Vigyázat! Cookikat tolunk! Adatvédelem.
Nem engedtétek, hogy elmenjek. Muszáj volt megszegnem a fogadalmamat, úgyhogy újra itt vagyok, és hálám jeléül, hogy ilyen kedvesek voltatok, itt egy poszt egy érdekes gépről. Remélem tetszeni fog. :)

A Be–6 (NATO-kódja Madge) a Berijev-tervezőirodában (OKB–49) az 1940-es évek második felében kifejlesztett, teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, sirályszárnyú, futóművel nem rendelkező, csillagmotorokkal ellátott, hétszemélyes, elsősorban tengeri felderítő- és járőrfeladatkörre kifejlesztett, torpedóvető és tengeralattjáró-elhárító, nagy hatótávolságú repülő csónak.

Története

A különleges gépet valamikor az 1940-es években kezdék el tervezni és 1947 és 1957 között le is gyártottak belőle 123 darabot. Összesen 19 változata készült el, ezek között hol apróbb, hol nagyobb különbségeket lehet felfedezni. Nyílván a legnagyobb eltérés a polgári és a katonai változat között van.

(Ebben a posztban a katonai változattal fogok foglalkozni, lévén, a polgári gép nem olyan különleges. )

Mivel a háború utáni időkben a szovjet tengerészeti repülőgépekkel szemben felállított elvárások nem igazán nőttek meg, így a BE-6-os is viszonylag elmaradottnak számított a maga idejében. Ehhez hasonló gépeket még a második világháborúnak is inkább a korai szakaszában alkalmaztak. A gép tervezői valamilyen oknál fogva nem is próbáltak meg egy gyors repülőt fejleszteni. Inkább maradtak a "lassú, de jól felfegyverzett és páncélozott" gép elvénél. Ez a döntés eléggé érthetetlen, annak tükrében, hogy az akkor új vadászokkal szemben a jó páncélzat és önvédelem már szinte mit sem ért.

Eme tények ellenére a gépet mégis alkalmazták. Az orosz tengerészetnél a késői '60-as évekig szolgálatban is maradt és miután a szovjetek kivonták a szolgálatból, a kínai hadsereg a '70-es évek elején vett meg pár darabot.

Mivel 1970-ben már nem gyártották a gép eredeti Shvestov csillagmotorját, ezért a kínaiak néhány gépen egy saját gyártmányra, a Wopen WJ-6 turboprop (légcsavaros gázturbinás) motorra cserélték. Valamint átnevezték a gépeket Berievről Qing 6-ra.

Végül a kínaiak is kivonták a szolgálatból a gépet az 1970-es évek végén.

https://m.youtube.com/watch?v=5jSM8LYfalw

Felépítése

A BE-6-os egyik legszembetűnőbb tulajdonsága (melyről a becenevét is kapta) talán a különös formájú szárnya. Ezt a "sirály" szárnyat azért alkalmazták, mert így a motorok a gép törzséhez képest magasabbra kerülhettek és mivel a repülő egy hidroplán, így a rotorlapátok kisebb eséllyel érnek bele a vízbe leszállásnál.

A gép másik különlegessége, hogy szinte a teljes szerkezete fémből készült. Csak a kormány és csűrőlapátok voltak fából.

Emellett, hogy a gép túlélési esélyeit megnöveljék, a törzset nyolc vízzáró részre választották szét(mint egy hajónak), így ha találat érte a gépet, akkor sokkal biztonságosabban tudott volna leszállni, mert nem árasztotta volna el a gép teljes törzsét a víz és sokkal kisebb eséllyel süllyedt volna el. Még a szárnyak végén elhelyezett úszók is négy-négy rekeszre voltak felosztva.

De persze az önvédelem mit sem ér ellentámadás nélkül, ezért a gépet jócskán ellátták fegyverzettel is. Összesen öt darab 23 mm-es géppuskát helyeztek el rajta, melyekből kettő a farok végéve, kettő a géptörzs tetejére és egy az orrba került.

(A második világháború tanulságai szerint egy vadászgép megsemmisítéséhez elegendő már 2-3 darab 20 milliméteres lövedék is. Ilyen szemszögből nézve már nem is olyan könnyű célpont ez az óriás. )

A Beriev BE-6-os végül soha nem került éles bevetésre.

Adatok

Funkció: haditengerészeti felderítő-, járőr-, torpedóvető és tengeralattjáró-elhárító repülőgép
Gyártó: Berijev, Szovjetunió
Gyártási darabszám: 123
Ár: na.
Személyzet: 7 fő + 40 fő egyéb utas (katonák, kémek, stb. )
Első felszállás: 1947
Szolgálatba állítás: 1948

Méret és tömegadatok

Méretek

Hossz: 23,5 m
Fesztáv: 33 m
Magasság: 7,45 m
Szárnyfelület: 120 m²
Szárnykarcsúság: na.

Tömegadatok

Szerkezeti tömeg: 18.827 kg
Max. felszállótömeg: 29.000 kg

Meghajtás

Hajtómű:

-2 darab Shvetsov AS–73TK, 18 hengeres csillagmotor, 2400 Le teljesítménnyel

-Wopen WJ-6 turboprop, ~ 2750 Le teljesítménnyel.

Repülési jellemzők

Max. sebesség: 415 km/ó (1800 m-en)
Utazósebesség: 280 km/ó (2000 m-en)
Leszállósebesség: 147 km/ó
Hatósugár: ~2500 km (3100 m-en)
Hatótávolság: 3100 m-en: 4900 km
Legnagyobb repülési magasság: 6100 m
Emelkedőképesség: na.
Szárny felületi terhelése: na.
Tolóerő–tömeg arány: na.
Üzemanyag–tömeg arány: na.
Maximális túlterhelés: ~ +6 g erő

Fegyverzet

Beépített fegyverzet: 5 darab 23 mm-es NR–23, vagy NSZ–23 gépágyú, ebből 3 darab távvezérelt (Galsz radarral).
Legnagyobb bombateher: 2000 kg
Fegyverfelfüggesztő pontok: 8 darab

Forrás: wikipedia.hu/en, airvectors.net, ruudleeuw.com, globalsecurity.org.

24 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!