tankjának frontpáncélját.

Nyilván való volt, hogy az űrméretet növelniük kell, az akkori átlagnak számító 84 milliméterről legalább 105 milliméteresre. 1949-ben egy FV201-es harckocsin el is végezték a tervezett változtatásokat, így a 83,4 mm-es űrméretű löveget 105 milliméteresre cserélték. A nagyobb lövedék és páncélátütőképesség azonban még mindig kevésnek bizonyult a tesztek során, így a minisztérium úgy döntött, hogy egy teljesen új harckocsit kell fejleszteni, ami 105 milliméteresnél is nagyobb űrméretű löveggel és az eddigieknél erősebb páncéllal rendelkezik.

A fejlesztést 1950-ben kezdték meg és végül sokszori csúsztatás után 1955-ben legyártották az első Conqueror-t, a tank 120 mm-es löveget kapott, melynek lövedéke már képes volt átütni a szovjet IS-3-as frontpáncélját.

1955-től 1959-ig további 184 darabot gyártottak a harckocsiból, 19 Mark I-est és 165 Mark II-est, de harcokban sosem vetették be őket.

Leírás

A Conqueror a kor egyik legjobban páncélozott tankja volt, ezzel együtt járt a hatalmas tömeg, ami miatt alacsony volt a sebessége és rossz a manőverező képessége, de ennek ellenére nagyon jó terepező képességgel rendelkezett. A páncélzat legerősebb pontja a torony alján volt, ahol elérte a 313 mm-es vastagságot, de a 23 fokos döntésnek köszönhetően a keresztmetszete elérte a 493 millimétert is.

Figyelemre méltó még a forgó parancsnoki kupola, mely nagyon fejlett volt a maga idejében és összeköttetésben volt a tűzvezérlő rendszerrel, így a parancsnok a kupolából láthatta, hogy a tank lövege célra tart-e, de a torony mozgatásától függetlenül is tudott megfigyeléseket végezni. Ez nagy előnyhöz juttathatta volna a Conqueror-t harctéri körülmények között, mivel az egyik cél bemérése és a tűzparancs kiadása után a parancsnok már kereshette is a következő célpontot, amíg a töltő és a lövegkezelő likvidálja az elsőt.

A Mark II-esek annyiban különböztek, hogy fejlettebb kipufogórendszert és mégerősebb frontpáncélt kapott, ami miatt 2 tonnával nőtt a tank tömege, illetve a sofőrnek is külön periszkópot szereltek be, így ő is láthatta volna a távolabbi célpontokat is.

Adatok

Szolgálatban: 1955-1966
Gyártó: Royal Ordnance Factory
Gyártási darabsám: 185

Általános adatok

Tömeg:

-Mark I: 64 tonna
-Mark II: 66 tonna

Hossza:

-Géptest: 7,72 m
-Löveggel együtt: 12 m

Szélesség: 3,99 m
Magasság: 3,18 m

Személyzet: 4 fő

-Sofőr
-Parancsnok
-Töltőkezelő
-Lövegkezelő

Fegyverzet

-Fő fegyverzet: L1 120 mm-es huzagolt löveg
-Másodlagos fegyverzet: 2 darab 7,62 mm-es géppuska

Fegyver újratöltési ideje: átlag 19,4 másodperc

Meghajtás

Motor: Rolls-Royce Meteor M120
Teljesítmény: 1045 LE (604 kW)

Sebesség: 37 km/h

Felfüggesztés: Futógörgős Horstmann felfüggesztés
Torony fordulási sebessége: 10,7 fok/másodperc

Forrás: tanks-encyclopedia.com,wikipedia.en,warthunder.com

16 hozzászólás

  • qqriq64 2016. augusztus 7. 16:07

    1
    Te figyu Árpi, egy kérdésem lenne a tankokról úgy nagy általánosságban.
    A lánctalpat hajtó kerék az elöl van vagy hátul vagy típusa válogatja.
    Persze tudom hogy a torony állhat bármerre de az érdekel hogy mikor a lánctalpat hajtó karokat ELŐRE nyomják akkor az alsóváz első vagy hátsó végén van a csillagkerék?
  • Árpi #1 2016. augusztus 7. 16:53

    2
    @qqriq64: Jó kérdés, de teljesen típusfüggő. Ma már túlnyomó többségben a hátsó csillagkerék hajtott, de az 1940-es évekig szinte minden tank első meghajtású volt kivéve az angol tankokat mert ők már a 30-as években is hátsó meghajtásúakat csináltak, mint a Crusader vagy a Valantine. Összességében nézve csak a 40-es évek elején kezdtek átállni hátsó meghajtású tankok készítésére a nemzetek. Ebben az elsők talán az oroszok voltak, mert 1940-től és a T34-es megjelenésétől gyakorlatilag minden tank hátsó meghajtású volt, a németek még néhány évig első meghajtású tankokat csináltak, mint például a tigrisek vagy a phanterek.Talán az amerikaiak álltak át utoljára a hátsó meghajtásra, ők még az összes shermant első meghajtásúra csinálták, de még az 50-es évekbeli T92 vagy az M36 GMC is első meghajtású volt.
  • Sheldon 2016. augusztus 7. 17:01

    3
    Gyönyörű monstrum és kiváló poszt !!! yougod zsir
  • AsconaB 2016. augusztus 7. 17:43

    4
    64ezer kiló 30al számolva annyi mint 1920000. Hát elég sz@r most a vas ára. Apránként leadva nem lenne az olyan rossz.
  • Árpi #3 2016. augusztus 7. 18:05

    5
    @kinglog2000: Köszönöm ! :D Kicsit elhúztam a fordítást, tudod erről beszéltem múltkor, de ami késik nem múlik :D
  • Árpi #4 2016. augusztus 7. 18:06

    6
    @AsconaB: Hát a feketepiacon szerintem jobbér elmegy :D
  • AsconaB #6 2016. augusztus 7. 18:18

    7
    @nagyarpi0011: Há ki vagyok én, Nic Cage a Fegyvernepperből?
  • Árpi #7 2016. augusztus 7. 18:24

    8
    @AsconaB: Akár. Kitudja :D
  • qqriq64 #2 2016. augusztus 7. 21:33

    9
    @nagyarpi0011:
    Azért érdekes kérdés ez mert más a lánctalp viselkedése.
    Ha elöl hajt akkor a felső a feszes ág és alul a laza vagyis gyűrődik a lánctalp.
    Jobb megoldás ha hátul hajt mert akkor a talajon futó ád a feszes ág.
    A munkagépeknél más a helyzet mert egy zsírzómunkahengerrel, plusz rugókitámasztással állandó feszítés alatt van a lánc de ott is egészségesebb hosszabb távot nem rükvercben megtenni. Ha nincs megfeszítve eléggé akkor ledobja a láncot, mi úgy mondjuk hogy kilép a láncból. Kúrva szar meló visszatenni.
  • qqriq64 2016. augusztus 7. 21:56

    10
    Ki a tököm tett nekem avatarként egy BMW-t?
  • Árpi #10 2016. augusztus 8. 14:06

    11
    @qqriq64: Valami rendszerhiba lehet.
  • Árpi #9 2016. augusztus 8. 14:07

    12
    @qqriq64: Jól mondod. Egyébként én erről nem is tanultam, mikor vizsgáztam, szóval köszi, hogy mondod. Gondolom ezért váltottak a gyártók is hátsó meghajtásúra.
  • Airmen #12 2016. augusztus 8. 19:46

    13
    @nagyarpi0011: Ha jól tudom, akkor a hátsó meghajtás mellett szólt az is, hogy így elöl több hely maradt.De erre meg nem esküszöm.
  • qqriq64 #13 2016. augusztus 8. 20:14

    14
    @Airmen:
    Attól függ mi hajt. Ha hidromotor akkor nem lényeg a hely. Persze a mechanikus hajtás is kézenfekvő mert az alsóvázban van a motor. Meg régen még nem volt hidromotor. Viszont a motor mindig hátul van igy az első hajtás valóban helyigényes.
    @nagyarpi0011: Árpi mi hajtja a lánctalpakat?
  • Árpi #13 2016. augusztus 9. 13:06

    15
    @Airmen: Igen, ezért is váltottak hátsó meghajtásra !
  • tepi 2018. november 8. 14:09

    16
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!